Det sier leder av Seksjon Samferdsel og Teknisk i Fagforbundet, Stein Guldbrandsen. Han oppfordrer nå Oslo kommunes nye byråd for samferdsel og miljø, Ola Elvestuen, å stoppe Ruters anbud for busstjenester i Oslo Vest.
På toppen av det hele
- Når Ruters tvilsomme kravspesifikasjoner kommer i tillegg til disse avsløringene, så bør anbudet stoppes, sier han, og viser til Fagbladets avsløringer om at kravene til bussene som skal operere i Oslo Vest er identiske med spesifikasjonene for MANs busser.
- Elvestuen må nå vurdere om det vil være betydelig bedre for Oslos befolkning om busstrafikken ble drevet i kommunens egenregi, framfor å settes ut på anbud, kommenterer Guldbrandsen.
- Må trekke utestenging
Leder av Oslo sporveiers arbeiderforening, Rune Aasen, mener Ruter ikke har noe grunnlag for å utestenge Unibuss fra anbudet, dersom det viser seg å være korrekt at korrupsjonen startet mens siktede jobbet i Norgesbuss.
- Da kan jeg ikke forstå noe annet enn at de i så fall også må utestenge Norgesbuss, kommenterer han.
Etter at Unibuss ble utestengt, er det i dag fem selskaper som kjemper om kontraktene i Oslo Vest. Oppdraget er anslått til en total verdi på 1,8 milliarder kroner. Hvem som får anbudet, avgjøres 1. november.
KOR MYKJE?: Det store spørsmålet er kor mykje meir dei som jobbar i kommunane vil få i år. Les meir om kva prognosene seier i denne saka.
Brian Cliff Olguin
Rudfjord/Ruter, Angelo, Privat, Rasmussen, Colourbox
LIKE DAGER: Elev Silje Krane (19) synes praksisen blir for rutinepreget når hun jobber på samme sykehjem i over et år. Her henter hun kaffe til en beboer.
Omar Sejnæs
Tri Nguyen Dinh
Løsningen ligger ikke i å øke rekrutteringen. Selv om det blir økt behov i enkelte tjenester, skal ikke sektoren bli betydelig større i dag, mener kommisjonen. (Illustrasjonsfoto)
Anita Arntzen
SJEFEN: Sarah Williams leder matbanken i den britiske byen Banbury.
Anita Arntzen