- SKEPTISK: En generell, global undersøkelse gjennomført av et internasjonalt konsulentbyrå vil ikke tilføre Nav noe av verdi, mener FO-leder Mimmi Kvisvik
Ylva Seiff Berge
solfrid.rod@lomedia.no
Neste uke starter det amerikanske konsulentselskapet en undersøkelse blant Nav-ansatte. En og en halv million medarbeidere i 700 virksomheter har tidligere svart på denne globale undersøkelsen om organisasjon og ledelse, men det er første gang den gjennomføres i offentlig sektor i Norge.
– Vet nok
Hensikten er å drive en mer kunnskapsbasert organisasjonsutvikling, ifølge et Nav-dokument med navnet På veien mot en mer løsningsdyktig organisasjon.
– Vi vet nok om hva som er utfordringene i Nav, en teknokratisk, generell undersøkelse som ikke en gang er rettet inn mot Nav vil ikke gi svar av verdi, mener FO-leder Mimmi Kvisvik.
– Dette er alvorlig. McKinsey skal først undersøke Nav, og så skal de være støtte for lederne. De sitter på begge sider av bordet, supplerer Lars Semmerud, leder for sosionomseksjonen i FO.
– Stopp McKinsey i kommunene
De to har skrevet brev til forbundets fylkesavdelinger og bedt dem stoppe undersøkelsen blant kommunalt ansatte. Arbeids- og velferdsdirektoratet har trukket ut 64 kommuner som de vil ha med i undersøkelsen, men dette er opp til hver kommune.
Semmerud og Kvisvik ber fylkesavdelingene kontakte hovedtillitsvalgte i de aktuelle kommunene. «Vi håper dere lokalt klarer å stoppe McKinseys Organizational Health Index (OHI) undersøkelsen for kommunalt ansatte», skriver de to FO-toppene.
Kvisvik viser til at tillitsvalgte i lang tid har uttalt seg om situasjonen i Nav og at både ledere, brukerorganisasjoner, forskere og en egen ekspertgruppe har kommet med innspill til topp-ledelsen i Nav.
Undergraver den norske modellen
Når arbeidsgiver velger å gå i direkte dialog med hver ansatt i stedet for å anerkjenne de tillitsvalgte som representanter for de ansatte, undergraver de også medbestemmelsesapparatet og den nordiske modellen for medbestemmelse, mener FO-lederen.
– Men er det ikke bra at de ansatte blir spurt?
– Jo, hvis man hadde spurt på riktig måte. Men det er forskjell på å snakke med de ansatte og teknisk spørre dem. Dette er en global undersøkelse, hvor treffsikker er den brukt på en norsk velferdstjeneste?
Gal pengebruk
Selve undersøkelsen koster seks millioner kroner. I tillegg har Nav og McKinsey en fireårig rammeavtale om lederstøtte på mellom 55 og 80 millioner, skriver Dagens næringsliv i dag.
Kvisvik er ikke i tvil om hva disse pengene heller skulle vært brukt på.
– Å styrke bemanningen. Alle tenkelige og utenkelige problemstillinger i Nav er belyst. Det trengs flere ansatte og riktig kompetanse for å løse problemene.
Dokumenterte problemer knyttet til ansattes sikkerhet og faglig forsvarlig oppfølging av brukere handler om ressurser, påpeker Kvisvik.
– Vi ser nå at sosialhjelpsutbetalingene øker. All erfaring tyder på at samspillet mellom gamle aetat og trygdekontoret svikter. Da klarer ikke Nav å yte hjelp til selvhjelp. I stedet havner folk på sosialstønad, mener Kvisvik.
– Enda mer teknisk
FO har flere ganger etterlyst sosialfaglig kompetanse i Navs ledelse. Når etaten nå vil støtte seg på et amerikansk konsulentfirma, vil etatens ledelse bare bli enda mer teknisk og mindre tilpasset virksomheten, advarer Kvisvik.
– Jeg er helt sikker på at lederne i Nav vet alt de trenger å vite. De må lede etaten i kraft av seg selv, og de må bygge videre på den norske modellen for medbestemmelse, fastslår Kvisvik.
NTL: – Misbruk av offentlige midler
FO er på linje med Norsk Tjenestemannslag (NTL)i denne saken. Leder for NTL i Nav, Hanne Nordhaug, kaller avtalen med McKinsey misbruk av offentlige midler.
– Det kan ikke forsvares å bruke så mye av etatens midler på dette. Dette er midler vi mener i stedet burde vært anvendt på bedre brukeroppfølging og annen brukerrettet aktivitet i Nav. Navs oppgave er å hjelpe folk og da må mest mulig av budsjettmidlene også brukes til dette, sier Nordhaug til Dagens Næringsliv.
– Et nødvendig supplement
Arbeids- og velferdsdirektør Joakim Lystad har ikke vært tilgjengelig for intervju i dag. Han skriver i en epost til Fontene at undersøkelsen ikke skal erstatte den kunnskapen Nav har, men at han mener den er et nødvendig supplement.
Lystad minner om at Nav står overfor store utfordringer i årene som kommer. Nye IKT-løsninger skal tas i bruk, det skal iverksettes tiltak i etterkant av ekspertutvalget regjeringen har nedsatt for å avbyråkratisere Nav, og det er et generelt behov for å styrke tjenestene, mener direktøren.
– Dette forutsetter at jeg, som toppsjef i etaten, har god kunnskap om egen organisasjon, blant annet hva som er våre styrker og hva som er våre svakheter. Jeg ønsker altså å høre hva våre medarbeidere mener vi bør gjøre for å forbedre Nav. Vi trenger å ta en grundig kikk på oss selv for å bli bedre, fastslår Lystad.
Ni dimensjoner
Om pengebruken sier Lystad følgende:
– Det er selvsagt ønskelig at mest mulig budsjettmidler går til stillinger i Nav-kontorene, slik at vi kan bistå flere brukere til å komme i arbeid. Samtidig må vi bruke midler på utviklingstiltak, som for eksempel nye selvbetjeningsløsninger. Vi må altså balansere ressursbruken vår til både drift, IKT-relatert utviklingsarbeid og organisasjonsutvikling for at vi skal kunne gi bedre tjenester til brukerne våre.
Direktøren opplyser at spørsmålene i undersøkelsen går langs ni dimensjoner: Retning, ansvar, omverdensorientering, kompetanse, koordinering og kontroll, kultur og miljø, lederskap og motivasjon.
Det er forskjell på å snakke med de ansatte og teknisk spørre dem.
Mimmi Kvisvik, FO-leder
REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.
Ole Martin Wold
Barnetrygden øker med 2400 kroner i året for barn over seks år.
Martin Guttormsen Slørdal
NY UTSIKT: – At jeg tar ting med humor, er bare en overlevelsesgreie, sier Berit Hafsmo, som ble kastet ut fra Skitbyen og nå bor her, i en lavblokk et annet sted i Trondheim.
Berit Baumberger
NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.
Ørn E. Borgen / NTB
HTV: Erik Borgersrud er hovudtillitsvald for Fagforbundet på Nav Gamle Oslo. – Dyrtid i samfunnet fører til auka utgifter til sosialhjelp. Samtidig kjem det mange flyktninger som treng vår assistanse, dette utfordrar oss. Vi må jobbe effektivt og godt innan dei økonomiske rammene vi har.
Anita Arntzen
KUNNSKAP: Som pårørende visste Henriksen at morens atferd var svært avvikende.
Kathrine Geard