Uholdbare arbeidsforhold ved oslosykehus
Uholdbare arbeidsforhold kan koste Oslo universitetssykehus en million kroner per dag i tvangsmulkt.
Arbeidstilsynet varslet i går sykehuset om at fortsatt sommel med å rydde opp i arbeidsmiljøet kan koste det allerede kriserammede sykehuset dyrt. Kravet fra Arbeidstilsynet er at sykehuset må ha vedtatt «en oppdatert, prioritert og tidfestet vedlikeholdsplan for å utbedre bygninger, arbeidslokaler og inneklima» innen 1. mars 2012. Hvis ikke begynner dagsbøtene å løpe, seks dager i uka.
Gamle synder
Allerede i 2002 ble det vedtatt en handlingsplan for utbedring av bygningene, men mange av tiltakene er ennå ikke gjennomført.
I sommer gjennomførte Arbeidstilsynet en stikkprøvekontroll som avdekket svært kritikkverdige forhold.
– De lager lettvegger av papirkasser, og det virker som store deler av bygningen holdes sammen av tape og kitt, oppsummerte seniorinspektør Bengt Eriksson i Arbeidstilsynet overfor NRK.
LES OGSÅ:«Holdes sammen av tape og kitt»
Den 14 sider lange tilsynsrapporten avdekket Store mengder muggsopp, alvorlig vedlikeholdsmangel, farlig oppbevaring av kreftframkallende kjemikalier og alvorlige brudd på overtidsreglene. Rapporten konkluderte med å varsle til sammen 10 pålegg om utbedringer som skulle gjennomføres innen 1. november.
LAST NED: Arbeidstilsynets rapport fra 1. juli 2011
Trapper opp presset
Ifølge gårsdagens pressemelding fra Arbeidstilsynet er arbeidet med å utbedre forholdene nå godt i gang, men fortsatt mangler en tidfestet vedlikeholdsplan. Derfor trapper tilsynet nå opp presset.
– For å sikre at helseforetaket nå tar sitt arbeidsgiveransvar for ansattes arbeidsmiljø på alvor finner vi det nødvendig å varsle tvangsmulkt som pressmiddel for å få fortgang i arbeidet, sier avdelingsleder Pål H. Lund i Arbeidstilsynet.
Rekker fristen
I en pressemelding sier sykehusledelsen at vedlikeholdsplanen skal behandles i Arbeidsmiljøutvalget like over nyttår og deretter endelig vedtas av styret.
– Vår plan er jo å legge frem en helhetlig arealplan for styret 15. februar, og sånn sett er dette helt i tråd med vår egen prosess. Det har hele tiden vært viktig for oss å følge dette godt opp, sier konstituert administrerende direktør Jan Eirik Thoresen.