- Idiotien som rår

30 leddbusser til 75 millioner kroner står frosset fast på Lørenskog, mens passasjerer slåss om plassen på rutene de skulle ha trafikkert.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Leder for Seksjon Samferdsel og Teknisk, Stein Guldbrandsen, er ikke overrasket.

- Vi ser det gang på gang, i eksempel etter eksempel. Det er slik det går når bunnlinje settes foran samfunnsnytten. Hva skal til for at politikerne skal se idiotien i dette systemet? spør Guldbrandsen.

Diskuterer kontrakten

De romslige 18,75 meter lange leddbussene fra MAN skal erstatte de vanlige 12 meter lange bussene som i dag trafikkerer linje 21 og 54 i Oslo sentrum. Disse linjene er sprengt på kapasitet. Passasjerer står som sild i tønne i rushtiden.

De ble bestilt i sommer av de samme som i dag er siktet for korrupsjon, like før korrupsjonsskandalen sprakk i bussbransjen. Nå diskuterer Ruter og Unibuss kontrakten for bussene. Det strides om en gjenkjøpsgaranti for disse når anbudskontrakten for Oslo sentrum opphører. Før garantien ligger på bordet, kan ikke Unibuss betale for bussene. Inntil de er betalt står de på MANs lager på Lørenskog utenfor Oslo.

- Buss er et samfunnsansvar

- Kollektivtrafikk er et samfunnsansvar. Når denne virksomheten blir splittet opp i titalls selvstendige økonomiske enheter som hver for seg skal ha en best mulig bunnlinje uavhengig av samfunnsnytte, så skjer slike ting som dette. Sikkert er at 30 leddbusser ikke gjør noen samfunnsnytte når de står innelåst på et lagerområde. Politikerne må snart få øya opp for at det er idiotien som rår i dette systemet, kommenterer Guldbrandsen.

Powered by Labrador CMS