per.flakstad@fagforbundet.no
Totalt foreslår regjeringen 12,3 milliarder kroner til kollektivtiltak i 2010. Det er en økning på 13,5 prosent i forhold til 2009-budsjettet.
Mesteparten av dette går til en rekordbevilging til jernbanen. Både investeringsnivået og vedlikeholdsinnsatsen skal økes.
Stort sett fornøyd
– Jeg er stort sett fornøyd med regjeringens prioriteringer. Spesielt gledelig synes jeg det er når den nå påpeker at en økning i frie inntekter til fylkene skal gi økt handlingsrom for kollektivsatsing. Dette har vi mast om i årevis, og jeg er fornøyd med at vi blir lyttet til, sier Fagforbundets AU-medlem og leder i Seksjon samferdsel og teknisk, Stein Guldbrandsen.
SST-lederen er imidlertid mindre fornøyd med at regjeringen ikke satser på noen form for alternativt drivstoff. Fagforbundet har foreslått en satsing på biometangass. Potensialet her er en reduksjon av CO2-utslippet fra veitrafikken på over 20 prosent.
– Jeg er skuffet over at regjeringen ikke alt nå bidrar til dette konkrete klimatiltaket, sier Stein Guldbrandsen.
Økt handlingsrom for fylkene
Regjeringen foreslår en nyopprettet ordning med rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene. Denne ordningen vil, ifølge Samferdselsdepartementet, utløse investeringstiltak på fylkesveinettet og i kollektivtransporten på rundt to milliarder kroner.
Ordningen skal settes i verk fra 1. januar, og regjeringen har bevilget 28 millioner kroner til dette i årets statsbudsjettet.
Bevilgningen kommer i tillegg til en ekstra milliard i frie inntekter til fylkene, og samferdselsminister Liv Signe Navarsete mener dette totalt sett vil styrke fylkenes handlingsrom når det gjelder transport.
Klimamålene
– Potensialet for å få ned klimagassutslippene fra transportsektoren er størst i byene, der bilbruken og befolkningsveksten er størst. Derfor har budsjettet tiltak for byene som skal bidra til at regjeringen når sine klimamål om å redusere utslippene fra transportsektoren med mellom 12,5 og 20 prosent fram til 2020, sier Navarsete.
Belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk i byene ble doblet i budsjettet for 2009, og ordningen skal videreføres neste år med en bevilgning på 333 millioner kroner, som er en liten økning på 2,9 prosent.
I fjor ble det inngått fireårige avtaler om belønningsmidler med Trondheim og Kristiansand.
– Jeg er opptatt av å få flere byområder med på forpliktende flerårlige avtaler som virkelig kan bidra til å legge om transportpolitikken i en miljøvennlig retning, sier samferdselsministeren.
LITE INFO: Informasjonen Anne Kallset fikk om uførefella da hun søkte KLP om gradert uføreytelse, var en henvisning til å gå inn og lese mer på KLPs nettsider, i siste avsnitt i et brev om dokumentasjon de trengte for å behandle saken.
Ole Martin Wold
Byråd for næring og eierskap, Victoria Marie Evensen var tilstede og markerte overtakelsen av sykehjemmet.
Oslo kommune
FØLG OPP: - Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger.
Werner Juvik
HJELPE: – Jeg vil gjerne formalisere kunnskapen og hjelpe andre i samme situasjon som jeg har vært i, sier Katrine Skårnes som har fått et tilrettelagt tilbud slik at hun kan ta utdanning som advokatsekretær.
Per Flakstad
FRUSTRERT: I perioder har jeg rett og slett følt meg trakassert, sier Anita Vedvik.
Per Flakstad
Enigheten i forhandlingene i Bring Transportløsninger AS (BTL) sikrer blant annet alle BTL-ansatte et tillegg på 16 500 kroner, samt økning av en rekke tillegg. Her er Fagforbundet Post og finans' forhandlinngsutvalg: Jacqueline Hopkinson, Odd Arne Hartvigsen, Cathrine S. Ertsås (foran), Gerd Øiahals og Marius Weisæth underveis i forhandlingene.
Alf Ragnar Olsen