Uholdbare arbeidsforhold ved oslosykehus

Uholdbare arbeidsforhold kan koste Oslo universitetssykehus en million kroner per dag i tvangsmulkt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Arbeidstilsynet varslet i går sykehuset om at fortsatt sommel med å rydde opp i arbeidsmiljøet kan koste det allerede kriserammede sykehuset dyrt. Kravet fra Arbeidstilsynet er at sykehuset må ha vedtatt «en oppdatert, prioritert og tidfestet vedlikeholdsplan for å utbedre bygninger, arbeidslokaler og inneklima» innen 1. mars 2012. Hvis ikke begynner dagsbøtene å løpe, seks dager i uka.

Gamle synder

Allerede i 2002 ble det vedtatt en handlingsplan for utbedring av bygningene, men mange av tiltakene er ennå ikke gjennomført.

I sommer gjennomførte Arbeidstilsynet en stikkprøvekontroll som avdekket svært kritikkverdige forhold.

– De lager lettvegger av papirkasser, og det virker som store deler av bygningen holdes sammen av tape og kitt, oppsummerte seniorinspektør Bengt Eriksson i Arbeidstilsynet overfor NRK.

LES OGSÅ:«Holdes sammen av tape og kitt»

Den 14 sider lange tilsynsrapporten avdekket Store mengder muggsopp, alvorlig vedlikeholdsmangel, farlig oppbevaring av kreftframkallende kjemikalier og alvorlige brudd på overtidsreglene. Rapporten konkluderte med å varsle til sammen 10 pålegg om utbedringer som skulle gjennomføres innen 1. november.

LAST NED: Arbeidstilsynets rapport fra 1. juli 2011

Trapper opp presset

Ifølge gårsdagens pressemelding fra Arbeidstilsynet er arbeidet med å utbedre forholdene nå godt i gang, men fortsatt mangler en tidfestet vedlikeholdsplan. Derfor trapper tilsynet nå opp presset.

– For å sikre at helseforetaket nå tar sitt arbeidsgiveransvar for ansattes arbeidsmiljø på alvor finner vi det nødvendig å varsle tvangsmulkt som pressmiddel for å få fortgang i arbeidet, sier avdelingsleder Pål H. Lund i Arbeidstilsynet.

Rekker fristen

I en pressemelding sier sykehusledelsen at vedlikeholdsplanen skal behandles i Arbeidsmiljøutvalget like over nyttår og deretter endelig vedtas av styret.

– Vår plan er jo å legge frem en helhetlig arealplan for styret 15. februar, og sånn sett er dette helt i tråd med vår egen prosess. Det har hele tiden vært viktig for oss å følge dette godt opp, sier konstituert administrerende direktør Jan Eirik Thoresen.

Powered by Labrador CMS