JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Du må være litt nerd

Å være scenetekniker er ikke bare en jobb, det er også en livsstil. Bli med bak kulissene på Sandvika Teater.

2011111609314620131216173722

Bak halvannen meter høye, blåmalte sponvegger sitter scene- og lystekniker Liv Torill Vatvedt og lydtekniker Morten Owren Spørck, og ser utover tre hundre røde seter i Sandvika Teater. Det er tirsdag ettermiddag, og den tekniske duoen gjør seg klar til en kveld med Bærum Barneteaters forestilling «Ronja Røverdatter».

Denne dagen går forberedelsene rolig for seg. Lyset er forhåndsprogrammert, og lydmann Spørck har god kontroll på hvem som skal bære hvilken mikrofon under showet.

– I dag har vi vært på et møte tidligere på dagen. Så kommer vi hit og ser over utstyret. Det får jo hard medfart, og det kan være mange små feilkilder som må sjekkes, forklarer Vatvedt.

Som en del av livet

Mens lydtekniker Spørck jobber frilans, er Vatvedt fast ansatt som scene- og lystekniker i Bærum kulturhus. Det innebærer drifting av fem scener, eller omkring fem hundre arrangementer i året.

– Det kan være mange arrangementer på samme dag, alt fra et lite foredrag med en stol og en mikrofon, til mer komplekse arrangementer hvor ting skal raskt ut og inn og som må tilpasses vår scene, forklarer Vatvedt.

Hun understreker at vanlig arbeidstid for lys- og lydteknikere gjerne er langt over den hun selv har i Bærum kulturhus, men lengden på arbeidsdagen er sjelden den samme to dager på rad.

– Denne bransjen her velger du som en del av livet ditt. Du finner ikke en stilling som scenetekniker som er åtte timer hver dag, smiler Vatvedt.

– Man må ha en viss interesse for å drive med det her. Du tar ikke en sånn jobb bare for å ha en jobb. Du må være litt nerd.

Ikke for skummelt

I motsetning til de fleste konserter og forestillinger, har teknikerne litt hensyn å ta ved kveldens barneteater.

– Vi forventer at ungene kommenterer litt, ler litt, og så må de ut og tisse og den slags. Jeg har faktisk brukt en del tid på å gjøre dette skummelt, men som lysdesigner har man jo et ansvar for å ikke gjøre det for skummelt for ungene, forklarer Vatvedt.

Uka før premieren satt hun lange dager og designet lyset, så nå kan hun lene seg tilbake.

– Dette er de enkleste dagene på jobb. Hvis alt går som det skal, kan jeg bare sitte her og trykke på play noen ganger, smiler Vatvedt.

Under denne typen forestillingsperioder er hun på jobb i omtrent fire timer, før hun kan slukke lyset og gå hjem.

Sikkerhet i høysetet

Mens de 66 unge skuespillerne gjør siste finpuss på replikkene bak scenen, har publikum begynt å fylle foajeen med summende småprat. Teaternervene sitter merkbart i lufta.

– Hele nøkkelen til suksess er sikkerhet, sikkerhet, sikkerhet, sier Vegard Engebretsen. Han er lydmester i Bærum kulturhus, og avlegger et kort besøk hos kollegaene før forestillingene.

– Det er viktig å ha god opplæring i sikkerhet, og vi er beinharde på å kjøre kontroller på husene våre, forklarer Engebretsen.

Vatvedt er enig:

– Sikkerhet har også mye med erfaring å gjøre. Uansett er vårt mål å levere et godt produkt, sier hun.

Ønsker beskyttet tittel

I dag har ikke lyd, lys- og scenetekniker en beskyttet tittel, og i praksis kan hvem som helst smykke seg med navnet.

– Vi ønsker oss en beskyttet tittel og regulerte arbeidsforhold. Det er snakk om å få et kompetansebevis, på lik linje med et fagbrev, sier Sturla Hagen.

Han er arrangementsansvarlig i Bodø kulturhus, og med i Fagforbundets faggruppe for teater og kulturteknisk.

– Vi har jobbet lenge for å få til dette, men det er tungt når man bare møtes tre ganger i året, forklarer Hagen.

Få heltidsstillinger

I en landsomfattende undersøkelse utført for Norsk kulturhusnettverk kommer det fram at over halvparten av nordmenn over 15 år har tatt turen innom et av landets kulturhus i løpet av det siste året. Samtidig melder undersøkelsen at det bygges stadig nye kulturhus, selv i kommuner med presset økonomi.

Likevel er det vanskelig å få fast jobb i lyd- og lysbransjen.

– Det er ikke lett, for det finnes ikke veldig mange heltidsstillinger. Det er nok mest kommunale stillinger i de store teatrene, og som regel rundt de store byene, forklarer Engebretsen.

– Så er jo heller ikke utskiftningen særlig stor, legger Vatvedt til.

Begge er likevel enige om at det er viktig for kulturhusene å ha en fast stab, som kjenner scenene godt og vet hvordan utstyret skal vedlikeholdes.

– Det er mange steder som baserer seg på en vaktmester, og så får de kanskje hjelp av en innleid lystekniker av og til, forklarer de.

– Jeg må ha kontrollen

Klokka tikker stadig nærmere 18, og gjennom dørene til salen kommer store og små inn med forventninger i blikket. Bakerst i salen betrakter Vatvedt og Spørck det hele med stoisk ro. Forestillingen skal gå i en snau måned, men teknikerne er allerede komfortable med rutinen. I den grad alt går rutinemessig, da.

– Astrid, så du det? Ronja falt ned i gapet!

Scene- og lystekniker Vatvedt er rask på sambandet når noe uventet skjer. Ronja kom seg heldigvis ganske ubemerket unna uhellet, men for sceneteknikeren som har sikkerhet i høysetet, satte det en støkk.

– Min jobb er å sørge for at artistene er sikre. Jeg må ha kontrollen, forklarer Vatvedt.

Knapt et ord veksles mellom lydtekniker og lystekniker under forestillingen. Koordineringen er likevel feilfri. Fra dataskjermene får de et svakt, blålig lys, mens øynene er fikserte på scenen, der barneteatrets røverkledde skuespillere synger, krangler og slåss med trekjepper.

– Produkt og sikkerhet er alltid de to store hensynene vi må ta, og av og til må man veie de to mot hverandre. Men sikkerheten veier alltid tyngst, sier Vatvedt.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy