JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Nær én milliard skal få biler ut av byene

Belønningsordningen til byer som reduserer biltrafikken skal styrkes ytterligere. Nå skal også hovedstaden med.

2013101413563420131217001134

Den statlige belønningsordningen sørger for ekstra penger til kollektivtrafikk til byer eller regioner som har innført tiltak for å begrense biltrafikken. En forutsetning for å motta penger gjennom ordningen, er at bilbruken i området ikke øker og helst reduseres. Målet er bedre miljø, helse og framkommelighet i byene. Antall kollektivreiser skal gå opp og reiser med personbil ned.

Dobling på to år

I fjor ble ordningen kraftig styrket, og med årets økning så er belønningsordningen doblet på to år. Regjeringen legger opp til å bruke 945 millioner kroner på å redusere biltrafikk og styrke kollektivtrafikk gjennom belønningsordningen.

Det er tidligere inngått en fire års avtale mellom Oslo og Akershus og Samferdselsdepartementet. Hovedstadsområdet mottar 280 millioner kroner i 2014 for å gjennomføre tiltak for kollektivtransporten og reduser biltrafikk. Nedre Glomma-regionen er et annet stort prosjekt som starter neste år, der det vil bli brukt 215 millioner kroner til gang- og sykkelveier og kollektivtransport. I tillegg videreføres prosjekter i Bergens, Trondheim, Grenland, Stavanger og Kristiansan.

- Dårlig verktøy

AU-medlem og leder av Seksjon samferdsel og teknisk, Stein Guldbrandsen, er fornøyd med at det satses mer på kollektivtransport, men misfornøyd med modellen.

- En belønningsordning er et for dårlig styringsverktøy. Det ville vært mer effektivt å bevilge penger direkte til det man ønsker å satse på, mener han.

Kollektivt for alle

Regjeringen har også satt av 18 millioner kroner til prøveprosjekter for kollektivtransport i distriktene. Det er videre satt av 22 millioner kroner tiltilgjengelighetstiltak.

Elektroniske billetter

Reiseinformasjon og elektronisk billettering blir også viet oppmerksomhet i dette budsjettet. Det er satt av 30,4 millioner kroner til å utarbeide lett tilgjengelig reiseinformasjon og elektronisk billettering.

Utvider Bergen Bybane

Til investeringer innen kollektivtransport på veg og bane er det lagt til grunn 2,9 milliarder kroner i bompengemidler. Disse skal blant annet brukes til å videreføre byggingen av Bybanen i Bergen, til utbygging av Kolsåsbanen og Lørenbanen, og til oppgradering av baner og stasjoner for T-bane og trikk i hovedstadsområdet.

Til drift av kollektivtransport i Oslo/Akershus og Trondheim er det lagt opp til å bruke om lag 750 millioner kroner i bompengemidler.

Samferdsel er igjen utropt til vinneren av budsjett 2014. Totalt har investeringene til vei og kollektivtrafikk økt med mer enn 90 prosent siden 2005.

Det skal brukes 18,7 milliarder til jernbaneformål. Investeringene øker med 4,2 milliarder til 10 milliarder, som er fem ganger mer enn hva som ble brukt til investeringer i 2005.

Det skal investeres 22,7 milliarder kroner i veiutbygging.

Jernbaneprosjekter i 2014: Nytt dobbeltspor Oslo - Ski, videreføring Farriseidet - Porsgrunn, videreføring Holm - Holmestrand - Nykirke, videreføring Langset - Kleverud (Fellesprosjekt E6 - Dovrebanen), Bergen - Arna (Vossebanen), Hell - Værnes, nytt signal- og sikringsanlegg på Østfoldbanen og på strekningen Stavanger - Sandnes.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy