Kommunen sliter med økonomien. Resultatet er en mye tøffere hverdag for trafikkbetjentene. De har fått beskjed om å bidra ved å skrive ut flere gebyrer.
Blir trakassert
– Folk er hissigere, slenger med leppa, forteller trafikkbetjentene Finn Erik Stensrød, Sylvi Martinsen og Hanne Bjørling. De påpeker at å få inn en million ekstra, betyr sju til åtte flere gebyrer per trafikkbetjent per dag.
– Ledelsen i rådhuset tror at det bare er å gå ut og skrive gebyrer. De skjønner ikke hverdagen vår. Jobben vår er å yte service overfor folk, holde orden på trafikken og få til bedre trafikkflyt.
Den ekstra belastningen har gitt synlige konsekvenser, mener trafikkbetjentene. Én har sluttet som trafikkbetjent, en annen har fått andre oppgaver i samme etat etter å ha vært sykmeldt en lang periode.
– Klarer målet
Kommunalsjef Roy Henning Jakobsen avviser at parkering har blitt ei melkeku for kommunen.
– Nei, det vil jeg ikke si. Det er snakk om en endring av holdning. Vi har vært for runde hittil, nå skal vi følge klokka mer slavisk. Det er jo også et rettferdighetsprinsipp i forhold til brukerne, sier Jakobsen som tror at de når målet om økt inntjening på én million før året er omme. Det tilsier i alle fall prognosene.
– Det holder bare ikke. Dette skulle rettes opp i, sier leder i Pensjonistforbundet Jan Davidsen om at uføre alderspensjonister i 1954-kullet og senere ikke har fått tilbake «skjermingstillegget».
Håvard Sæbø
Anita Arntzen
VILLASTRØK: De to barnehagene ble drevet henholdsvis i andre etasje på bygningen til venstre og over garasjen til høyre. Leieforholdene ble avsluttet for over et år siden. Huseieren, som fortsatt benytter huset som bolig og også gjorde det i utleieperioden, har ikke fått kritikk i forbindelse med saken.
Bjørn A. Grimstad
Colourbox.com
GIR IKKE OPP: – Norge er ikke vaksinert mot splittelse. Vi kan ikke ta demokratiet og våre verdier for gitt, sier Ina Libak. Terroristen på Utøya skjøt Libak i hendene, i kjeven og i brystet.
Hanna Skotheim
Selv om drikkevannsnettet er nedslitt og lekker som en sil, gjøres det nesten ingenting med problemet.
Bjørn A. Grimstad