karin.svendsen@fagforbundet.no
– Jeg er ikke fornøyd med at brukere må vente på bil, og at de ikke kommer fram til avtalt tid, sier Cecilie Brein, fungerende byråd for helse og velferd i Oslo kommune. Hun viser til at gjennomsnittlig forsinkelse nå er nede i to–tre minutter, en forsinkelse hun mener ikke er stor sammenliknet med annen kollektivtrafikk.
Brein mener samkjøring er en løsning som kan fungere for mange av TT-brukerne, men understreker at det ikke var kommunen som ønsket en ny anbudsrunde.
– Det ble gjort etter pålegg fra Klagenemnda for offentlige anskaffelser (Kofa) som ga oss en bot på 42 millioner kroner fordi tjenesten ikke var lagt ut på anbud, sier hun.
Brein forteller at spesielt sårbare brukere, som for eksempel multifunksjonshemmede, nå har fått faste biler og sjåfører. Mellom 60 og 70 prosent av kjøretøyene er bundet opp av denne kjøringa.
– Mange faste ruter har medført mindre fleksibilitet for de øvrige brukerne. Vi har derfor innført en overgangsordning for gående brukere. De som har meldt seg på denne ordningen, har siden mars kunnet bestille drosje direkte fra drosjeselskapene i stedet for å gå via Samres.
Brein sier TT-kjøringen er et satsingsområde, og at det ikke er kuttet i TT-budsjettet for inneværede år.
– Mitt eneste mål er at folk skal komme på jobb i riktig tid, sier hun.
Uføre som er født mellom 1954 og 1962 vil få mer inn på konto hver måned.
Hanna Skotheim
TROFAST: Morten Andresen og Kari Tennebekk har 24 års historie sammen
Kathrine Geard
Fellesforbundets Jørn Eggum overleverer kravene fra arbeidstakerne til arbeidsgiverne i Norsk Industri.
Erlend Tro Klette
Kathrine Geard
Pensjonsforliket har to grunnpilarer. Det ene er at folk må stå noe lenger i jobb, den andre er at både myndigheter og partene selv må bidra til at det faktisk blir mulig å ha helse til å jobbe lenger, sier Tuva Moflag.
Sissel M. Rasmussen
Forhandlingsleder Knut Sunde (t.v.) i Norsk Industri vil ha muligheten til å gi individuell lønn til enkelte arbeidere.
Håvard Sæbø