karin.svendsen@fagforbundet.no
– Jeg er ikke fornøyd med at brukere må vente på bil, og at de ikke kommer fram til avtalt tid, sier Cecilie Brein, fungerende byråd for helse og velferd i Oslo kommune. Hun viser til at gjennomsnittlig forsinkelse nå er nede i to–tre minutter, en forsinkelse hun mener ikke er stor sammenliknet med annen kollektivtrafikk.
Brein mener samkjøring er en løsning som kan fungere for mange av TT-brukerne, men understreker at det ikke var kommunen som ønsket en ny anbudsrunde.
– Det ble gjort etter pålegg fra Klagenemnda for offentlige anskaffelser (Kofa) som ga oss en bot på 42 millioner kroner fordi tjenesten ikke var lagt ut på anbud, sier hun.
Brein forteller at spesielt sårbare brukere, som for eksempel multifunksjonshemmede, nå har fått faste biler og sjåfører. Mellom 60 og 70 prosent av kjøretøyene er bundet opp av denne kjøringa.
– Mange faste ruter har medført mindre fleksibilitet for de øvrige brukerne. Vi har derfor innført en overgangsordning for gående brukere. De som har meldt seg på denne ordningen, har siden mars kunnet bestille drosje direkte fra drosjeselskapene i stedet for å gå via Samres.
Brein sier TT-kjøringen er et satsingsområde, og at det ikke er kuttet i TT-budsjettet for inneværede år.
– Mitt eneste mål er at folk skal komme på jobb i riktig tid, sier hun.
– Alle frisører blir til slutt psykologer også, sier Golandam Mirshahi.
Vanja Krøvel
REFSER: – Først og fremst er det Ap som må ta seg inn over seg at så mange LO-medlemmer ikke ser på oss som det naturlige valget, sier Trond Giske.
Ole Martin Wold
Illustrasjonsbilde
Leif Martin Kirknes
Ønsker debatt: Forfatter Olaug Nilssen ønsker seg at fagfolk kommer på banen og diskuterer problematikken rundt seksualitet og sterkt utviklingshemmede.
Eivind Senneset
Werner Juvik
BEKYMRA FOR FERIENE: Fagforbundets Iren Luther er bekymra for at kommunene firer på kravene til kompetanse i feriene, for å ha nok folk på jobb. Men studentene er hun positiv til.
Marte Bjerke