JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Trygghet for eldre bussjåfører

Regjeringen sikrer eldre sjåfører og gjør det umulig å bruke anbud i kollektivtransporten til å dumpe de ansattes lønns- og arbeidsvilkår.

2009040310581120131216093355

– Med dette følger regjeringen opp punktet i Soria Moria-erklæringen om å sikre rettighetene til arbeidstakerne i forbindelse med anbudskonkurranse i transportsektoren. Vi har vært utålmodige, men kan nå si oss svært godt fornøyd med regjeringens innsats, sier Fagforbundets leder for Seksjon samferdsel og teknisk, Stein Guldbrandsen.

– Dette hadde vi aldri fått til med en borgerlig regjering, legger han til.

Guldbrandsen understreker at Fagforbundet fortsatt er sterkt imot anbud og konkurranse i kollektivtrafikken, og at forbundet vil fortsette å kjempe for at det skal bli en tjeneste drevet av det offentlige. Samtidig mener han at de endringene regjeringen nå gjør framlegg om, sammen med bransjeavtalen i transportsektoren, reparerer noen av de uheldige siden ved konkurranse og anbud.

Ikke svekkede vilkår

– Jeg vil ikke ha ordninger som gjør at en konkurranse om tildeling av kontrakter for drift av kollektivtransport blir vunnet ved hjelp av innsparinger som kommer ved at eldre arbeidstakere med høyt sykefravær blir skviset ut av arbeidsmarkedet. For samfunnet er det heller ingen gevinst i at ulike former for konkurranse fører til at lønns- og arbeidsvilkårene for de ansatte svekkes, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete i forbindelse med at det i dagens statsråd er gjort framlegg om flere endringer i loven om yrkestransport og jernbaneloven.

Endringene legger opp til at reglene for virksomhetsoverdragelse også skal gjelde for anbud i kollektivtrafikken. Det betyr i praksis at selskapet som vinner anbudskonkurransen er forpliktet til ikke å gi de ansatte som følger med i kontrakten dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn det som følger av landsomfattende tariffavtale eller hva som ellers er normalt for det aktuelle stedet og yrket. Samme plikt skal også gjelde for alle underleverandører.

Tidligere har partene i transportsektoren forhandlet fram en riksdekkende bransjeavtale.

Hever aldersgrensen

Regjeringen har videre gjort framlegg om at aldersgrensen for å kunne arbeide som buss- og drosjesjåfør skal heves fra 70 til 75 år, og at endringen i transportloven skal knyttes til aldersgrensen for å få kjøreseddel for buss eller bil i konsesjonspliktig persontransport.

Denne endringen er i tråd med ønske fra både buss- og drosjenæringen.

MEST LEST:
USIKKER FRAMTID: Dersom hjernesvulsten til Lajla Sivlana Hortman begynner å røre på seg igjen, og hun blir hundre prosent ufør, kan det bli smalhans for sykepleieren.

USIKKER FRAMTID: Dersom hjernesvulsten til Lajla Sivlana Hortman begynner å røre på seg igjen, og hun blir hundre prosent ufør, kan det bli smalhans for sykepleieren.

Thomas Sætveit Jensen / TV Klipp

Sykepleier Lajla (55) er kvalm og svimmel hele tiden etter to hjernesvulst-operasjoner: – Blir jeg syk igjen, blir det en katastrofe økonomisk

LITE INFO: Informasjonen Anne Kallset fikk om uførefella da hun søkte KLP om gradert uføreytelse, var en henvisning til å gå inn og lese mer på KLPs nettsider, i siste avsnitt i et brev om dokumentasjon de trengte for å behandle saken.

LITE INFO: Informasjonen Anne Kallset fikk om uførefella da hun søkte KLP om gradert uføreytelse, var en henvisning til å gå inn og lese mer på KLPs nettsider, i siste avsnitt i et brev om dokumentasjon de trengte for å behandle saken.

Ole Martin Wold

Anne (58) taper store penger: Nå endrer KLP info om uførefella

Byråd for næring og eierskap, Victoria Marie Evensen var tilstede og markerte overtakelsen av sykehjemmet.

Byråd for næring og eierskap, Victoria Marie Evensen var tilstede og markerte overtakelsen av sykehjemmet.

Oslo kommune

Noen kan få hevet grunnlønna med 100.000 kroner: Nå er sykehjem nummer fire tilbake på kommunens hender

FØLG OPP: - Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger.

FØLG OPP: - Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger.

Werner Juvik

Brannkonstabel Gunnar så to kollegaer bli drept av en brannstifter med hagle. Det tok sju år før han fikk hjelp

HJELPE: – Jeg vil gjerne formalisere kunnskapen og hjelpe andre i samme situasjon som jeg har vært i, sier Katrine Skårnes som har fått et tilrettelagt tilbud slik at hun kan ta utdanning som advokatsekretær.

HJELPE: – Jeg vil gjerne formalisere kunnskapen og hjelpe andre i samme situasjon som jeg har vært i, sier Katrine Skårnes som har fått et tilrettelagt tilbud slik at hun kan ta utdanning som advokatsekretær.

Per Flakstad

Katrine får 1,67 millioner etter 13 års kamp. Nå vil hun hjelpe andre

Vidar Eriksen

Jeg blir snart pensjonist – Hva bør jeg tenke på?

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy