Niqab-nekt i danske busser

Flere bussjåfører har nektet å ta med kvinner med det muslimske hodeplagget niqab som dekker hele ansiktet. En episode i Århus denne uka har fått debatten til å rase.

2009040310435920131216093353

Houria Nouioua hadde på seg det tradisjonelle hodeplagget niqab, der bare øynene er synlige, da hun mandag gikk ombord i en bybuss i en Århus-forstad. Med seg hadde hun mann, tre små barn og ei barnevogn.

Sjåføren begynte å kjøre, men bremset plutselig opp og nektet å kjøre videre før kvinnen hadde forlatt bussen. Han viste til at han ikke ville kjøre med maskerte passasjerer.

Tør ikke gå ut

– Jeg ble veldig sjokkert over at kona mi ikke kunne være med bussen. Jeg har bodd i Danmark i 12 år og har aldri opplevd noe liknende, sier mannen, Mohamed Belgacem ifølge Århus Stiftstidendes nettavis, stiften.dk. Han forteller at kona ble så skremt at hun nå er redd for å forlate leiligheten.

– Sjåføren fortsatte med å gjenta at det er en regel i Danmark om at man ikke får kjøre buss med maskerte personer. Men kona mi er ikke maskert, og jeg har aldri hørt om en slik regel, sier han.

– Jeg følte meg ydmyket og veldig nedlatende behandlet, sier Houria Nouioua. Både hun og barna gråt over behandlingen.

Anmeldt

Andre passasjerer begynte å blande seg inn med beskyldninger om at sjåføren var rasist. Én ringte til busselskapet Arriva, der en overordnet ga sjåføren beskjed om å kjøre videre med kvinnen ombord. Etter 10–15 minutter kunne bussen fortsette mot sentrum. Da hadde halvparten av passasjerene valgt å gå av for å ta andre busser.

Mohamed Belgacem har meldt Arriva til politiet for rasisme. Selskapet har bedt familien om unnskyldning, og har hatt sjåføren inne til «kameratslig samtale».

Dumhet, ikke rasisme

Bussjåføren får ikke sparken, slik flere har krevd. Ifølge Arriva var handlingen ikke rasistisk, men snarere et uttrykk for dumhet da han nektet å ta med kvinnen.

– Det var snakk om en forholdsvis nyansatt sjåfør. Han har hørt at det er maskeringsforbud i Danmark, men ikke fått med seg at forbudet bare gjelder ved demonstrasjoner. Han har angivelig hatt alle de riktige hensikter om å utføre jobben korrekt og ordentlig, sier Jan Wildau, kommunikasjonsdirektør i Arriva Skandinavia, til Politiken.

Etter oppstusset i Århus er det kommet fram at flere sjåfører i Odense har nektet å la niqab-kledde kvinner ta bussen hvis de reiser på månedskort. Årsaken er at sjåførene ikke kan være sikre på om personen er den samme som er avbildet på månedskortet.

Amina Farah Suleiman har fire ganger på få måneder opplevd å bli kastet av bussen med en slik begrunnelse, forteller hun til Fyens Stiftstidende.

– Sist sa sjåføren til meg: Jeg kan ikke se hvem du er. Jeg kjører ikke før du går av. Ut av bussen. Nå!

Jeg ble veldig lei meg og begynte å gråte, sier hun.

Den konservative samferdselsministeren Lars Barfoed mener at kvinner som insisterer på å gå med niqab, må kjøpe engangsbillett eller klippekort.

Vil forby niqab

Dansk Folkeparti, som er den borgerlige regjeringens støtteparti og sterk pådriver for innvandrerfiendtlige holdninger, syns Odense-sjåførene har handlet «soleklart» etter boka.

Partiets ungdomsavdeling, DFU, går inn for å kreve maskeforbud over alt i det offentlige rom.

– I disse terrortider kan vi ikke akseptere at folk går kledd i en drakt som dekker dem fullstendig og gjør det mulig for dem å skjule sin identitet, og samtidig gjemme våpen og bomber. Retten til å skjule seg under tørklær, niqab og liknende hører ikke med til religionsfrihet, sier DFUs nestleder Anders Vistisen.

Torben Andersen, formann i Fynbus og kommunestyrerepresentant for Socialistisk Folkeparti, mener derimot at sjåførene har utvist dårlig skjønn og at Fynbus nå må utarbeide klare retningslinjer.

Fagforening støtter

Inntil det skjer, kan ikke sjåførene kritiseres for å nekte å ta med niqab-kledde passasjerer. Det mener John Noach, bransjeformann for sjåførene i fagforbundet 3Fs avdeling i Odense.

– Det er ingen grunn til å ha bildelegitimasjon om man ikke kan identifisere personen. Da blir det jo helt likegyldig, sier han til Politiken. Han opplyser at Odense-bussjåførenes tillitsvalgt ikke får uttale seg om saken.

I Århus melder selskapet Midttrafik som Arriva kjører for, at ansiktet skal være gjenkjennelig på bildet på månedskortet:

– Men om en person ikke umiddelbart kan identifiseres i bussen på grunn av tørkle eller annet hodeplagg, så skal sjåføren velge å la tvilen komme passasjeren til gode og ta vedkommende med i bussen. Senere kan en av selskapets kontrollører muligens foreta en identifikasjon, sier Midttrafiks visedirektør mette Julbo til stiften.dk.

Hun kaller det «helt utilgivelig» at en Århus-sjåfør avviste en niqab-kledd kvinne som ville reise med klippekort.

MEST LEST:
Mannen må møte i retten for anklagene. Ifølge advokaten nekter han straffskyld for handlingene han er tiltalt for. (Illustrasjonsfoto)

Mannen må møte i retten for anklagene. Ifølge advokaten nekter han straffskyld for handlingene han er tiltalt for. (Illustrasjonsfoto)

Svein Tofteng

Barnevernsgründer tiltalt for seksuelt misbruk av sitt eget fosterbarn

RO: Kos med Pus roer når det trykker innvendig.  – Spesialisthelsetjenesten er så neddynga at de ikke klarer å møte fristene til Nav, sier Helene Spro, helsefagarbeider og mor til to døtre med spesielle behov. Hun har permisjon uten lønn for å ta vare på barnet sitt på skolen og sliter økonomisk. Spro får ikke engang søkt om pleiepenger grunnet lang ventetid i spesialisthelsetjenesten.

RO: Kos med Pus roer når det trykker innvendig. – Spesialisthelsetjenesten er så neddynga at de ikke klarer å møte fristene til Nav, sier Helene Spro, helsefagarbeider og mor til to døtre med spesielle behov. Hun har permisjon uten lønn for å ta vare på barnet sitt på skolen og sliter økonomisk. Spro får ikke engang søkt om pleiepenger grunnet lang ventetid i spesialisthelsetjenesten.

Yngvil Mortensen

Alenemor Helene (46) får ikke pleiepenger: – Faen ta dere hele gjengen!

BEDRE FØR: Før Eli Kristine Ekeren fikk jobb som nattevakt på sykehjemmet i 1989, hadde moren hennes den samme jobben. Den gang var tillegget en prosent av lønna, slik at tillegget økte i takt med lønnsutviklingen. Slik er det ikke nå lenger.

BEDRE FØR: Før Eli Kristine Ekeren fikk jobb som nattevakt på sykehjemmet i 1989, hadde moren hennes den samme jobben. Den gang var tillegget en prosent av lønna, slik at tillegget økte i takt med lønnsutviklingen. Slik er det ikke nå lenger.

Frøydis Falch Urbye

Jobben kan påføre Eli både kreft og depresjoner

DÅRLIG SIGNAL: – Dette er nesten litt komisk. Praktisk sett er det en tullesak. Det er også et jævlig dårlig signal å sende til sine ansatte som har jobbet i vinkel, dag, kveld, helg og natt i tre år for å få til sammenslåingen, sier Anders Fosen, leder i Fagforbundet i Asker kommune.

DÅRLIG SIGNAL: – Dette er nesten litt komisk. Praktisk sett er det en tullesak. Det er også et jævlig dårlig signal å sende til sine ansatte som har jobbet i vinkel, dag, kveld, helg og natt i tre år for å få til sammenslåingen, sier Anders Fosen, leder i Fagforbundet i Asker kommune.

Bjørn A. Grimstad

Skal lunsjpausen vare i 20 eller 30 minutter? Nå havner saken i retten

Mette Nord, Fagforbundet og Jørn Eggum, Fellesforbundet på LOs representantskapsmøte.

Mette Nord, Fagforbundet og Jørn Eggum, Fellesforbundet på LOs representantskapsmøte.

Alf Ragnar Olsen

Dette er de ni viktigste kravene til lønnsoppgjøret

FACEBOOK-ALARM: Anders Strand skal bli helsefagarbeider, og ringte 113 da han så Facebook-meldingen fra en mann med ekstremt høyt blodsukker.

FACEBOOK-ALARM: Anders Strand skal bli helsefagarbeider, og ringte 113 da han så Facebook-meldingen fra en mann med ekstremt høyt blodsukker.

Therese Alice Sanne

Helselærling reddet livet til en fremmed via Facebook

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy