JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NHO-sprik om kontanter i bussen

Mens NHO Transport deltar aktivt i arbeidet med å få kontantfrie busser, går NHO Service stikk motsatt vei.

2012032110405420131216184213

ola.tommeras@fagforbundet.no

Ei arbeidsgruppe der NHO selv er representert, la i fjor fram rapporten «Pengehåndtering i kollektivtransporten». Arbeidsgruppa konkluderer enstemmig med at kontantbetaling må fjernes fra bussene og kun skje ved billettkjøp hos kommisjonærer. Dette for å trygge sjåførenes hverdag.

Arbeidsgruppa ble nedsatt av Arbeidsdepartementet etter at stadig flere sjåfører ble utsatt for stadig flere ran.

Les også: Åpner for å betale bussen med mobilen

Uenige innad

Mindre enn et år etter at rapporten ble lagt fram, er det full uenighet innad i NHO.

Tidligere denne måneden tok administrerende direktør i NHO Service, Petter Furulund, til orde for å beholde kontanter i bussene. I brev til Finansdepartementet skriver han at det er forbruker som må få velge mellom kontanter eller øvrige betalingsformer. Furulund framholder at å fjerne kontanter fra bussene vil være brudd med prinsippet om kontanter som tvunget betalingsmiddel.

Furulund stiller også spørsmål ved om sjåførenes følelse av usikkerhet egentlig er knyttet til at de bærer med seg kontanter, da det faktiske antall ran er relativt lavt.

NHO Service foreslår at det isteden opprettes betalingsautomater i bussene.

Står fast på rapporten

Direktør for NHO Transport, Jon H. Stordrange, forsikrer at de ikke har endret syn på kontantfrie busser.

- Vi står fullt og fast på målsettingen om kontantfrie busser. NHO transport støtter ikke forslaget NHO Service nå har brakt fram, sier han.

- Det er ikke alltid enighet mellom forbundene i NHO, forklarer Stordrange.

Han har heller ikke tro på betalingsautomater.

- Det har vært drøftet i arbeidsgruppa. Automater er kostbare løsninger både ved investering og drift. Spørsmålet er i så fall hvem som skal betale for det, sier han.

Trekker ut

- Det tar tid før vi har gode nok alternative løsninger til kontanter på bussene, men målsettingen står like fast. Kontanter vil kunne brukes fortsatt ved kjøp av billetter i kiosker og kommisjonærer ved holdeplassene, sier Stordrange.

Stordrange legger vekt på at kontanter gjør arbeidsplassen mer usikker, men også gir tidstap og forsinkelser på bussrutene.

Les også: Tålmodigheten på bristepunktet etter nytt bussran

NHO Service sier i sitt brev til Finansdepartementet, at sikkerhetsbransjen vil kunne håndtere kontanter dersom man installerer automater.

En partssammensatt arbeidsgruppe med deltakere fra både NHO og arbeidstakerorganisasjoner la i fjor fram rapporten "Pengehåndtering i kollektivtransporten".

Arbeidsgruppa konkluderer enstemmig med at målsettingen må være kontantfrie busser. Dette for blant annet å trygge sjåførenes hverdag.

Denne måneden gikk NHO Service ut mot rapportens konklusjon. De vil beholde kontanter i bussene, og heller la sikkerhetsbransjen som de organiserer, ta seg av pengehåndteringen.

MEST LEST:
LITE INFO: Informasjonen Anne Kallset fikk om uførefella da hun søkte KLP om gradert uføreytelse, var en henvisning til å gå inn og lese mer på KLPs nettsider, i siste avsnitt i et brev om dokumentasjon de trengte for å behandle saken.

LITE INFO: Informasjonen Anne Kallset fikk om uførefella da hun søkte KLP om gradert uføreytelse, var en henvisning til å gå inn og lese mer på KLPs nettsider, i siste avsnitt i et brev om dokumentasjon de trengte for å behandle saken.

Ole Martin Wold

Anne (58) taper store penger: Nå endrer KLP info om uførefella

Byråd for næring og eierskap, Victoria Marie Evensen var tilstede og markerte overtakelsen av sykehjemmet.

Byråd for næring og eierskap, Victoria Marie Evensen var tilstede og markerte overtakelsen av sykehjemmet.

Oslo kommune

Noen kan få hevet grunnlønna med 100.000 kroner: Nå er sykehjem nummer fire tilbake på kommunens hender

FØLG OPP: - Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger.

FØLG OPP: - Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger.

Werner Juvik

Brannkonstabel Gunnar så to kollegaer bli drept av en brannstifter med hagle. Det tok sju år før han fikk hjelp

HJELPE: – Jeg vil gjerne formalisere kunnskapen og hjelpe andre i samme situasjon som jeg har vært i, sier Katrine Skårnes som har fått et tilrettelagt tilbud slik at hun kan ta utdanning som advokatsekretær.

HJELPE: – Jeg vil gjerne formalisere kunnskapen og hjelpe andre i samme situasjon som jeg har vært i, sier Katrine Skårnes som har fått et tilrettelagt tilbud slik at hun kan ta utdanning som advokatsekretær.

Per Flakstad

Katrine får 1,67 millioner etter 13 års kamp. Nå vil hun hjelpe andre

FRUSTRERT: I perioder har jeg rett og slett følt meg trakassert, sier Anita Vedvik.

FRUSTRERT: I perioder har jeg rett og slett følt meg trakassert, sier Anita Vedvik.

Per Flakstad

Etter 16 år med smerter fikk endelig Anita millionerstatning

Enigheten i forhandlingene i Bring Transportløsninger AS (BTL) sikrer blant annet alle BTL-ansatte et tillegg på 16 500 kroner, samt økning av en rekke tillegg. Her er Fagforbundet Post og finans' forhandlinngsutvalg: Jacqueline Hopkinson, Odd Arne Hartvigsen, Cathrine S. Ertsås (foran), Gerd Øiahals og Marius Weisæth underveis i forhandlingene.

Enigheten i forhandlingene i Bring Transportløsninger AS (BTL) sikrer blant annet alle BTL-ansatte et tillegg på 16 500 kroner, samt økning av en rekke tillegg. Her er Fagforbundet Post og finans' forhandlinngsutvalg: Jacqueline Hopkinson, Odd Arne Hartvigsen, Cathrine S. Ertsås (foran), Gerd Øiahals og Marius Weisæth underveis i forhandlingene.

Alf Ragnar Olsen

Dette er den nye lønna til ansatte i to Bring-selskap

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy