Det er konklusjonen i ei ny bok om styring og ledelse i barnehagene som ble lagt fram på styringskonferanse i Bergen i april i regi av Fagforbundet og Universitetet i Bergen.
Prosjektleder Ingrid Helgøy ved UNI Rokkansenteret og hennes medarbeidere har intervjuet 20 barnehagestyrere og 50 ansatte i barnehager og kommuneadministrasjon for å sammenlikne styring og ledelse før og etter barnehagereformen. Undersøkelsen viser at nye rammebetingelser fører til at forventningene til lederne endres.
Forfatterne påpeker at det er en relativt liten andel førskoleutdannet personale. Utfordringer i å rekruttere personell, skjerpet krav til kvalitet og økt politisk oppmerksomhet stiller nye krav til lederrollen.
Opptatt av kompetanse
Svarene forskerne har fått i undersøkelsen, viser at styrerne nå er mer opptatt av lederkompetanse.
Lederidentitet er sterkere enn førskoleidentitet. Også motivasjonen er endret: Lønn er mindre viktig, mens ønsket om å bruke lederkompetansen er blitt mer viktig. Likevel overveier 50 prosent av styrerne i undersøkelsen å skifte jobb, mens 30 prosent sier det er uaktuelt.
Forfatterne ser en ny lederrolle: Forventning om en sterkere pedagogisk ledelse som svar på kravet om skjerpet kvalitet og læring, mer eksternt orientert ledelse som svar på konkurransesituasjonen, og mer personalledelse som svar på rekrutteringssituasjonen.
FØLG OPP: - Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger.
Werner Juvik
HJELPE: – Jeg vil gjerne formalisere kunnskapen og hjelpe andre i samme situasjon som jeg har vært i, sier Katrine Skårnes som har fått et tilrettelagt tilbud slik at hun kan ta utdanning som advokatsekretær.
Per Flakstad
Per Flakstad
Ingun A. Mæhlum
FRUSTRERT: I perioder har jeg rett og slett følt meg trakassert, sier Anita Vedvik.
Per Flakstad
KABAL: Stillingene Drammen kommune har utlyst har flere ulike stillingsprosenter.
Vidar Eriksen