JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

- Nettbuss får ikke noe gratis

Tillitsvalgte i Nettbuss rister på hodet av kritikken fra Høyre mot at selskapet har blitt så stort.

2012022411153820131216182854

ola.tommeras@fagforbundet.no

Denne uka presenterte NSB sin årsrapport. Der framgår det at bussene i det NSB-eide selskapet Nettbuss nå frakter mer enn dobbelt så mange passasjerer som togene.

Det fikk Høyres Ingjerd Schou i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité til å reagere. Til Nationen sier hun: - NSB er på vei til å bli et busselskap. Jeg reagerer på at private selskaper må konkurrere mot en aktør som har staten i ryggen

- Motsier seg selv

- Nettbuss har blitt store på å levere kvalitet, fastslår hovedtillitsvalgt i Nettbuss og medlem av styret i Fagforbundets Seksjon samferdsel og teknisk, Ove A. Solberg.

- Sånn ca. annethvert år kommer slike utspill. Når et offentlig eid selskap vinner i åpne konkurranser, så vil enkelte politikere ha disse vekk. Men de motsier jo seg selv. De dreper sine egne argumenter om at offentlige tjenester må anbudsutsettes for å heve kvaliteten, påpeker han.

- Nettbuss har både vunnet og tapt anbud. Ingen vinner ikke fordi de har god økonomi, men fordi de levere den beste tjenesten, fastslår Solberg.

Full konkurranse

Schou argumenterer med at når staten konkurrerer på bussmarkedet må private få komme inn på togmarkedet.

- Hun bare prater uten å ha satt seg inn i hvordan verden ser ut. NSB er på ingen måte alene om togtjenester. 11 selskaper driver i dag med togtjenester i Norge. Godstransport er konkurranseutsatt, de mest lukrative persontrafikklinjene som flytoget, Flåmsbanen, og Gjøvikbanen likeså, sier Solberg.

- I tillegg setter NSB ut all ”buss for tog”-tjenester ved togstans, selv om de kunne ha kjørt dette i egenregi uten å bryte reglene, påpeker han.

Går med overskudd

Nettbuss fraktet i fjor 126 millioner passasjerer. Det er godt over dobbelt så mange som NSBs tog gjorde, med 52,5 millioner passasjerer.

Selskapet leverte et overskudd på 85 millioner kroner til eieren Staten ved NSB.

Til sammenligning hadde NSB et overskudd fra togdriften på 207 millioner kroner, som er 172 millioner kroner lavere enn i fjor.

Alle seks forretningsområdene til NSB, inkludert eiendomsvirksomhet, hadde i fjor driftsinntekter på totalt 12,3 milliarder kroner. 4,8 milliarder av dette var fra Nettbuss.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy