JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Gratis sporvei i Berlin

BERLIN: I halvannet år har kollektivtrafikken i Berlin vært preget av krise, forsinkelser og innstilte ruter. Fra i dag kan berlinerne reise gratis i to måneder som «plaster på såret».

2010110110391120131216142904

Hele 2009 og deler av 2010 har vært to helvetesår for kollektivtrafikken i Berlin. Tekniske problemer, forsinkelser og innstillinger har vært daglige problemer på den såkalte S-Bahn, bybanen som er selve ryggraden i kollektivtrafikken i Berlin. S-Bahn frakter over en million reisende hver eneste dag, nesten halvparten så mange som tunnelbanen, bussene og trikken til sammen.

I et forsøk på å blidgjøre de reisende og beholde dem som kunder også i framtida, får nå alle stamkunder med årskort reise gratis i november og desember. I tillegg får de en rabatt på årskortet som tilsvarer ytterligere to måneder. Kort sagt kan stamkundene reise i tolv måneder for prisen av åtte.

Rabatt på hele nettet

Sjarmoffensiven gjelder ikke bare S-Bahn som er den direkte årsak til elendigheten. Rabatten gjelder hele transportnettet, med tunnelbane, busser og trikker som eies av det kommunale transportselskapet BVG, mens S-Bahn drives av det statlige jernbaneselskapet Deutsche Bahn (BD).

Men Deutsche Bahn har dummet seg så ut i Berlin at de må ta regningen alene.

Elendigheten startet 1. mai i fjor da et S-Bahntog sporet av på stasjonen Kaulsdorf øst i Berlin. Heldigvis ble ingen personer drept eller skadd, men årsaken til ulykken viste seg å være materialtretthet i hjulene. Grunnen til at dette ikke var oppdaget, viste seg å være manglende vedlikehold. Deutsche Bahn hadde forlenget serviceintervallene i strid med pålegg fra Jernbanetilsynet, og dermed ble det grepet inn fra myndighetenes side. Hele vognparken ble innkalt til ettersyn, og i lange perioder i fjor vinter var tre firedeler av S-Bahnvognparken tatt ut av trafikk og inne på service. Situasjonen var prekær selv om det hjalp litt at man fikk låne en del vogner fra München og Stuttgart.

Jernbanen skulle på børs

På politisk hold ble situasjonen på S-Bahn umiddelbart koblet til planene om å privatisere statsselskapet Deutsche Bahn. DB hadde i lengre tid planlagt å gå på børs, og de politiske opposisjonspartiene, deler av fagbevegelsen og ulike interesseorganisasjoner hevdet at Deutsche Bahn bevisst presset kostnader for å øke overskuddet. På den måten ville DB gjøre seg lekker og attraktiv ved en børsnotering. I henhold til budsjettene skulle Berlin S-Bahn i 2008 overføre et overskudd på 87,7 millioner euro til sine eiere, Deutsche Bahn. Året etter skulle dette opp i over 100 millioner euro. Hovedgrepene for å få til økt overskudd var omfattende kutt i bemanningen og drastiske innsparing på vedlikehold av rullende materiell på S-Bahn i Berlin.

Børsgangen utsatt

Nå er børsgangen utsatt. Byen Berlin kutter kraftig i sine tilskudd til Deutsche Bahn for de kollektivtjenestene Deutsche Bahn utfører, og ifjor fikk hele toppledelsen i S-Bahn sparken i et forsøk på å rydde opp etter skandalen, men det vakte mye irritasjon blant berlinerne da mediene kunne fortelle at de likevel fortsatte å heve sine topplønninger.

Gratisreisetilbudet nå før jul er for øvrig en oppfølging av tidligere forsøk på å blidgjøre kundene. I fjor vinter hadde man ulike ordninger, der de reisende blant annet ble tilbudt gratis billett i helgene.

Imponerende system

For en nordmann er kollektivtilbudet i Berlin imponerende, og når systemet fungerer, er det rett og slett fantastisk. S-Bahn Berlin fraktet 388 millioner passasjerer på i alt 15 ulike S-Bahnlinjer i 2008. Linjenettet er på 331 kilometer. I tillegg frakter Berlins kommunale transportbedrift BVG 906 millioner passasjerer i året med tunnelbane, buss og trikk. Selskapet har 1288 tunnelbanevogner, 600 trikker og 1328 busser. Pluss seks ferger!

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy