Nær én milliard skal få biler ut av byene

Belønningsordningen til byer som reduserer biltrafikken skal styrkes ytterligere. Nå skal også hovedstaden med.

2013101413563420131217001134

Den statlige belønningsordningen sørger for ekstra penger til kollektivtrafikk til byer eller regioner som har innført tiltak for å begrense biltrafikken. En forutsetning for å motta penger gjennom ordningen, er at bilbruken i området ikke øker og helst reduseres. Målet er bedre miljø, helse og framkommelighet i byene. Antall kollektivreiser skal gå opp og reiser med personbil ned.

Dobling på to år

I fjor ble ordningen kraftig styrket, og med årets økning så er belønningsordningen doblet på to år. Regjeringen legger opp til å bruke 945 millioner kroner på å redusere biltrafikk og styrke kollektivtrafikk gjennom belønningsordningen.

Det er tidligere inngått en fire års avtale mellom Oslo og Akershus og Samferdselsdepartementet. Hovedstadsområdet mottar 280 millioner kroner i 2014 for å gjennomføre tiltak for kollektivtransporten og reduser biltrafikk. Nedre Glomma-regionen er et annet stort prosjekt som starter neste år, der det vil bli brukt 215 millioner kroner til gang- og sykkelveier og kollektivtransport. I tillegg videreføres prosjekter i Bergens, Trondheim, Grenland, Stavanger og Kristiansan.

- Dårlig verktøy

AU-medlem og leder av Seksjon samferdsel og teknisk, Stein Guldbrandsen, er fornøyd med at det satses mer på kollektivtransport, men misfornøyd med modellen.

- En belønningsordning er et for dårlig styringsverktøy. Det ville vært mer effektivt å bevilge penger direkte til det man ønsker å satse på, mener han.

Kollektivt for alle

Regjeringen har også satt av 18 millioner kroner til prøveprosjekter for kollektivtransport i distriktene. Det er videre satt av 22 millioner kroner tiltilgjengelighetstiltak.

Elektroniske billetter

Reiseinformasjon og elektronisk billettering blir også viet oppmerksomhet i dette budsjettet. Det er satt av 30,4 millioner kroner til å utarbeide lett tilgjengelig reiseinformasjon og elektronisk billettering.

Utvider Bergen Bybane

Til investeringer innen kollektivtransport på veg og bane er det lagt til grunn 2,9 milliarder kroner i bompengemidler. Disse skal blant annet brukes til å videreføre byggingen av Bybanen i Bergen, til utbygging av Kolsåsbanen og Lørenbanen, og til oppgradering av baner og stasjoner for T-bane og trikk i hovedstadsområdet.

Til drift av kollektivtransport i Oslo/Akershus og Trondheim er det lagt opp til å bruke om lag 750 millioner kroner i bompengemidler.

Samferdsel er igjen utropt til vinneren av budsjett 2014. Totalt har investeringene til vei og kollektivtrafikk økt med mer enn 90 prosent siden 2005.

Det skal brukes 18,7 milliarder til jernbaneformål. Investeringene øker med 4,2 milliarder til 10 milliarder, som er fem ganger mer enn hva som ble brukt til investeringer i 2005.

Det skal investeres 22,7 milliarder kroner i veiutbygging.

Jernbaneprosjekter i 2014: Nytt dobbeltspor Oslo - Ski, videreføring Farriseidet - Porsgrunn, videreføring Holm - Holmestrand - Nykirke, videreføring Langset - Kleverud (Fellesprosjekt E6 - Dovrebanen), Bergen - Arna (Vossebanen), Hell - Værnes, nytt signal- og sikringsanlegg på Østfoldbanen og på strekningen Stavanger - Sandnes.

MEST LEST:
Forhandlngsleder Mette Nord er fornøyd med at Fagforbundets medlemmer opprettholder kjøpekraften gjennom oppgjøret for de kommuneansatte. I tillegg er heletillegget økt.

Forhandlngsleder Mette Nord er fornøyd med at Fagforbundets medlemmer opprettholder kjøpekraften gjennom oppgjøret for de kommuneansatte. I tillegg er heletillegget økt.

Per Flakstad

Kommuneoppgjøret er i havn: Ansatte får mellom 1400 og 1900 kroner

Denne høsten skal mange avtaler som gjelder Fagforbundets medlemmer forhandles. Dette er fra kommuneoppgjøret som startet i forrige uke og som har frist 125.september.  Fra v: Hans Ole Rian, Creo, Anne Finborum, Skolenes Landsforbund (med ryggen til) Pål Skarsbak, Fagforbundet og LO Kommune og Tone Faugli, leder i forhandlingsenheten i Fagforbundet. I kalenderen kan du se når din avtale skal forhandles.

Denne høsten skal mange avtaler som gjelder Fagforbundets medlemmer forhandles. Dette er fra kommuneoppgjøret som startet i forrige uke og som har frist 125.september. Fra v: Hans Ole Rian, Creo, Anne Finborum, Skolenes Landsforbund (med ryggen til) Pål Skarsbak, Fagforbundet og LO Kommune og Tone Faugli, leder i forhandlingsenheten i Fagforbundet. I kalenderen kan du se når din avtale skal forhandles.

Per Flakstad

Lønnsoppgjørene står i kø: Her kan du se når din lønn skal forhandles i høst

Kvinnen oppga under jobbintervjuet at hun var utdannet helsefagarbeider. (Illustrasjonsfoto)

Kvinnen oppga under jobbintervjuet at hun var utdannet helsefagarbeider. (Illustrasjonsfoto)

Titti Brun

Kvinne jobbet ulovlig som helsefagarbeider i nesten ett år – løy om utdannelse i jobbintervju

Enslige minstepensjonister får en årlig økning på 1.872 kroner i årets trygdeoppgjør.

Enslige minstepensjonister får en årlig økning på 1.872 kroner i årets trygdeoppgjør.

Anna Granqvist

Her er alle de nye satsene: Minstepensjonister får 130 kroner mer i måneden

Første kull: Wenche Kallerud (f.v.), Eirik Øye Heintz, Sszilvia Beck og Quesna Basney er i gang med fagskolens nye studietilbud, kirurgisk virksomhet.

Første kull: Wenche Kallerud (f.v.), Eirik Øye Heintz, Sszilvia Beck og Quesna Basney er i gang med fagskolens nye studietilbud, kirurgisk virksomhet.

Karin Svendsen

Nytt fagskoletilbud: Snart kan disse helsefagarbeiderne jobbe sammen med kirurgene

Kravene fra forhandlingsleder Per Egil Johansen (tv) og leder i Faforbundet Oslo, Roger Dehlin, er blitt konkrete. Fristen for en forhandlingsløsning er ved midnatt 15. september.

Kravene fra forhandlingsleder Per Egil Johansen (tv) og leder i Faforbundet Oslo, Roger Dehlin, er blitt konkrete. Fristen for en forhandlingsløsning er ved midnatt 15. september.

Fagforbundet Oslo

Her er kravene i Oslos kommuneoppgjør

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy