Nær én milliard skal få biler ut av byene

Belønningsordningen til byer som reduserer biltrafikken skal styrkes ytterligere. Nå skal også hovedstaden med.

2013101413563420131217001134

Den statlige belønningsordningen sørger for ekstra penger til kollektivtrafikk til byer eller regioner som har innført tiltak for å begrense biltrafikken. En forutsetning for å motta penger gjennom ordningen, er at bilbruken i området ikke øker og helst reduseres. Målet er bedre miljø, helse og framkommelighet i byene. Antall kollektivreiser skal gå opp og reiser med personbil ned.

Dobling på to år

I fjor ble ordningen kraftig styrket, og med årets økning så er belønningsordningen doblet på to år. Regjeringen legger opp til å bruke 945 millioner kroner på å redusere biltrafikk og styrke kollektivtrafikk gjennom belønningsordningen.

Det er tidligere inngått en fire års avtale mellom Oslo og Akershus og Samferdselsdepartementet. Hovedstadsområdet mottar 280 millioner kroner i 2014 for å gjennomføre tiltak for kollektivtransporten og reduser biltrafikk. Nedre Glomma-regionen er et annet stort prosjekt som starter neste år, der det vil bli brukt 215 millioner kroner til gang- og sykkelveier og kollektivtransport. I tillegg videreføres prosjekter i Bergens, Trondheim, Grenland, Stavanger og Kristiansan.

- Dårlig verktøy

AU-medlem og leder av Seksjon samferdsel og teknisk, Stein Guldbrandsen, er fornøyd med at det satses mer på kollektivtransport, men misfornøyd med modellen.

- En belønningsordning er et for dårlig styringsverktøy. Det ville vært mer effektivt å bevilge penger direkte til det man ønsker å satse på, mener han.

Kollektivt for alle

Regjeringen har også satt av 18 millioner kroner til prøveprosjekter for kollektivtransport i distriktene. Det er videre satt av 22 millioner kroner tiltilgjengelighetstiltak.

Elektroniske billetter

Reiseinformasjon og elektronisk billettering blir også viet oppmerksomhet i dette budsjettet. Det er satt av 30,4 millioner kroner til å utarbeide lett tilgjengelig reiseinformasjon og elektronisk billettering.

Utvider Bergen Bybane

Til investeringer innen kollektivtransport på veg og bane er det lagt til grunn 2,9 milliarder kroner i bompengemidler. Disse skal blant annet brukes til å videreføre byggingen av Bybanen i Bergen, til utbygging av Kolsåsbanen og Lørenbanen, og til oppgradering av baner og stasjoner for T-bane og trikk i hovedstadsområdet.

Til drift av kollektivtransport i Oslo/Akershus og Trondheim er det lagt opp til å bruke om lag 750 millioner kroner i bompengemidler.

Samferdsel er igjen utropt til vinneren av budsjett 2014. Totalt har investeringene til vei og kollektivtrafikk økt med mer enn 90 prosent siden 2005.

Det skal brukes 18,7 milliarder til jernbaneformål. Investeringene øker med 4,2 milliarder til 10 milliarder, som er fem ganger mer enn hva som ble brukt til investeringer i 2005.

Det skal investeres 22,7 milliarder kroner i veiutbygging.

Jernbaneprosjekter i 2014: Nytt dobbeltspor Oslo - Ski, videreføring Farriseidet - Porsgrunn, videreføring Holm - Holmestrand - Nykirke, videreføring Langset - Kleverud (Fellesprosjekt E6 - Dovrebanen), Bergen - Arna (Vossebanen), Hell - Værnes, nytt signal- og sikringsanlegg på Østfoldbanen og på strekningen Stavanger - Sandnes.

MEST LEST:
LAVERE REALLØNN: Hogne Hongset sier at han tror det blir lavere lønnsøkning og at økte strømpriser vil gjøre at vi får mindre penger å rutte med.

LAVERE REALLØNN: Hogne Hongset sier at han tror det blir lavere lønnsøkning og at økte strømpriser vil gjøre at vi får mindre penger å rutte med.

Jan-Erik Østlie

Han advarte mot strømsjokk. Nå advarer han om lavere lønninger

En av de tre tidligere velfersdirektørene skal ha disponert en båt av denne typen, ifølge tiltalen. Personene på bildet har ikke noe med saken å gjøre. (Illustrasjonsfoto)

En av de tre tidligere velfersdirektørene skal ha disponert en båt av denne typen, ifølge tiltalen. Personene på bildet har ikke noe med saken å gjøre. (Illustrasjonsfoto)

Pixabay

Tidligere velferdsdirektører: – Fikk penger, biler og luksusbåt. Nå går korrupsjonssaken for retten

Nå kan pensjonister jobbe i skoler og barnehager uten å tape pensjon.  (Illustrasjonsfoto)

Nå kan pensjonister jobbe i skoler og barnehager uten å tape pensjon. (Illustrasjonsfoto)

Anna Granqvist

Ny ordning: Se timelønna for pensjonister som jobber i barnehager og skoler

BEROLIGER: Sjefanalytiker i Volue Insights, Tor Reier Lilleholt har studert strømprisene i 25 år: – Jeg ønsker å berolige strømkundene, det vi ser nå er en ekstrem situasjon og prisene vil gå ned og stabilisere seg.

BEROLIGER: Sjefanalytiker i Volue Insights, Tor Reier Lilleholt har studert strømprisene i 25 år: – Jeg ønsker å berolige strømkundene, det vi ser nå er en ekstrem situasjon og prisene vil gå ned og stabilisere seg.

Privat

Sjefanalytiker mener EU-avtale og utenlandskabler vil sikre oss stabil og rimelig strøm: – Dette er strømprisen du kan forvente

MÅ VÆRE EGNET: - Mangler du empati, betyr det svært lite hvilken formell kompetanse du kan vifte med, mener Robin Storevik.

MÅ VÆRE EGNET: - Mangler du empati, betyr det svært lite hvilken formell kompetanse du kan vifte med, mener Robin Storevik.

Eivind Senneset

Robin mistet jobben om og om igjen. Nå er han snart ferdig helsefagarbeider

Benedicte Aas, opprinnelig fra Gjøvik men bosatt i Oslo, har fått det svært tøft på grunn av de høye strømprisene.

Benedicte Aas, opprinnelig fra Gjøvik men bosatt i Oslo, har fått det svært tøft på grunn av de høye strømprisene.

Privat

Single rammes ekstra hardt av strømsjokket: Barnehagepedagog Benedicte (36) lurer på hvordan hun skal få råd til mat

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy