– Bruk dagens teknologi
Fagforbundet har lenge vært en forkjemper for å bruke biometangass som drivstoff på busser i lokaltrafikk. Nå vil Stein Guldbrandsen som er leder i Fagforbundets Seksjon samferdsel og teknisk også ha LO med på laget.
– Det er viktig å møte klimakrisen med forskning og utvikling. Men vi må ikke vente på morgendagens løsninger før vi begynner å foreta oss noe. Allerede nå finnes det kjent teknologi som hjelper oss gode skritt i riktig retning, sa han på LO-kongressen.
Biometangass er en kjent teknologi som vi kan bruke allerede i dag. Det er viktig å peke ut dette som drivstoff for lokal kollektivtransport allerede nå, slik at vi i nær framtid kan kutte betydelig mengder av klimautslipp, sa han.
Fagforbundet ønsker at LO-kongressen går inn målsettingen om at alle norske rutebusser går på biogass innen 2012 og at det ikke skal kjøpes inn busser som går på tradisjonell diesel etter 2015.
For å klare dette vil det være nødvendig å få på plass en infrastruktur med anlegg som produserer metangass som kan oppgraderes til drivstoff, og et system med tankesteder for biogass.
Etter forbundets mening krever dette andre og mer langsiktige, offentlige budsjetteringsordninger enn i dag. Et system med fleråring prosjektfinansiering kan gjøre det mulig å klare den langsiktige satsingen som nå til for å klare målsettingen.
I Fredrikstad kjører allerede seks av bussene til Borgbuss på biogass. Fagforbundet har sagt seg villig til å betale differansen mellom en ny biogassbuss og en tradisjonell dieselbuss slik at det snart er sju biogassbusser i Østfold-byen.
I Oslo skal det etableres et biogassanlegg som skal begynne å levere drivstoff mot slutten av året. I løpet av en tre års periode er planen at over hundre av hovedstadens busser og mange av renovasjonsbilene skal gå på biogass.