NHO-sprik om kontanter i bussen
Mens NHO Transport deltar aktivt i arbeidet med å få kontantfrie busser, går NHO Service stikk motsatt vei.
ola.tommeras@fagforbundet.no
Ei arbeidsgruppe der NHO selv er representert, la i fjor fram rapporten «Pengehåndtering i kollektivtransporten». Arbeidsgruppa konkluderer enstemmig med at kontantbetaling må fjernes fra bussene og kun skje ved billettkjøp hos kommisjonærer. Dette for å trygge sjåførenes hverdag.
Arbeidsgruppa ble nedsatt av Arbeidsdepartementet etter at stadig flere sjåfører ble utsatt for stadig flere ran.
Les også: Åpner for å betale bussen med mobilen
Uenige innad
Mindre enn et år etter at rapporten ble lagt fram, er det full uenighet innad i NHO.
Tidligere denne måneden tok administrerende direktør i NHO Service, Petter Furulund, til orde for å beholde kontanter i bussene. I brev til Finansdepartementet skriver han at det er forbruker som må få velge mellom kontanter eller øvrige betalingsformer. Furulund framholder at å fjerne kontanter fra bussene vil være brudd med prinsippet om kontanter som tvunget betalingsmiddel.
Furulund stiller også spørsmål ved om sjåførenes følelse av usikkerhet egentlig er knyttet til at de bærer med seg kontanter, da det faktiske antall ran er relativt lavt.
NHO Service foreslår at det isteden opprettes betalingsautomater i bussene.
Står fast på rapporten
Direktør for NHO Transport, Jon H. Stordrange, forsikrer at de ikke har endret syn på kontantfrie busser.
- Vi står fullt og fast på målsettingen om kontantfrie busser. NHO transport støtter ikke forslaget NHO Service nå har brakt fram, sier han.
- Det er ikke alltid enighet mellom forbundene i NHO, forklarer Stordrange.
Han har heller ikke tro på betalingsautomater.
- Det har vært drøftet i arbeidsgruppa. Automater er kostbare løsninger både ved investering og drift. Spørsmålet er i så fall hvem som skal betale for det, sier han.
Trekker ut
- Det tar tid før vi har gode nok alternative løsninger til kontanter på bussene, men målsettingen står like fast. Kontanter vil kunne brukes fortsatt ved kjøp av billetter i kiosker og kommisjonærer ved holdeplassene, sier Stordrange.
Stordrange legger vekt på at kontanter gjør arbeidsplassen mer usikker, men også gir tidstap og forsinkelser på bussrutene.
Les også: Tålmodigheten på bristepunktet etter nytt bussran
NHO Service sier i sitt brev til Finansdepartementet, at sikkerhetsbransjen vil kunne håndtere kontanter dersom man installerer automater.
En partssammensatt arbeidsgruppe med deltakere fra både NHO og arbeidstakerorganisasjoner la i fjor fram rapporten "Pengehåndtering i kollektivtransporten".
Arbeidsgruppa konkluderer enstemmig med at målsettingen må være kontantfrie busser. Dette for blant annet å trygge sjåførenes hverdag.
Denne måneden gikk NHO Service ut mot rapportens konklusjon. De vil beholde kontanter i bussene, og heller la sikkerhetsbransjen som de organiserer, ta seg av pengehåndteringen.