Ragn-Sells: – Vi er riktig dimensjonert i Asker
Logistikkdirektør Arne Bakken i Ragn-Sells avviser at de har presset ned prisen ved å redusere mannskap og antall biler.
ola.tommeras@fagforbundet.no
– Vi har dimensjonert mannskapet i forhold til jobben som skal gjøres, framholder Bakken.
Han viser til at de har større biler enn forgjengeren Veolia. Ragn-Sells kjører seks biler med to menn og to enmannsbiler. Veolia brukte totalt 19 renovatører og sjåfører fordelt på 11 biler.
Kjører mer effektivt
– Effektivitetsgevinsten ved å ha større biler veier opp for antallet arbeidere, mener Bakken.
På spørsmål om hvordan de lønner den innleide arbeidskraften, sier logistikkdirektøren lønnsspørsmål anses som sensitiv informasjon i selskapet.
– Slikt kan vi ikke svare på. På generelt grunnlag kan jeg si at de får minimum tarifflønn. Sjåførene er lønnet noe høyere enn generelt for tarifflønn, sier Bakken.
– Hvilken tariff er det som følges?
– Vi forholder oss til tariff fra Maskinistforbundet. De har en miljøavtale som ligger til grunn for tariffen som er valgt, opplyser Bakken.
Bakken bekrefter at driften hittil er basert på innleid arbeidskraft.
Skikkelig lønn
Adecco Norge har rekruttert og skrevet kontraktene med de polske arbeiderne. Rette vedkommende til å kommentere de misfornøyde renovatørenes kontrakter, var ikke tilgjengelig i går.
Distriktssjef for Adecco Østlandet, Kay-Arne Langerud, understreker imidlertid at lønningene følger tariff.
– Det var viktig for både oss og Ragn-Sells å få på plass ordentlige lønninger etter tariff, sier distriktssjef Kay Arne Langerud.