ola.tommeras@fagforbundet.no
I hvert fall er nordmenn mer fornøyde med renovasjonstjenestene enn noen gang før, framkommer det av Norsk Kundebarometer for 2011, som blir utarbeidet av Handelshøyskolen BI. I spørreundersøkelse blir 914 tilfeldig utvalgte innbyggere spurt om hvor tilfredse de er med forskjellige offentlige tjenester.
Mer fram enn noen
I alt er brukerne spurt om ni offentlige tjenester. Tjenestene er gitt poengsum på en skala fra null til hundre.
I løpet av de siste fire årene har renovasjonstjenesten gått fram med hele ti poeng, til 75,3. Ingen annen offentlig tjeneste har hatt en slik framgang.
Bare fastlegene scorer fortsatt mer enn renovatørene, med 77 brukertilfredshetspoeng. Men tilfredsheten med fastlegene har gått tilbake de siste to årene. I 2009 fikk denne tjenesten 82,3 poeng.
Nav på bunn
Nederst på skalaen i barometeret ligger Nav, med 56 poeng. Nav har imidlertid hatt en god oppgang siden 2010. Da fikk Nav bare 51 poeng.
Resultatet
1. Fastlege, 77 poeng
2. Renovasjon, 75 poeng
3. Offentlig barnehage, 70 poeng
4. Lånekassa, 65 poeng
5. Trafikkstasjon, 63 poeng
6. Ligningskontoret, 61 poeng
7. SFO, 61 poeng
8. Legevakta, 57 poeng
9. Nav, 56 poeng
– Det holder bare ikke. Dette skulle rettes opp i, sier leder i Pensjonistforbundet Jan Davidsen om at uføre alderspensjonister i 1954-kullet og senere ikke har fått tilbake «skjermingstillegget».
Håvard Sæbø
Anita Arntzen
VILLASTRØK: De to barnehagene ble drevet henholdsvis i andre etasje på bygningen til venstre og over garasjen til høyre. Leieforholdene ble avsluttet for over et år siden. Huseieren, som fortsatt benytter huset som bolig og også gjorde det i utleieperioden, har ikke fått kritikk i forbindelse med saken.
Bjørn A. Grimstad
Colourbox.com
GIR IKKE OPP: – Norge er ikke vaksinert mot splittelse. Vi kan ikke ta demokratiet og våre verdier for gitt, sier Ina Libak. Terroristen på Utøya skjøt Libak i hendene, i kjeven og i brystet.
Hanna Skotheim
Selv om drikkevannsnettet er nedslitt og lekker som en sil, gjøres det nesten ingenting med problemet.
Bjørn A. Grimstad