Får oppdrag i barnevernet for millioner – uten anbud
Minst ni kommuner har gitt firmaet Barnevernkompetanse AS oppdrag for titalls millioner kroner uten anbud.
vegard.velle@fagforbundet.no
Fem kommuner er bøtelagt av Klagenemnda for offentlige anskaffelser (Kofa). Nå kan Fagbladet avsløre at ytterligere fire kommuner kan ha brutt anskaffelsesregelverket i forbindelse med kjøp av barneverntjenester.
Ifølge Lov om offentlige anskaffelser skal innkjøp av varer og tjenester ut på anbud. Dette for å sikre best mulige anskaffelser og motvirke korrupsjon. Den som unnlater å lyse ut oppdrag for over en halv million kroner, risikerer en bot på opptil 15 prosent av kontraktsummen.
Ti millioner utenfor anbud
Siden 2003 er det blitt stadig vanligere at kommuner kjøper inn private saksbehandlingstjenester. Nå viser det seg at Drammen kommune alene har kjøpt tjenester av Barnevernkompetanse AS for over ti millioner siden 2006, uten at jobbene ble lagt ut på anbud. Barnevernkompetanse er størst innenfor privat saksbehandling i norske kommuner.
Først i juli 2011 endret kommunen rutinene og kunngjorde en ettårig rammeavtale for saksbehandlertjenester.
Fikk refs for direktekjøp
Ikke bare i Drammen, men også i Røyken, Elverum og Tynset har Barnevernkompetanse fått større oppdrag uten å måtte gå omveien om en anbudskonkurranse, kan Fagbladet avdekke.
I Røyken har Barnevernkompetanse mottatt 1.872.431 kroner for jobber utført så langt i 2011. Elverum punget ut 1.433.350 kroner i 2009-10 uten at jobbene gikk på anbud. I Tynset ga internrevisjonen kommunen refs for å gi oppdrag direkte til Barnevernkompetanse, uten noen form for konkurranse.
Innser lovbrudd
– Jeg innser at vi har brutt loven. Derfor har vi jobbet intenst det siste halve året med å få orden på våre private innkjøp. Jeg er helt enig i at dette ikke er i tråd med anskaffelsesreglementet, og jeg er lite fornøyd med at det har gått så lang tid uten at vi har fått orden på anbudene, sier Tore Isaksen, utdanningsdirektør i Drammen kommune.
Han er overrasket over glippet i kontrollrutinene.
– Først i fjor kom det for en dag at saksbehandlingen i barnevernet ikke var lagt ut på anbud. Jeg ble overrasket. Jeg tok det som en selvfølge at barnevernet i kommunen hadde orden på innkjøpsavtalene, sier Isaksen.
Det var først etter at mediene skrev om anbudsrot i andre kommuner at Isaksen sjekket hvordan det sto til i egen organisasjon.
Ingen unnskyldning
– Jeg spurte virksomhetslederen i barnevernet om hvordan det sto til hos oss. Hun bekreftet at de sannsynligvis hadde brutt innkjøpsreglene. Hun forklarte at hun ikke forutså at barnevernet skulle bruke så mange konsulenter som de gjorde, men at de ble presset på tid og måtte bestille stadig mer hjelp, forklarer Isaksen.
På grunn av stor økning i antall meldinger, slet barnevernet i Drammen med å rekke over alle de innmeldte sakene. I 2010 ga fylkesmannen kommunen en bot for å overskride behandlingstiden på meldinger.
– Det sterke presset på saksbehandlingen er ingen unnskyldning, kun en forklaring på hvorfor vi ikke har greid å holde oss innenfor anskaffelsesreglementet.
Isaksen er svært overrasket over at verken internkontrollen eller innkjøpsavdelingen fanget opp uregelmessighetene.
– Ansvaret for innkjøp følger rådmannens delegeringsreglement og ligger hos den enkelte virksomhet. Jeg fikk i våres i oppdrag å bistå med å inngå rammeavtaler for saksbehandlertjenester i barnevernet. Omfanget av denne type anskaffelse viste klart at oppdragene måtte ut på anbud, sier Frode Herlung, innkjøpssjef i Drammen kommune.
– Dette gikk galt
Heller ikke i Røyken kommune trengte Barnevernkompetanse å vinne noe anbud for å fakturere et millionbeløp, nærmere bestemt 1.872.431 kroner, i 2011. Samt drøyt halvannen millioner kroner for jobber utført i årene 2007-2010.
– Hele personalgruppen sluttet i løpet av 2010. Det endte med en kollektiv sykemelding på slutten av året. Vi fikk et ad hoc behov for vikarer, men de fins ikke. Derfor måtte vi leie inn konsulenter, forteller barnevernleder Knut Magnus Myrvold.
Både fylkesmannen og arbeidstilsynet besøkte Røyken under krisen. De krevde at saksbehandlingen måtte gå som normalt, uavhengig av pris, ifølge Myrvold.
– Jeg så at en anbudsprosess ville ta altfor lang tid, og ville sette oss i et vakuum personalmessig. Hadde vi ventet, ville åtte saksbehandlerstillinger stått udekket. Likevel er jeg blitt mer og mer klar over at disse jobbene skulle vært lagt ut på anbud og det bør de dersom det finnes tid for å utføre en anbudsprosess. Vi må bare bøye oss og si at dette gikk galt. Det endte med en regning på to millioner. Det hele er veldig beklagelig, sier Myrvold.
Etterlyser vikarbyrå
Etter den tøffe tiden har Myrvold fått øynene opp for hvor desperate kommuner er når fagpersonellet forsvinner. Han trekker sine egne konklusjoner.
– Jeg skulle ønske noen startet et vikarbyrå som tilbyr normalt betalt arbeidskraft til barneverntjenestene, gjerne en vikarpool godkjent av fagbevegelsen. Akkurat det mangler vi her til lands. På den måten kan kommunene få leie billige vikarer i stedet for dyre konsulenter, sier han.
Fra før er fem kommuner bøtelagt for ulovlig anskaffelse etter at Barnevernkompetanse AS fikk oppdrag hos dem uten anbud. Følgende kommuner ble dømt i Klagenemnda for offentlige anskaffelser (Kofa) i 2010-11:
Fredrikstad kommune måtte betale 665.000 kroner for å ha engasjert Barnevernkompetanse uten å ha lagt ut tjenestene på anbud.
Ski kommune endte med et overtredelsesgebyr på 360.000 kroner for ulovlige kjøp av tjenester fra Barnevernkompetanse, Spieler & Falch og Bare Barnevern.
Oppegård kommune fikk en bot på 145.000 kroner for kjøp av tjenester fra Barnevernkompetanse.
Asker kommune fikk et gebyr på 77.000 kroner for ulovlig direkte anskaffelse av saksbehandlertjenester fra Barnevernkompetanse og Barnevernerfaring AS.
Bærum kommune ble ilagt et overtredelsesgebyr på 875.000 kroner for ulovlig direkte anskaffelse av saksbehandlertjenester fra Barnevernkompetanse, Barnevernerfaring AS, FRI AS, Trine Ingulfsen Consult AS og Konsulent Liv Tveiten.