JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Viderefører kollektivsatsingen

Regjeringen satser videre på kollektivtrafikk gjennom økt jernbanesatsing, videreføring og økning av belønningsordningen for byer og ved en ny rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene.

2009101414134420131216113347

per.flakstad@fagforbundet.no

Totalt foreslår regjeringen 12,3 milliarder kroner til kollektivtiltak i 2010. Det er en økning på 13,5 prosent i forhold til 2009-budsjettet.

Mesteparten av dette går til en rekordbevilging til jernbanen. Både investeringsnivået og vedlikeholdsinnsatsen skal økes.

Stort sett fornøyd

– Jeg er stort sett fornøyd med regjeringens prioriteringer. Spesielt gledelig synes jeg det er når den nå påpeker at en økning i frie inntekter til fylkene skal gi økt handlingsrom for kollektivsatsing. Dette har vi mast om i årevis, og jeg er fornøyd med at vi blir lyttet til, sier Fagforbundets AU-medlem og leder i Seksjon samferdsel og teknisk, Stein Guldbrandsen.

SST-lederen er imidlertid mindre fornøyd med at regjeringen ikke satser på noen form for alternativt drivstoff. Fagforbundet har foreslått en satsing på biometangass. Potensialet her er en reduksjon av CO2-utslippet fra veitrafikken på over 20 prosent.

– Jeg er skuffet over at regjeringen ikke alt nå bidrar til dette konkrete klimatiltaket, sier Stein Guldbrandsen.

Økt handlingsrom for fylkene

Regjeringen foreslår en nyopprettet ordning med rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene. Denne ordningen vil, ifølge Samferdselsdepartementet, utløse investeringstiltak på fylkesveinettet og i kollektivtransporten på rundt to milliarder kroner.

Ordningen skal settes i verk fra 1. januar, og regjeringen har bevilget 28 millioner kroner til dette i årets statsbudsjettet.

Bevilgningen kommer i tillegg til en ekstra milliard i frie inntekter til fylkene, og samferdselsminister Liv Signe Navarsete mener dette totalt sett vil styrke fylkenes handlingsrom når det gjelder transport.

Klimamålene

– Potensialet for å få ned klimagassutslippene fra transportsektoren er størst i byene, der bilbruken og befolkningsveksten er størst. Derfor har budsjettet tiltak for byene som skal bidra til at regjeringen når sine klimamål om å redusere utslippene fra transportsektoren med mellom 12,5 og 20 prosent fram til 2020, sier Navarsete.

Belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byene ble doblet i budsjettet for 2009, og ordningen skal videreføres neste år med en bevilgning på 333 millioner kroner, som er en liten økning på 2,9 prosent.

I fjor ble det inngått fireårige avtaler om belønningsmidler med Trondheim og Kristiansand.

– Jeg er opptatt av å få flere byområder med på forpliktende flerårlige avtaler som virkelig kan bidra til å legge om transportpolitikken i en miljøvennlig retning, sier samferdselsministeren.

MEST LEST:
LITE INFO: Informasjonen Anne Kallset fikk om uførefella da hun søkte KLP om gradert uføreytelse, var en henvisning til å gå inn og lese mer på KLPs nettsider, i siste avsnitt i et brev om dokumentasjon de trengte for å behandle saken.

LITE INFO: Informasjonen Anne Kallset fikk om uførefella da hun søkte KLP om gradert uføreytelse, var en henvisning til å gå inn og lese mer på KLPs nettsider, i siste avsnitt i et brev om dokumentasjon de trengte for å behandle saken.

Ole Martin Wold

Anne (58) taper store penger: Nå endrer KLP info om uførefella

Byråd for næring og eierskap, Victoria Marie Evensen var tilstede og markerte overtakelsen av sykehjemmet.

Byråd for næring og eierskap, Victoria Marie Evensen var tilstede og markerte overtakelsen av sykehjemmet.

Oslo kommune

Noen kan få hevet grunnlønna med 100.000 kroner: Nå er sykehjem nummer fire tilbake på kommunens hender

FØLG OPP: - Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger.

FØLG OPP: - Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger.

Werner Juvik

Brannkonstabel Gunnar så to kollegaer bli drept av en brannstifter med hagle. Det tok sju år før han fikk hjelp

HJELPE: – Jeg vil gjerne formalisere kunnskapen og hjelpe andre i samme situasjon som jeg har vært i, sier Katrine Skårnes som har fått et tilrettelagt tilbud slik at hun kan ta utdanning som advokatsekretær.

HJELPE: – Jeg vil gjerne formalisere kunnskapen og hjelpe andre i samme situasjon som jeg har vært i, sier Katrine Skårnes som har fått et tilrettelagt tilbud slik at hun kan ta utdanning som advokatsekretær.

Per Flakstad

Katrine får 1,67 millioner etter 13 års kamp. Nå vil hun hjelpe andre

FRUSTRERT: I perioder har jeg rett og slett følt meg trakassert, sier Anita Vedvik.

FRUSTRERT: I perioder har jeg rett og slett følt meg trakassert, sier Anita Vedvik.

Per Flakstad

Etter 16 år med smerter fikk endelig Anita millionerstatning

Enigheten i forhandlingene i Bring Transportløsninger AS (BTL) sikrer blant annet alle BTL-ansatte et tillegg på 16 500 kroner, samt økning av en rekke tillegg. Her er Fagforbundet Post og finans' forhandlinngsutvalg: Jacqueline Hopkinson, Odd Arne Hartvigsen, Cathrine S. Ertsås (foran), Gerd Øiahals og Marius Weisæth underveis i forhandlingene.

Enigheten i forhandlingene i Bring Transportløsninger AS (BTL) sikrer blant annet alle BTL-ansatte et tillegg på 16 500 kroner, samt økning av en rekke tillegg. Her er Fagforbundet Post og finans' forhandlinngsutvalg: Jacqueline Hopkinson, Odd Arne Hartvigsen, Cathrine S. Ertsås (foran), Gerd Øiahals og Marius Weisæth underveis i forhandlingene.

Alf Ragnar Olsen

Dette er den nye lønna til ansatte i to Bring-selskap

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy