Ingen konkurranse på trikk og t-bane i Oslo
Det blir ingen konkurranseutsetting av trikk og t-bane i Oslo etter at bystyret behandlet saken 17. februar.
per.flakstad@fagforbundet.no
Administrasjonsselskapet for kollektivtrafikk i Oslo, Ruter, har i et strategidokument lagt opp til at både trikk og t-bane skulle konkurranseutsettes fra 2013. De ansatte og deres tillitsvalgte reagerte kraftig på dette.
– Oslo Bystyre har vedtatt at driften av t-bane og trikk ikke skal anbudsutsettes. Ruters planer kan ikke tolkes som annet enn et angrep på dette vedtaket, og på alle som jobber i kollektivtrafikken, sa Rune Aasen som er leder i Oslo Sporveiers Arbeiderforening (OSA).
Dødfødt
Allerede da strategidokumentet ble kjent i fjor, reagerte Oslo-politikere. Venstre-leder Ola Elvestuen kalte forslaget for dødfødt og uklokt, mens Erling Folkvord fra Rødt sa at en konkurranse om å drifte t-bane og trikk var et politisk spørsmål, og ikke noe som et administrasjonsselskap kunne bestemme.
Da dokumentet ble behandlet i bystyret, opprettholdt politikerne i Oslo sitt tidligere vedtak om at driften ikke skulle konkurranseutsettes.
Viktig vedtak
– Dette vedtaket er svært viktig for de ansatte, og vi er glad for at spørsmålet er avklart, sier Rune Aasen i OSA.
I debatten sa Oslos samferdselsbyråd, Jørgen Kallmyr (Frp), at kollektivtrafikken i hovedstaden går bra, og at fagfolk kommer fra andre byer for å se hvordan Oslo har fått det til.
– Det er verd å merke seg at den poisitive utviklingen vi har hatt på t-bane og trikk i Oslo de siste årene, har skjedd uten bruk av anbud og konkurranse. Dette er et viktig poeng som jeg håper de ansvarlige for kollektivtrafikken også i andre norske byer får med seg, sier Aasen.
– Nå håper vi at det blir mulig også å avlyse den vedtatte konkurranseutsettingen av vedlikeholdet på MX-vognene.
– Uansett er dette en viktig motivasjon for å legge oss i selen framover, slik at kollektivtrafikken går bra og at alt fungerer godt under neste års ski-VM, sier han.