JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tok kontroll over kaoset

FRAMSKRITT: Stemningen ved Hobøl bo- og behandlingssenter er god. Det bekrefter beboer Asbjørg Gran Karlsen (85). Rundt henne sitter fra venstre Mai-Britt Voldseth, Trine Strand Ludvigsen og Åse Moe Stokke.

FRAMSKRITT: Stemningen ved Hobøl bo- og behandlingssenter er god. Det bekrefter beboer Asbjørg Gran Karlsen (85). Rundt henne sitter fra venstre Mai-Britt Voldseth, Trine Strand Ludvigsen og Åse Moe Stokke.

Terje Hansteen

Hobøl bo- og behandlingssenter slet med skyhøyt sykefravær, mistrivsel, manglende lederskap og uklare retningslinjer. Fullstendig kaotiskt, ifølge de ansatte. Men så skjedde det noe.

2014120412000020230821171436

Sola skinner inn av de store vinduene på sykehjemmet på Knapstad i Hobøl kommune i Østfold. Fornøyde brukere tusler rundt med gåstolene sine i ankomsthallen, de ansatte har tatt seg tid til en kaffe og en prat. Stemningen er god, og de ansatte har lyst til å gå på jobb og gjøre en god jobb. Men slik var det ikke for ett år siden.

To år med en daglig leder som på grunn av sykdom var mer fraværende enn til stede på jobben, førte rett og slett til kaos. Misfornøyde ansatte kom på jobb og gjorde motvillig jobben sin. Så dro de hjem.

Turbulent arbeidsplass

Det fantes ingen tillitsvalgt og ikke noe verneombud. Heller ingen ledere.

– Alt fløt og det meste var ustrukturert. Uten en tilstedeværende leder ble det veldig kaotisk, forteller kokk Mai -Britt Voldseth (62).

– Arbeidsmiljøet var turbulent. Vi hadde mange småsjefer, og vi visste ikke hva vi skulle gjøre på jobben, tilføyer Trude Skaug (40), konsulent for funksjonshemmede.

– Vi har holdt på med snuoperasjonen i ett års tid, og jeg merker at det er en helt annen atmosfære her nå enn tidligere, sier Voldseth, som får bifallende nikk fra kollegene. Noe har skjedd. Det merkes. Det legges ikke skjul på at stikkordet er en ny leder som våget å ta tak i ting.

Ryddejobb

For nøyaktig ett år siden ble Liv Høgås Steen ansatt som ny daglig leder ved Hobøl bo- og behandlingssenter. Sykepleieren ble fristet til å si opp jobben som soneleder i hjemmetjenesten i nabokommunen Ski for å rydde opp i Hobøl. Fra en rolig og oversiktlig jobbsituasjon, kom hun til en arbeidsplass hvor det meste skrantet. Men dette hadde hun vært med på før, og hun gikk på med krum hals. Høgås Steen innrømmer at hun rett og slett liker å rydde opp.

– Det var ille her, så hvor skulle vi begynne? Ingen tok avgjørelser. Sykefraværet var på hele 27 prosent. Det var sterke klikkdannelser, ingen fagsykepleiere og mangelfulle systemer på avdelingene. De ansatte ble verken sett eller hørt. I fjor så fylkeslegen på forholdene, og det var mye negativ omtale, sier Høgås Steen, som følte at hun nærmest ble tatt imot som en «frelser».

Mye måtte på plass

Å få på plass to verneombud og en tillitsvalgt for de tretti medlemmene i Fagforbundet var noe av det første den nye lederen sørget for. Fagsykepleiere kom også på plass, og de ansatte ble tildelt arbeidsoppgaver. Teamledere ble valgt, og postene begynte å samarbeide. Flere nye ble ansatt.

Hjelpepleierne fikk hevet statusen ved at de ble spurt om å ta på seg arbeidsoppgaver som sykepleierne tidligere trodde at bare de kunne utføre. De fleste helsefagarbeiderne fikk hundre prosent stilling, og hver enkelt ansatt ble tettere fulgt opp.

Ved hjelp av AOF satte de også i gang med dokumentasjon, og i dag er tolv ansatte med på et kurs i dokumentasjon, takket være midler fra VOX.

Fortsatt en vei å gå

Takket være IA-midler (inkluderende arbeidsliv) har de ansatte kunnet dra på samlinger for å diskutere hvordan de skal bli bedre på jobben. Et eget etikkprosjekt er i gang, men de er ennå ikke i mål, ifølge Høgås Steen. Prosessen må fortsette.

– Vi har laget et fundament, men det er nå det skal jobbes. Min erfaring er at det tar et par år å normalisere ting og ytterligere to år før det er system i sakene, mener Høgås Steen.

– Har du møtt noe motstand?

– Det har vært en del tunge samtaler, og noen har sluttet. Det er viktig for meg å si at ledelse er en profesjon, at det er jeg som er leder, men at døra inn til meg er åpen. Det er også viktig at vi gjør hverandre gode. I dag har vi begynt å få kontroll, sykefraværet er normalt, og jeg føler at de ansatte bryr seg og er stolt av jobben sin. Dessuten har vi blitt bedre enn nabokommunene, sier Høgås Steen.

Mer optimisme

– Ledere må ta noen upopulære avgjørelser og stille krav. Det tar tid å snu skuta, men så merker vi jo at det blir tatt tak i ting. Brobygging og teambygging skaper motivasjon og samhold, forteller aktivitør Trine Strand Ludvigsen (44) som tok på seg vervet som tillitsvalgt.

Hun innrømmer at det satt langt inne hos alle å ta på seg vervet som tillitsvalgt for de tretti medlemmene i Fagforbundet.

– Hvordan vil dere beskrive den nye lederen?

– Alltid positiv og blid, hun er til stede og har alltid åpen dør. Jeg føler at hun ser oss og er imøtekommende. Det gir trygghet å kunne stille henne spørsmål, mener Voldseth.

Mye positivt har skjedd

– Vi har fått på plass teamledere og ledige stillinger er besatt. Tidligere brukte vi vikarbyråer veldig mye, og vi måtte stadig forholde oss til nye mennesker, sier helsefagarbeider Åse Moe Stokke (21).

Også klubblederen føler at de er på god vei.

– Prosessen er i gang, og det er en helt annen atmosfære. Folk er mer engasjerte og mer positive. Dessuten har vi åpnet en ny avdeling, og det betyr også mye. Og folk er på plass. Så vi er optimister, konkluderer Trine Strand Ludvigsen.

Tekst til bilder:

RYDDESJAU: Liv Høgås Steen tok fatt på en gedigen ryddejobb ved Hobøl bo - og behandlingssenter. Sykepleieren med lederutdanning føler at de har kommet godt i gang, men de skal bli enda bedre før hun er fornøyd. (bilde 0188)

ENDELIG: De ansatte er godt i gang med en hardt tiltrengt opprydding. Fra venstre kokk Mai-Britt Voldseth, aktivitør og tillitsvalgt Trine Strand Ludvigsen og helsefagarbeider Åse Moe Stokke. (bilde 0201)

BEDRE PÅ JOBB: – Vi har blitt mer positive og er mer engasjert i jobben, mener fra venstre aktivitør og tillitsvalgt Trine Strand Ludvigsen, Mai-Britt Voldseth og Åse Moe Stokke. (bilde 0212)

POSITIV: – Det er viktig at vi har fått teamledere på plass, sier helsefagarbeider Åse Moe Stokke (bilde 0219)

FRAMSKRITT: Stemningen ved Hobøl bo- og behandlingssenter er god. Det bekrefter beboer Asbjørg Gran Karlsen (85). Rundt henne sitter fra venstre Mai-Britt Voldseth, Trine Strand Ludvigsen og Åse Moe Stokke. (bilde 0231)

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy