Seks Unibuss-ansatte dømt for korrupsjon

DØMT: Saken kom for en dag takket være en rettssak i Tyskland. I september startet Oslo tingrett rettssaken mot seks tidligere ansatte i  Unbiss. Nå er samtlige dømt for grov korrupsjon.

DØMT: Saken kom for en dag takket være en rettssak i Tyskland. I september startet Oslo tingrett rettssaken mot seks tidligere ansatte i Unbiss. Nå er samtlige dømt for grov korrupsjon.

Ola Tømmerås

Tidligere toppsjef Helge Leite og fem andre er dømt til mellom ni måneder og fem og et halvt års fengsel for korrupsjon.

2014120312000020141203152008

einar.fjellvik@lomedia.no

Den strengeste straffen får den tidligere tekniske direktøren i selskapet, Nils Ellingsen. Han blir av Oslo tingrett utpekt som hovedmannen i saken og dømmes til fem og et halvt års fengsel, skriver NTB. Toppsjefen, Helge Leite, dømmes til fengsel i tre og et halvt år. Han dømmes også til å betale tilbake 1,1 millioner kroner til selskapet.

– Leite har over flere år brukt Ellingsen som mellommann for å skaffe seg økonomiske fordeler – alt fra omfattende arbeider på egen bolig til smøreturer og leiebiler – også fordeler av til dels beskjeden verdi. Som toppsjef har han manglet den grunnleggende etiske standarden som en slik stilling krever, heter det i dommen fra tingretten.

Alle de seks som sto for retten i denne saken ble funnet skyldige i grov korrupsjon.

Langdryg sak

Korrupsjonssaken i Unibuss har røtter helt tilbake til 1999. Da reagerte de ansattes representant i styret for selskapet på innkjøpsavtaler han oppfattet som kameraderi og mulig korrupsjon. Både Skog og Oslo sporveisarbeideres forening varslet flere ganger de neste årene om tvilsomme, og muligens ulovlige, forhold. De talte imdilertid for døve ører.

Først etter at kommunerevisjonen i Oslo leverte en knusende rapport og 2009 og en salgssjef hos den tyske bussprodusenten MAN ble dømt for korrupsjon i 2010, ble det fart i etterforskningen mot Unibuss-toppene. I 2011 kom den første pågripelsen, og etter hvert er i alt 120 personer tiltalt og dømt i saken.

Les også:

Han varslet om korrupsjon i Unibuss i årevis (30.10.2014)

14 år med varsling

1999: Ansattes representant i styret, Jan Erik skog, reagerer på innkjøpsavtaler som han oppfatter som kameraderi og forhold kan være korrupsjon.

2000: Jan Erik Skog skriver første rapport til direktør i Sporveisbussene (senere Unibuss), der han påpeker en rekke kritikkverdige forhold i selskapet. Ingenting skjer.

2002: Oslo sporveier arbeiderforening varsler til konsernledelsen om kameraderi og tvilsomme rutiner.

2004: Tillitsvalgte og fagforening går gjennom fakturaer i selskapet sammen med ansatte. De leverer konsernstyret i Sporveien AS (eierselskapet) en rapport med en rekke punkter om mulig ulovlige og tvilsomme forhold.

2004: Konsernstyret ber ledelsen i datterselskapet Sporveisbussene AS om en redegjørelse. De slår seg til ro med redegjørelsen. Styret avslutter saken.

2008: Erling Folkvord leverer kontrollutvalget i Oslo et notat og dokumentasjon på sannsynlig korrupsjon. Kommunerevisjonen blir koblet inn.

2009: Kommunerevisjonen leverer en rapport om Sporveisbussene AS, der det påpekes en lang rekke kritikkverdige forhold, blant annet om innkjøpsrutiner og leieavtaler.

2010: Verken daværende styreleder Michael Tetzschner (H), daværende byråd Peter N. Myhre (Frp) eller etterfølgende byråd Jøran Kallmyr (Frp) finner grunn til handling.

2011 (juni): En salgssjef hos bussprodusenten Man i Tyskland dømmes for å ha bestukket innkjøpsansvarlige i blant annet Unibuss.

2011 (september): Første person pågripes i Norge. Videre etterforskningen avdekker en omfattende korrupsjonskultur. Flere skal ha mottatt store verdier, tjenester og pengebeløp.

2011 (oktober): Fagbladet presenterer kvitteringer som viser at noen av de involverte mottok millionbeløp mens de var ansatt i Norgesbuss, i årene før de ble ansatte i Unibuss.

2011 (november): Et anbud for all busstrafikk i Oslo vest pågår. Det har en samlet verdi på rundt 1,8 milliarder kroner. Unibuss utestenges på grunn av korrupsjonen.

2012 (januar): Nobina får anbudet Oslo Vest, som til da var kjørt av Unibuss. Sjåførene må bytte arbeidsgiver eller jobb. MAN blir leverandør til de nye bussene.

2012: MAN noterer salgsrekord i Norge. Ansatte og Oslo sporveier arbeiderforening raser mot at MAN får levere busser mens Unibuss utestenges.

2014: Tidligere direktør, to tidligere sjefer, en ansatt og to fra leverandørselskaper står tiltalt for grov utroskap og korrupsjon for til sammen 12 millioner kroner. Strafferammen er opptil 16 år fengsel.

2014: Det ble nylig tatt ut ytterligere en siktelse i saken. Totalt ti personer er tiltalt eller dømt siden 2011.

MEST LEST:
FRONTFAGET: Fellesforbundet og Norsk Industri, her ved Jørn Eggum og Stein Lier-Hansen, setter normen for alle andre lønnsoppgjør.

FRONTFAGET: Fellesforbundet og Norsk Industri, her ved Jørn Eggum og Stein Lier-Hansen, setter normen for alle andre lønnsoppgjør.

Håvard Sæbø

Utsatt oppgjør: Her kan du se når lønna di skal forhandles

HOPPET I DET: For fem år siden gjorde Eivor Evenrud et karriereskifte som var uventet for alle – inkludert henne selv. Etter 15 år som barnehageansatt ble hun heltidspolitiker for partiet Rødt.

HOPPET I DET: For fem år siden gjorde Eivor Evenrud et karriereskifte som var uventet for alle – inkludert henne selv. Etter 15 år som barnehageansatt ble hun heltidspolitiker for partiet Rødt.

Siv Dolmen

Sammen med én annen ansatt fikk barnehagelærer Eivor ansvar for 24 barn. Da hun meldte ifra, reagerte ingen

2017: Ulykke på Ullensaker. Bussene hadde ikke høyere fart enn 33-34 kilometer i timen, konkluderte havarikommisjonen til Statens Vegvesen halvannet år senere. En sjåfør omkom. En mistet benet. Ingenting skjedde.

2017: Ulykke på Ullensaker. Bussene hadde ikke høyere fart enn 33-34 kilometer i timen, konkluderte havarikommisjonen til Statens Vegvesen halvannet år senere. En sjåfør omkom. En mistet benet. Ingenting skjedde.

Statens Vegvesen

Omkom da to busser kolliderte i 30 km/t: Så dårlig er sikkerheten for bussjåfører

– Dette har vi advart mot lenge. Nå må Bent Høie sørge for at det blir nok personell til å gjennomføre testene, sier Mette Nord, leder i Fagforbundet.

– Dette har vi advart mot lenge. Nå må Bent Høie sørge for at det blir nok personell til å gjennomføre testene, sier Mette Nord, leder i Fagforbundet.

Ole Palmstrøm

Mangler testkapasitet: Nå er Fagforbundets medlemmer klare til testdugnad

VASKER SELV: Fagforbundet-tillitsvalgte er svært kritiske til at de ansatte selv vasker i barnehagene i Oslo. Renhold skal gjøres av profesjonelle, sier de.

VASKER SELV: Fagforbundet-tillitsvalgte er svært kritiske til at de ansatte selv vasker i barnehagene i Oslo. Renhold skal gjøres av profesjonelle, sier de.

Werner Juvik

Fire av fem barnehageansatte i Oslo er blitt pålagt renholdsoppgaver

Helse- og omsorgsminister Bent Høie under pressekonferansen om koronasituasjonen fredag.

Helse- og omsorgsminister Bent Høie under pressekonferansen om koronasituasjonen fredag.

Lise Åserud / NTB scanpix

Høie: Det må være trygt for barnehageassistenter og sykepleierne i kollektivtransporten

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy