Bergen bybane åpnet uten tariffavtale
Med pomp og prakt og folkefest ble Bergen bybane åpnet klokken 12:00 i dag. Vognførerne trakk streikevarselet i siste liten.
ola.tommeras@fagforbundet.no
Det var varslet streik fra de 23 vognførerne som er organisert i Bergen Sporveisfunksjonærers forening (BSFF). Bergen bybane var nær ved å stoppe opp på selve åpningsdagen.
I samtale
Sent i går kveld ble streikevarslet trukket, etter at Fagforbundet fikk samtaler i gang om hva slags tariffavtale vognførerne skal ha.
– Vi anbefalte i går kveld våre medlemmer i BSFF å trekke streikevarselet, sier Stein Guldbrandsen i Fagforbundet. BSFF og Fagforbundet krever at vognførerne får tariffavtale som trikkefører og ikke bussjåfører.
Allerede onsdag blir det møter mellom LO, som anser vognførerne som bussjåfører, og Fagforbundet. Avgjørelsen i LOs organisasjonskomité, om å la Transportarbeiderforbundet forhandle fram lønns- og arbeidsvilkår, vil bli anket.
Buss eller trikk?
Konflikten går i korthet ut på at arbeidsgiveren, Fjord1, mente at banen er en buss, og vil ansette vognførerne i henhold til bussbransjeavtalen. LOs organisasjonskomité sa seg enig, og ga Transportarbeiderforbundet i oppgave å forhandle fram en tariffavtale. En begynnerlønn for trikkeførere er på 328.000 kroner, mens tilsvarende for bussjåfører er 308.000 kroner.
23 av de 24 vognførerne er organisert i BSFF. De anser den skinnegående Bergen bybane for å være trikk - ikke buss, og forlanger tariffavtale som trikkeførere.
Helt forskjellig
– Buss og trikkeførere er to helt forskjellige ting, sier leder i BSFF, Bjørn Furnes til Fagbladet. Han henviser til at trikkeførere har andre arbeidstidsbestemmelser, de kjører etter jernbaneloven - ikke veitrafikkloven og de har forskjellige typer opplæring.
– Vi forsøkte å få i gang samtaler med arbeidsgiveren, Fjord1, men de ville ikke en gang ha møte med oss. Vi er helt avhengige av at LO blir enig internt, sier han.
Løsning i sikte
Et halvt døgn før de nye trikkene skulle rulle i Bergen, begynte det å løsne mellom de som anser banen som trikk og de som anser den som skinnegående buss. Onsdag er det møter mellom Fagforbundet og LO.
– Stemningen i Bergen er bra nå. Vi er lettet over at det er en løsning i sikte, selv om det fortsatt kan ta litt tid, sier Furnes.