JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Litt for kort for Oslo vest

Disse miljøbussene får du ikke se i Oslo vest. De er noen centimeter for korte.

2012011911432120131214173549

Mens anbudet for Oslo sør vekker oppsikt med sitt omfattende miljøkrav, vekker det pågående anbudet i Oslo vest oppsikt for sitt historiske krav til lengde på bussene. Ruter krever at den som operer i Oslo vest skal kjøre med busser innenfor en ti millimeters margin. De skal være minimum 18,74 og maksimum 18,75 meter.

Kun én produsent

18,75 meter produseres i dag kun i det korrupsjonsdømte selskapet MAN i Tyskland. Andre produsenter leverer leddbusser som er 70 til 80 centimeter kortere. Mer­cedes leverer en som er 90 centimeter for lang.

– Det lukter av tilrettelegging, mener leder av Oslo Sporveiers arbeiderforening, Rune Aasen. Han krevde at Ruter gransker egne rekker. Mistanken ble underbygget da forklaringen til den korrupsjonsdømte salgssjefen i MAN ble kjent. Han beskriver nettopp betalt tilrettelegging som en metode de brukte for å få solgt sine busser.

Dette tilbakeviser Ruter på det sterkeste, og viser til at Volvo og Solaris nå har tegnet busser på denne lengden, og er klare til å legge om produksjonen for å tilfredsstille lengdekravet.

– Det er reell konkurranse så lenge tre produsenter kan levere, sier Ruters informasjonssjef Gry Isberg til Fagbladet.

– Maksimal lengde

– Hva skyldes da lengdekravet?

– Karosserilengden på 18,75 meter gir størst praktisk passasjerkapasitet, og er således best egnet for bruk på de linjene som inngår i anbudet. Vi har satt krav om en lengde mellom 18,74 og 18,75 meter for at flest mulig leverandører skal få være med, sier Isberg.

MAN produserer ikke hybridbusser på denne lengden. På spørsmål om hvorfor det ikke kreves hybridbusser ved dette anbudet, svarer Ruter på e-post:

– Hybridbusser vurderes fortsatt å være i en tidlig testfase. Vi har valgt å prioritere kjent teknologi i dette anbudet. Dessuten er det sterke føringer fra våre eiere om å satse på biogass.

Gradvis til 18,75

Ruter har gradvis justert sine anbud til å ende opp med en absolutt karosserilengde i anbudet for Oslo vest. I anbudsrundene fra 2003 og 2004 ble det krevd 18 meter, som alle produsenter kan levere.

Fra og med 2007 ble det krevd at rutene skulle trafikkeres med busser på inntil 18,75 meter. I år ble alle over 18,75 og under 18,74 meter utelukket.

Kvalitetsdirektør Marit Elin Leite i Ruter forklarer utviklingen slik på e-post via Isberg:

– Det er en faglig vurdering som ligger til grunn for kravspesifikasjonene all den tid Ruter er opptatt av funksjonalitet og kapasitet.

Ruter utestengte Unibuss fra anbudet på Oslo vest på grunn av korrupsjonssaken som er under opprulling i selskapets toppledelse. Kjøringen på Oslo vest har en anslått verdi på 1,8 milliarder kroner.

Selskapets nye styreleder, Cato Hellesjø, klaget på vedtaket, men like før anbudsfristen gikk ut i midten av november, opplyste Ruter at de opprettholder utestengingen. Fagbladet avslørte at også Norgesbuss er rammet av korrupsjon med den samme mannen som er korrupsjonssiktet etter sin tid i Unibuss. Heller ikke dette rokket ved Ruters avgjørelse.

Følg saken på www.fagbladet.no

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy