JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil styrke barne- og ungdomsarbeiderfaget

Fagforbundet går i dybden på barne- og ungdomsarbeiderfaget for å styrke status og anerkjenne kompetansen.

2012011611503520131214173340

ingeborg.rangul@fagforbundet.no

En henvendelse fra et medlem fikk Seksjon kirke, kultur og oppvekst (SKKO) til å se nærmere på dagens utdanning og mulighetene for å styrke barne- og ungdomsarbeider­faget i forhold til de behovene som fins i barnehager, skoler og innenfor ungdommers fritidstilbud.

Medlemmet ønsket en utdanning med større fokus på de eldste barna i barnehagen, som igjen vil bidra til å styrke kompetansen for assistenter i barne­hagen.

– Dette ble en styremøtesak, og vi satte ned en arbeidsgruppe hvor jeg sitter som leder, sier May Britt Sundal i SKKO-styret.

Fra generalister

Sundal forteller at de underveis i arbeidet snakket med mange mennesker for å få oversikt og innspill.

– Vi ville ha kunnskap om elementene i faget, og lære mer om fagopplæring.

Derfor har de vært i kontakt med Utdanningsdirektoratet, Fagopplæringen i Trondheim, lærlinger og Kunnskapsdepartementet.

– Da utdanningen begynte, var det generalister som ble utdannet, og ikke spesialister. Faget har formet seg gjennom de årene som har gått siden oppstart.

Savner bedre veiledning

Sundal forteller at de har snakket med elever på VgII for å høre hvilke inntrykk de sitter med, og hva de bør jobbe mer med.

De fleste syntes faget var spennende, men alt var ikke godt nok. De savnet mer informasjon om hva faget går ut på før de begynte, og skulle ønsket at veilederne hadde bedre kunnskap om faget.

– Dessuten savnet de mer kunnskap om ungdom. De opplevde at det var for mye barnehagefaglig. Felles var at de opplevde læreplanene som spennende.

Usynlige

Svaret fra elevene har satt arbeidsgruppa på tanken om hvem yrkesfaglærerne er, og hvilken kompetanse de sitter på. Sundal sier at det ofte er førskolelærere som har grunnopplæringen for pedagoger. De ønsker at flere med forankring i eget fag kommer inn på undervisningssiden.

Den største utfordringen for Bua-faget er anerkjennelse og å bli synliggjort som praktisk pedagogisk arbeidstaker.

– Barne- og ungdomsarbeiderne har mye god kompetanse. Da er det en utfordring at vi ikke en gang blir titulert. Det fins flere steder hvor vi heter assistenter, sier Sundal.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy