Samme tillegg for alle bussarbeidere

Det økonomiske resultatet etter at konsernoverenskomsten i Nettbuss og Borgbuss, samt bussbransjeavtalen er forhandlet ferdig ble det samme som i LO/NHO-oppgjøret.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Resultatet er et tillegg på to kroner timen for konsernoverenskomsten og for Borgbuss, og et tillegg på en krone i timen for bussbransjeavtalen.

Det betyr at bussarbeidere etter årets mellomoppgjør taper terreng i forhold til gjennomsnittelig industriarbeiderlønn, stikk i strid med intensjonen da partene i kollektivsektoren ble enige om en landsomfattende bussbransjeavtale i 2007.

Betyr høye krav neste år

– Vi oppnådde målet om å komme mer på linje med en gjennomsnitts industrilønn ved hovedoppgjøret i fjor. Foran mellomoppgjøret i år hadde avstanden økt til rundt 20.000 kroner. Men med et samordnet LO/NHO-oppgjør og total ansvarsfraskrivelse fraTransportbedriftenes Landsforening (TL) og NHO, var det ingen mulighet til å gjøre noe med denne forskjellen i Nettbussoppgjøret, sier Stein Guldbrandsen som er leder i Fagforbundets Seksjon samferdsel og teknisk.

– Konsekvensen av et slikt resultat er at vi må kreve et tillegg på over ti kroner timen og sentrale justeringsoppgjør ved hovedoppgjøret til neste år. Dette understreket vi også i vår forhandlingsinnledning, fortsetter Guldbrandsen.

Etter hans mening vil det være i alle parters interesse å finne fram til et system som gjør det mulig å unngå denne formen for berg- og dalbane når det gjelde lønnsutvikling i kollektivsektoren.

Anbud hindrer utvikling

Stein Guldbrandsen er også frustrert over at bussbransjeavtalens bestemmelser om kompetanseutvikling ikke følges opp av arbeidsgiverne.

– Vi blir møtt med argumenter som at dette vil øke utgiftene deres slik at de kommer til å tape anbud fordi de ikke lenger er konkurransedyktige på pris, forteller han.

– Jeg mener dette ikke er riktig, nå som regjeringen har levert det den har lovet, og vi får innført reglene for virksomhetsoverdragelse også i kollektivsektoren. De er jo innført nettopp for at det ikke skal være mulig å vinne anbudskonkurranser ved å svekke de ansattes lønns- og avtalevilkår.

– Samtidig er det alvorlig hvis anbud generelt hindrer kompetanseutvikling og sånn sett bidrar til å svekke hele tjenesteutviklingen i kollektivsektoren. Etter min mening bør dette være et godt argument for myndighetene til å arbeide videre med å få kollektivtransporten over på offentlig drift, sier Stein Guldbrandsen.

Powered by Labrador CMS