JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

- Nettbuss får ikke noe gratis

Tillitsvalgte i Nettbuss rister på hodet av kritikken fra Høyre mot at selskapet har blitt så stort.

2012022411153820131216182854

ola.tommeras@fagforbundet.no

Denne uka presenterte NSB sin årsrapport. Der framgår det at bussene i det NSB-eide selskapet Nettbuss nå frakter mer enn dobbelt så mange passasjerer som togene.

Det fikk Høyres Ingjerd Schou i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité til å reagere. Til Nationen sier hun: - NSB er på vei til å bli et busselskap. Jeg reagerer på at private selskaper må konkurrere mot en aktør som har staten i ryggen

- Motsier seg selv

- Nettbuss har blitt store på å levere kvalitet, fastslår hovedtillitsvalgt i Nettbuss og medlem av styret i Fagforbundets Seksjon samferdsel og teknisk, Ove A. Solberg.

- Sånn ca. annethvert år kommer slike utspill. Når et offentlig eid selskap vinner i åpne konkurranser, så vil enkelte politikere ha disse vekk. Men de motsier jo seg selv. De dreper sine egne argumenter om at offentlige tjenester må anbudsutsettes for å heve kvaliteten, påpeker han.

- Nettbuss har både vunnet og tapt anbud. Ingen vinner ikke fordi de har god økonomi, men fordi de levere den beste tjenesten, fastslår Solberg.

Full konkurranse

Schou argumenterer med at når staten konkurrerer på bussmarkedet må private få komme inn på togmarkedet.

- Hun bare prater uten å ha satt seg inn i hvordan verden ser ut. NSB er på ingen måte alene om togtjenester. 11 selskaper driver i dag med togtjenester i Norge. Godstransport er konkurranseutsatt, de mest lukrative persontrafikklinjene som flytoget, Flåmsbanen, og Gjøvikbanen likeså, sier Solberg.

- I tillegg setter NSB ut all ”buss for tog”-tjenester ved togstans, selv om de kunne ha kjørt dette i egenregi uten å bryte reglene, påpeker han.

Går med overskudd

Nettbuss fraktet i fjor 126 millioner passasjerer. Det er godt over dobbelt så mange som NSBs tog gjorde, med 52,5 millioner passasjerer.

Selskapet leverte et overskudd på 85 millioner kroner til eieren Staten ved NSB.

Til sammenligning hadde NSB et overskudd fra togdriften på 207 millioner kroner, som er 172 millioner kroner lavere enn i fjor.

Alle seks forretningsområdene til NSB, inkludert eiendomsvirksomhet, hadde i fjor driftsinntekter på totalt 12,3 milliarder kroner. 4,8 milliarder av dette var fra Nettbuss.

MEST LEST:
LITE INFO: Informasjonen Anne Kallset fikk om uførefella da hun søkte KLP om gradert uføreytelse, var en henvisning til å gå inn og lese mer på KLPs nettsider, i siste avsnitt i et brev om dokumentasjon de trengte for å behandle saken.

LITE INFO: Informasjonen Anne Kallset fikk om uførefella da hun søkte KLP om gradert uføreytelse, var en henvisning til å gå inn og lese mer på KLPs nettsider, i siste avsnitt i et brev om dokumentasjon de trengte for å behandle saken.

Ole Martin Wold

Anne (58) taper store penger: Nå endrer KLP info om uførefella

Byråd for næring og eierskap, Victoria Marie Evensen var tilstede og markerte overtakelsen av sykehjemmet.

Byråd for næring og eierskap, Victoria Marie Evensen var tilstede og markerte overtakelsen av sykehjemmet.

Oslo kommune

Noen kan få hevet grunnlønna med 100.000 kroner: Nå er sykehjem nummer fire tilbake på kommunens hender

FØLG OPP: - Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger.

FØLG OPP: - Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger.

Werner Juvik

Brannkonstabel Gunnar så to kollegaer bli drept av en brannstifter med hagle. Det tok sju år før han fikk hjelp

HJELPE: – Jeg vil gjerne formalisere kunnskapen og hjelpe andre i samme situasjon som jeg har vært i, sier Katrine Skårnes som har fått et tilrettelagt tilbud slik at hun kan ta utdanning som advokatsekretær.

HJELPE: – Jeg vil gjerne formalisere kunnskapen og hjelpe andre i samme situasjon som jeg har vært i, sier Katrine Skårnes som har fått et tilrettelagt tilbud slik at hun kan ta utdanning som advokatsekretær.

Per Flakstad

Katrine får 1,67 millioner etter 13 års kamp. Nå vil hun hjelpe andre

FRUSTRERT: I perioder har jeg rett og slett følt meg trakassert, sier Anita Vedvik.

FRUSTRERT: I perioder har jeg rett og slett følt meg trakassert, sier Anita Vedvik.

Per Flakstad

Etter 16 år med smerter fikk endelig Anita millionerstatning

Enigheten i forhandlingene i Bring Transportløsninger AS (BTL) sikrer blant annet alle BTL-ansatte et tillegg på 16 500 kroner, samt økning av en rekke tillegg. Her er Fagforbundet Post og finans' forhandlinngsutvalg: Jacqueline Hopkinson, Odd Arne Hartvigsen, Cathrine S. Ertsås (foran), Gerd Øiahals og Marius Weisæth underveis i forhandlingene.

Enigheten i forhandlingene i Bring Transportløsninger AS (BTL) sikrer blant annet alle BTL-ansatte et tillegg på 16 500 kroner, samt økning av en rekke tillegg. Her er Fagforbundet Post og finans' forhandlinngsutvalg: Jacqueline Hopkinson, Odd Arne Hartvigsen, Cathrine S. Ertsås (foran), Gerd Øiahals og Marius Weisæth underveis i forhandlingene.

Alf Ragnar Olsen

Dette er den nye lønna til ansatte i to Bring-selskap

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy