JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

- Lønner seg ikke å varsle om korrupsjon

I vinter har det kokt blant sjåfører i Unibuss etter at de ble utestengt fra anbudskonkurransen for Oslo vest. Nå er det oppgitthet som råder.

2012012617425520131216181353

ola.tommeras@fagforbundet.no

Etter at korrupsjonsskandalen i bussbransjen eksploderte i høst, har Unibuss vendt mange steiner. Alle siktede fra Unibuss er oppsagt, og like før jul sendte ledelsen i Unibuss en omfattende rapport til Ruter om tiltakene de har iverksatt. Håpet var å bli tatt inn i varmen igjen.

Det ble oppfattet som blodig urettferdig at kun Unibuss ble utestengt fra konkurransen om kjøringen de i dag utfører, spesielt når MAN fikk være med. Etterforskningen har vist at det dreide seg om en korrupsjonskultur i hele bransjen.

Les også: I dag undertegnes kontrakten

Ingen ny sjanse

Mandag 9. januar avsluttet Ruter anbudsprosessen. Det svenske storkonsernet Nobina vinner anbudet. De vinner med et tilbud der de bruker busser fra MAN. Dagen etter blir Ruter selv rammet av korrupsjonsskandalen. En av deres ansatte som jobber direkte med anbudsprosessene, blir siktet. Men nå er det for sent å stoppe anbudsrunden.

Unibuss klaget på tildelingen i forrige uke. De stiller spørsmål ved flere sider av anbudsprosessen. I dag kom svaret fra Ruter. De avviser klagen og fastholder avgjørelsen om å holde Unibuss utenfor.

Les også: Korrupsjonen startet i Norgesbuss

- Best å holde kjeft

- Vi har lært at det er best å holde kjeft når man oppdager korrupsjon, sier Marit Sauge, leder bussklubben i Oslo sporveiers arbeiderforening.

- På oss virker det som om Ruter heller vil se korrupsjon gjemt enn avslørt. Unibuss har tatt affære og gjennomgått organisasjonen. Hva som finnes i de selskapene som det ikke har vært søkelys på, vet ingen, poengterer Sauge.

Hun forteller om en vinter med mye sinne avløst av oppgitthet blant sjåførene. Unibuss-ansatte føler seg urettferdig behandlet. Det er dem som får svi for skandalen. Rundt 200 ansatte, som i dag betjener rutene på Oslo vest, risikerer å måtte forlate selskapet.

Les også: - Et bransjeproblem

Varslet i årevis

Ansattes representanter i styret i Unibuss har varslet om kritikkverdige forhold i mer enn ti år. Fagbladet har tidligere omtalt en lang rekke rapporter som er lagt fram for ledelse, styret og ansvarlige politikere i Oslo kommune. Det endte med en granskning fra kommunerevisjonen, som la fram en rapport i 2009.

- Rapporten ble bagatellisert av daværende politikere. De kalte det mulig kritikkverdig. Nå kaller de det korrupsjon.

- Vi har varslet om det i en årrekke. At Ruter nå straffer oss for å bringe forholdene fram i lyset og får ryddet opp, beviser én ting: Det er mer lønnsomt å holde kjeft, sier hun.

- Raserer Unibuss

Leder av Oslo sporveiers arbeiderforening, Rune Aasen, fastslår at han ikke lenger har tillit til ledelsen i Ruter.

- De siste dagene viser at vi trenger politisk kontroll over anbudene. Ruter bør gjøres om til et rent forvaltningsselskap, sier Aasen.

Han peker blant annet på at Ruter fikk det veldig travelt med å tildele anbudet for Oslo vest, mandag 9. januar. Dagen etter er de korrupsjonssiktet selv, men da er anbudsprosessen allerede over.

- MAN får være med, til tross for at de holdt kjeft om korrupsjonen. Unibuss setter selv i gang prosessen og dokumenterer opprydding, men blir utestengt. Dokumentasjonen fra Unibuss blir ikke en gang vurdert, sier han.

- Det virker som om noen forsøker å rasere Oslo kommunes eget selskap, Unibuss, for å få åpnet døra for full privatisering, mener Aasen.

200 forsvinner

- Vi vil jobbe for at de som blir overflødig i Unibuss får andre jobber innen sporveiene. De som ikke ønsker å gå over til nytt selskap, bør få tilbud om jobber enten på andre bussruter eller innen t-bane eller trikk, sier Asen.

Han påpeker at det innebærer en stor grad av usikkerhet å bli overført.

- Det kan forlanges virksomhetsoverdragelse første gangen. Ved neste anbudsrunde er man overlatt til seg selv, påpeker han.

Stille fra Ruter

Fagbladet har forsøkt å få kommentarer og tilsvar fra Ruter i mer enn to uker. Ruter har lovet å komme tilbake med svar, men har ennå ikke gjort dette.

2009: Opprullingen av korrupsjon begynner internt i MAN. Den involverer selskaper i Norge.

Juni 2011: En tidligere salgsleder i MAN blir dømt for korrupsjon. MAN blir dømt til foretaksbot på 150 millioner euro – 1,2 milliarder kroner. Unibuss blir gjort oppmerksom på at de er del av saken.

Juli 2011: Unibuss blir gjort oppmerksom på dommen i Tyskland og begynner egne undersøkelser.

August 2011: Unibuss går til politiet og etterforskning innledes.

September 2011: Bestillerselskapet Ruter utestenger Unibuss fra pågående anbudskonkurranse i Oslo vest, grunnet korrupsjonen.

Oktober 2011: Fagbladet avslører at korrupsjonen var i gang allerede da teknisk sjef var ansatt i Norgesbuss.

9. Januar: Ruter tildeler milliardanbudet for Oslo vest til Nobina som skal kjøre med MAN-busser.

10. januar: En ansatt i Ruter, som har vært med på å utarbeide anbudet, blir siktet for korrupsjon.

13 personer er nå siktet i en flere selskaper. Politiet definerer det som en generell korrupsjonskultur i store deler av bransjen.

I dag: Ruter har avvist alle klager. Fredag 27. januar undertegner de kontrakten med Nobina.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy