Trygghet for eldre bussjåfører

Regjeringen sikrer eldre sjåfører og gjør det umulig å bruke anbud i kollektivtransporten til å dumpe de ansattes lønns- og arbeidsvilkår.

2009040310581120131216093355

– Med dette følger regjeringen opp punktet i Soria Moria-erklæringen om å sikre rettighetene til arbeidstakerne i forbindelse med anbudskonkurranse i transportsektoren. Vi har vært utålmodige, men kan nå si oss svært godt fornøyd med regjeringens innsats, sier Fagforbundets leder for Seksjon samferdsel og teknisk, Stein Guldbrandsen.

– Dette hadde vi aldri fått til med en borgerlig regjering, legger han til.

Guldbrandsen understreker at Fagforbundet fortsatt er sterkt imot anbud og konkurranse i kollektivtrafikken, og at forbundet vil fortsette å kjempe for at det skal bli en tjeneste drevet av det offentlige. Samtidig mener han at de endringene regjeringen nå gjør framlegg om, sammen med bransjeavtalen i transportsektoren, reparerer noen av de uheldige siden ved konkurranse og anbud.

Ikke svekkede vilkår

– Jeg vil ikke ha ordninger som gjør at en konkurranse om tildeling av kontrakter for drift av kollektivtransport blir vunnet ved hjelp av innsparinger som kommer ved at eldre arbeidstakere med høyt sykefravær blir skviset ut av arbeidsmarkedet. For samfunnet er det heller ingen gevinst i at ulike former for konkurranse fører til at lønns- og arbeidsvilkårene for de ansatte svekkes, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete i forbindelse med at det i dagens statsråd er gjort framlegg om flere endringer i loven om yrkestransport og jernbaneloven.

Endringene legger opp til at reglene for virksomhetsoverdragelse også skal gjelde for anbud i kollektivtrafikken. Det betyr i praksis at selskapet som vinner anbudskonkurransen er forpliktet til ikke å gi de ansatte som følger med i kontrakten dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn det som følger av landsomfattende tariffavtale eller hva som ellers er normalt for det aktuelle stedet og yrket. Samme plikt skal også gjelde for alle underleverandører.

Tidligere har partene i transportsektoren forhandlet fram en riksdekkende bransjeavtale.

Hever aldersgrensen

Regjeringen har videre gjort framlegg om at aldersgrensen for å kunne arbeide som buss- og drosjesjåfør skal heves fra 70 til 75 år, og at endringen i transportloven skal knyttes til aldersgrensen for å få kjøreseddel for buss eller bil i konsesjonspliktig persontransport.

Denne endringen er i tråd med ønske fra både buss- og drosjenæringen.

MEST LEST:
Virksomhetstillitsvalgt i Bufetat, Bjørn Ingar Skogvang, er glad for at arbeidsgiveren nå endelig tar tak i saken.

Virksomhetstillitsvalgt i Bufetat, Bjørn Ingar Skogvang, er glad for at arbeidsgiveren nå endelig tar tak i saken.

Kai Hovden

Nær tusen nattevakter har tapt pensjonsoppsparing etter tellefeil

SAMARBEID: Avtalen om tiltak mot skatteparadis er jobbet fram av blant andre LO og Fagforbundet. Avtalen blir på bildet signert av varaordfører og nå fungerende ordfører i Sør-Varanger, Pål Gabrielsen (SV). Fra venstre, Torbjørn Brox Webber, leder av Fagforbundet Sør-Varanger, Pål Gabrielsen og Hennin Bråten, leder av LO i Sør-Varanger.

SAMARBEID: Avtalen om tiltak mot skatteparadis er jobbet fram av blant andre LO og Fagforbundet. Avtalen blir på bildet signert av varaordfører og nå fungerende ordfører i Sør-Varanger, Pål Gabrielsen (SV). Fra venstre, Torbjørn Brox Webber, leder av Fagforbundet Sør-Varanger, Pål Gabrielsen og Hennin Bråten, leder av LO i Sør-Varanger.

Privat

De krever å få vite hva som skjer med pengene dine

FERIENS NØKKELPERSON: Ove Ølmheim tordde det var slutt på ferielivet i «vogna» da han måtte ha hjelp fra hjemmetjenesten hver dag. Men nå ferierer han nesten som før, takket være Grete Kile og hennes kolleger i hjemmetjenesten på Hvaler.

FERIENS NØKKELPERSON: Ove Ølmheim tordde det var slutt på ferielivet i «vogna» da han måtte ha hjelp fra hjemmetjenesten hver dag. Men nå ferierer han nesten som før, takket være Grete Kile og hennes kolleger i hjemmetjenesten på Hvaler.

Anita Arntzen

Syk i ferien? Her får Ove hjemmesykepleie på hytta

– Vi er veldig urolig for kommuneøkonomien samlet sett i  år, sier KS-leder Bjørn Arild Gram.

– Vi er veldig urolig for kommuneøkonomien samlet sett i år, sier KS-leder Bjørn Arild Gram.

Helge Rønning Birkelund

Fire av ti kommuner har vurdert å permittere ansatte under koronakrisen

SKEPTISK: Fagforbundets leder Mette Nord mener kommunene som ikke tok tillitsvalgte med i kriseledelsen under koronavirusutbruddet i vår, gjorde en potensielt farlig feilvurdering.

SKEPTISK: Fagforbundets leder Mette Nord mener kommunene som ikke tok tillitsvalgte med i kriseledelsen under koronavirusutbruddet i vår, gjorde en potensielt farlig feilvurdering.

Jan-Erik Østlie

Mette Nord: – Vanskelig å forstå hvordan kommuner tør å ikke ha med fagforeninger i korona-kriseledelse

KONKURS: Styreleder Christian Kjeldstad-Kåsen (til venstre) i Baos. Her fra rettssaken i Drammen tingrett, sammen med advokatene Marianne Kartum og Ragnhild K. Berdal fra Simonsen Vogt Wiig og Lasse Svendsen, daglig leder og medeier i Baos AS.

KONKURS: Styreleder Christian Kjeldstad-Kåsen (til venstre) i Baos. Her fra rettssaken i Drammen tingrett, sammen med advokatene Marianne Kartum og Ragnhild K. Berdal fra Simonsen Vogt Wiig og Lasse Svendsen, daglig leder og medeier i Baos AS.

Bjørn A. Grimstad

Dømt til å betale millioner etter søksmål - fredag slo velferdsselskapet seg konkurs

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy