Resultatet er et tillegg på to kroner timen for konsernoverenskomsten og for Borgbuss, og et tillegg på en krone i timen for bussbransjeavtalen.
Det betyr at bussarbeidere etter årets mellomoppgjør taper terreng i forhold til gjennomsnittelig industriarbeiderlønn, stikk i strid med intensjonen da partene i kollektivsektoren ble enige om en landsomfattende bussbransjeavtale i 2007.
Betyr høye krav neste år
– Vi oppnådde målet om å komme mer på linje med en gjennomsnitts industrilønn ved hovedoppgjøret i fjor. Foran mellomoppgjøret i år hadde avstanden økt til rundt 20.000 kroner. Men med et samordnet LO/NHO-oppgjør og total ansvarsfraskrivelse fraTransportbedriftenes Landsforening (TL) og NHO, var det ingen mulighet til å gjøre noe med denne forskjellen i Nettbussoppgjøret, sier Stein Guldbrandsen som er leder i Fagforbundets Seksjon samferdsel og teknisk.
– Konsekvensen av et slikt resultat er at vi må kreve et tillegg på over ti kroner timen og sentrale justeringsoppgjør ved hovedoppgjøret til neste år. Dette understreket vi også i vår forhandlingsinnledning, fortsetter Guldbrandsen.
Etter hans mening vil det være i alle parters interesse å finne fram til et system som gjør det mulig å unngå denne formen for berg- og dalbane når det gjelde lønnsutvikling i kollektivsektoren.
Anbud hindrer utvikling
Stein Guldbrandsen er også frustrert over at bussbransjeavtalens bestemmelser om kompetanseutvikling ikke følges opp av arbeidsgiverne.
– Vi blir møtt med argumenter som at dette vil øke utgiftene deres slik at de kommer til å tape anbud fordi de ikke lenger er konkurransedyktige på pris, forteller han.
– Jeg mener dette ikke er riktig, nå som regjeringen har levert det den har lovet, og vi får innført reglene for virksomhetsoverdragelse også i kollektivsektoren. De er jo innført nettopp for at det ikke skal være mulig å vinne anbudskonkurranser ved å svekke de ansattes lønns- og avtalevilkår.
– Samtidig er det alvorlig hvis anbud generelt hindrer kompetanseutvikling og sånn sett bidrar til å svekke hele tjenesteutviklingen i kollektivsektoren. Etter min mening bør dette være et godt argument for myndighetene til å arbeide videre med å få kollektivtransporten over på offentlig drift, sier Stein Guldbrandsen.
FORNØYDE: Anniken Lien van Marion og Knut Erik Elnæs fra Fagforbundet rapporterer om god stemning rundt lokale forhandlinger, takket være et system som partene har bygd opp sammen.
Berit Baumberger
PROTEST: Ansatte og pårørende reagerte sterkt da helsebyråden gjorde det klart hvilke sykehjem som skal privatiseres.
Kathrine Geard
BEKYMRET: Morten Marthinsen er fortvilet over situasjonen i ambulansetjenesten ved OUS.
Jan-Erik Østlie
SLITER: En av seks sier de opplever seg selv som fattig.
Eirik Dahl Viggen
BEREDSKAP: Flere nordmenn har et beredskapslager hjemme.
Terje Bendiksby / NTB
Mellomfornøyd: Hedda Elise Riise skulle gjerne sett at årets oppgjør hadde gitt enda bedre uttelling. – For prisøkninga over tid og rentenivået som også har vedvart merkes veldig for folk flest, sier hun.
Nina Hanssen