Miljøsatsing i samferdsel: – En liten peanøtt

Seksjonsleder Stein Gulbrandsen er ikke imponert over regjeringens satsing på miljøvennlige transportløsninger. – Dette mangler dristighet, sier han.

2010100514245720131216141618

ola.tommeras@fagforbundet.no

– Budsjettet er solid og godt. Til å stole på. Regjeringen følger det de har lovet, kommenterer leder for Seksjon samferdsel og teknisk, Stein Gulbrandsen. Der stopper skrytet. Når det kommer til satsingen på miljøvennlig samferdsel, som er en av Fagforbundets fanesaker, så er han lite imponert.

Fortsatt lite

Regjeringen bevilger 72 millioner kroner til Transnova, det statlige programmet for miljøvennlige transportløsninger. Dette er en økning på hele 42 prosent fra 2010, en økning som også statsminister Jens Stoltenberg påpekte spesielt i går. Hovedoppgaven til Transnova er å stimulere til samferdsel på alternativt drivstoff.

– Det er bra de øker summen, men det er fortsatt så godt som ingenting. 72 millioner kroner holder ikke til mer enn 140 busser drevet på biometangass, beskriver Guldbrandsen.

Han etterlyser bruk av budsjettet som styringsverktøy for å oppnå miljøvennlig persontransport. Totalt foreslås det bevilget 431 millioner kroner til den såkalte "Belønningsordningen for bedre kollektivtransport og mindre bilbruk".

– Belønningsordningen er vel og bra, men ikke et redskap for å styre dit man vil, kommenterer Gulbrandsen.

Beklagelig om anbud

Videre beklager Guldbrandsen at budsjettet ikke inneholder noen føringer for å sette persontransport ut på anbud.

– Det er beklagelig at det ikke finnes noe i budsjettet som kan begrense eller stoppe skadelige anbudsordninger innenfor samferdsel, mener Guldbrandsen.

Tidenes største for jernbane

Den totale satsingen på kollektivtransport blir av både politikere og kommentatorer karakterisert som svært sterk.

Togtrafikken bevilges hele 14,3 milliarder kroner. Det betraktes som tidenes største for jernbane, i hvert fall i moderne tid. Det er nesten like mye som foreslås bevilget til veiformål, 15,1 milliarder kroner.

Den totale potten til samferdsel er på 29,4 milliarder kroner, en økning på 2,3 milliarder eller 8,5 prosent siden i fjor.

– Siden vi overtok i 2005 har jernbanebevilgningene fått et skikkelig løft. Dette holder fram i 2011, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

Myke trafikanter

Organisasjoner som jobber med miljøvennlig og tryggere trafikk blir tilgodesett med 187,4 millioner kroner. Tiltak for gående og syklende økes med 50 prosent, til 230 millioner kroner. Til tiltak for universell utforming, det vil si tilrettelegging for bevegelseshemmede og lignende, vil regjeringen bruke 125 millioner kroner av veibudsjettet.

Fortsatt gratis for el

Elbiler skal fortsatt få anledning til å kjøre i kollektivfeltet, passere gratis i bomringen, reise gratis med riksferger og parkere gratis på offentlige parkeringsplasser.

Biler som slipper ut mindre enn 50 gram karbondioksid per kilometer skal bli billigere å kjøpe, mens engangsavgiften økes for biler som forurenser mer.

MEST LEST:
Mannen må møte i retten for anklagene. Ifølge advokaten nekter han straffskyld for handlingene han er tiltalt for. (Illustrasjonsfoto)

Mannen må møte i retten for anklagene. Ifølge advokaten nekter han straffskyld for handlingene han er tiltalt for. (Illustrasjonsfoto)

Svein Tofteng

Barnevernsgründer tiltalt for seksuelt misbruk av sitt eget fosterbarn

RO: Kos med Pus roer når det trykker innvendig.  – Spesialisthelsetjenesten er så neddynga at de ikke klarer å møte fristene til Nav, sier Helene Spro, helsefagarbeider og mor til to døtre med spesielle behov. Hun har permisjon uten lønn for å ta vare på barnet sitt på skolen og sliter økonomisk. Spro får ikke engang søkt om pleiepenger grunnet lang ventetid i spesialisthelsetjenesten.

RO: Kos med Pus roer når det trykker innvendig. – Spesialisthelsetjenesten er så neddynga at de ikke klarer å møte fristene til Nav, sier Helene Spro, helsefagarbeider og mor til to døtre med spesielle behov. Hun har permisjon uten lønn for å ta vare på barnet sitt på skolen og sliter økonomisk. Spro får ikke engang søkt om pleiepenger grunnet lang ventetid i spesialisthelsetjenesten.

Yngvil Mortensen

Alenemor Helene (46) får ikke pleiepenger: – Faen ta dere hele gjengen!

BEDRE FØR: Før Eli Kristine Ekeren fikk jobb som nattevakt på sykehjemmet i 1989, hadde moren hennes den samme jobben. Den gang var tillegget en prosent av lønna, slik at tillegget økte i takt med lønnsutviklingen. Slik er det ikke nå lenger.

BEDRE FØR: Før Eli Kristine Ekeren fikk jobb som nattevakt på sykehjemmet i 1989, hadde moren hennes den samme jobben. Den gang var tillegget en prosent av lønna, slik at tillegget økte i takt med lønnsutviklingen. Slik er det ikke nå lenger.

Frøydis Falch Urbye

Jobben kan påføre Eli både kreft og depresjoner

DÅRLIG SIGNAL: – Dette er nesten litt komisk. Praktisk sett er det en tullesak. Det er også et jævlig dårlig signal å sende til sine ansatte som har jobbet i vinkel, dag, kveld, helg og natt i tre år for å få til sammenslåingen, sier Anders Fosen, leder i Fagforbundet i Asker kommune.

DÅRLIG SIGNAL: – Dette er nesten litt komisk. Praktisk sett er det en tullesak. Det er også et jævlig dårlig signal å sende til sine ansatte som har jobbet i vinkel, dag, kveld, helg og natt i tre år for å få til sammenslåingen, sier Anders Fosen, leder i Fagforbundet i Asker kommune.

Bjørn A. Grimstad

Skal lunsjpausen vare i 20 eller 30 minutter? Nå havner saken i retten

Mette Nord, Fagforbundet og Jørn Eggum, Fellesforbundet på LOs representantskapsmøte.

Mette Nord, Fagforbundet og Jørn Eggum, Fellesforbundet på LOs representantskapsmøte.

Alf Ragnar Olsen

Dette er de ni viktigste kravene til lønnsoppgjøret

FACEBOOK-ALARM: Anders Strand skal bli helsefagarbeider, og ringte 113 da han så Facebook-meldingen fra en mann med ekstremt høyt blodsukker.

FACEBOOK-ALARM: Anders Strand skal bli helsefagarbeider, og ringte 113 da han så Facebook-meldingen fra en mann med ekstremt høyt blodsukker.

Therese Alice Sanne

Helselærling reddet livet til en fremmed via Facebook

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy