JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lei av å vente på Ruter

Trikkeførerne i Oslo er lei av å vente på Ruter. Nå markedsfører de selv NSBs app der reisende kan kjøpe trikk-, bane- og bussbillett på mobilen.

2012091312543320131216200803

ola.tommeras@fagforbundet.no

I sommer utvidet NSB appen sin til også å gjelde for reiser på trikk, buss og bane i Oslo. Men det har svært få fått med seg. Det er bare så vidt nevnt på Ruters nettsider, og aldri annonsert eller markedsført. Ruter kommer med sin egen app ved årsskiftet.

Uten strategi

Det provoserer hovedvernombud Geirr Cranner og leder av sporvognklubben, Ola Floberg. I årevis har de jobbet for å få billettsalget vekk fra føreren. En forutsetning for å få til det er gode alternativer til reisende.

– Vi forlanger å få billettsalget helt vekk fra føreren og avskjermet førerplass. Det har med trygghet og arbeidsmiljø å gjøre, men er også et spørsmål om trafikksikkerhet, sier Cranner og Floberg.

– Det er kun de alvorlige hendelsene som blir kjent, påpeker de. – Ubehagelige opplevelser skjer hver dag. I tillegg forringes arbeidsmiljøet kraftig når førerdøra må være åpen for billettsalg.

Promoterer NSB

Tidligere denne uka sendte Oslo Sporveiers Abeiderforening alle medlemmer et sett med kort der NSBs app promoteres. Nå deler vognførerne kortene ut til reisende som kjøper enkeltbillett på trikken.

– Responsen har vært utelukkende positiv. Reisende blir glade for informasjon om alternativ til å betale kontant på trikken, sier de.

Kommer til jul

– Vi vil satse fullt på å promotere vår egen app. Den kommer før jul, lover Ruters informasjonssjef Gry Isberg.

Isberg opplyser at denne vil bli markedsført gjennom flere ulike tiltak. Hva gjelder at fagforeningen markedsfører NSB-appen, der reisende allerede kan kjøpe billett innenfor Ruters område, sier Isberg:

– Generelt ønsker vi at Ruters markedsavdeling er involvert i markedsføring overfor våre kunder, slik at vi sikrer en helhetlig og god markedskommunikasjon til kundene våre.

Redusert kontantsalget

Isberg viser til at Ruter har gjennomført flere tiltak for å redusere kontantsalget på buss og trikk, slik som 20-kroners gebyr for kjøp om bord.

– Kontantsalget er redusert med 21 prosent på trikk og 29 prosent på buss fra i fjor til i år, opplyser Isberg.

Hovedtillitsvalgt for sjåførene i Unibuss, Marit Sauge, mener dette ikke endrer noe.

– Så lenge det finnes penger i bussen så finnes en risiko. Noen raner for en femtilapp. Det eneste som nytter er å avvikle salg av billetter med kontanter, sier hun.

App-suksess i Trondheim

Trondheim innførte mobillett, billett kjøpt via app, i vinter. Fra januar til september ble kontantbruk på bussene i byen halvert.

4. september solgte operatøren AtB mobillett nummer én million. Selskapet opplyser at de ønsker å redusere kontantmengden for å bedre sjåførenes sikkerhet og fordi det går raskere når passasjerer kjøper billett før de går om bord.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy