Spesialmannskap tok styringen

Ålesund brannvesen ble involvert i to dramatiske skipsbranner i fjor høst. Da fikk de god bruk for Rits-kunnskapen (Redningsinnsats til sjøs).

2012031509210120131214175613

ola.tommeras@fagforbundet.no

Det er knapt to år siden at Ålesund ble innlemmet i den nasjonale brann- og redningsinnsatsen til sjøs (Rits). Den kunnskapen var god å ha under begge redningsaksjonene.

Holdt pusten

Rits ble opprettet i 1995 etter brannkatastrofen på Scandinavian Star fire år tidligere. Siden da hadde Norge vært forskånet for store skipsbranner, men 15. september i fjor går alarmen: Hurtigruta Nordlys står i brann utenfor Ålesund. Det er 262 personer om bord.

Landet holder pusten mens redningsaksjonen pågår. To av mannskapet omkommer, men likefullt er det en lettelse blant så vel folk flest som redningsmannskap. Dette kunne blitt en langt mer omfattende tragedie.

– Marginene mellom suksess og fiasko er ofte små. Vi hadde marginene på vår side denne høsten, sier brannsjef Geir Thorsen ved Ålesund brannvesen.

To på fire uker

Mindre enn fire uker etter brannen på Nordlys får Ålesund igjen bruk for kompetansen brannkorpset har opparbeidet de siste to åra. På Haltenbanken er det brutt ut brann i det russiske seismikkskipet Akademik Lazarev. Skipet driver ukontrollert i høy sjø.

I høst, samme uke som brannen på Akademik Lazarev, var landets brannsjefer samlet i Ålesund. Selv om Ålesund er blant de ferskeste byene i Rits-beredskapen, er det her erfaringen er samlet den siste tida.

– Vi har fått mye nyttig erfaring fra disse aksjonene, som vi kommer til å dele med andre Rits-brannvesen, sier brannsjef Geir Thorsen i Ålesund.

I vinter har også Direktoratet for sikkerhet og beredskap (DSB) evaluert operasjonene sammen med Ålesund brannvesen.

Slik begrenset de brannen

Thorsen beskriver de viktigste faktorene for at Nordlys-brannen ble begrenset i tre punkter:

1) Tid og sted. Det skjedde på dagtid mens passasjerene var våkne, og det skjedde like utenfor Ålesund by, med de Rits-ressursene byen har i dag.

2) Slep- og bergingskompetanse ved redningsskøyta Emmy Dyvi spilte en avgjørende rolle for videre arbeid og resultat.

3) Kunnskap om skip og mannskap. Rits-personellet har hatt øvelser på nettopp Nordlys.

Thorsen mener at Ålesund brannvesen helt klart dro store veksler på å være et Rits-brannvesen. Siden 2010 har Ålesund sørget for Rits-kompetanse til 18 personer i sitt brannkorps. Åtte av disse kan fungere som Rits-ledere.

Søkte raskt og effektivt

– At brannmannskapene som skal i aksjon under en skipsbrann, har kunnskap, kompetanse, erfaring og gode prosedyrer er svært viktig. Det er umulig å si om utfallet ville blitt annerledes uten Rits, men graden av improvisasjon ville blitt større, og det er aldri heldig, kommenterer Thorsen.

– Vi plasserte en Rits-leder på broa sammen med kaptein og sikkerhetsoffiser. Vi hadde flere røykdykkerlag som besto av våre røykdykkere og en kjentmann fra skipets mannskap samt røyk­dykkerledere nede i skipet. Det gjorde at slukke- og søkeinnsatsen ble gjennomført raskt og effektivt, opplyser han.

En vesentlig forskjell fra slukking på land, er varmeutviklingen ved brann i skip.

– Varmen er intens. Et skip brenner som en skorstein. Røykdykkernes støvler smeltet på dekk, forteller brannsjefen i Ålesund.

Krevende og risikofylt

Bare dager etter at landets brannsjefer forlot Ålesund etter å ha delt erfaringer fra Nordlys-brannen, fikk Ålesund bruk for Rits-beredskapen igjen:

På Haltenbanken brenner det i det russiske seismikkskipet Akademik Lazarev. 30 personer er om bord. Det er hardt vær, høye bølger og skipet drifter uten kontroll. Det ble en krevende aksjon som også innebar høy risiko for mannskapet.

– På grunn av forholdene klarte vi ikke å entre skipet med mer enn tre personer og utstyr, forteller Thorsen. Brannen ble effektivt slukket på kort tid.

– Bruk Rits på land

Landets brannsjefer som var samlet i Ålesund var opptatt av at Rits må kunne brukes mer enn tilfellet er i dag.

– Vi har opprettet en landsdekkende ressurs som må kunne benyttes i større grad. Jeg mener man også må kunne se innover land. Rits må kunne bistå mindre brannvesen med utstyr og kompetanse også på landbaserte hendelser, mener Thorsen.

Brannsjefen poengterer at en utvidelse innover land også vil åpne for mer ressurser til drift. I dag dekker staten opprettelse, utdanning og utstyr. I tillegg kommer et årlig tilskudd fra DSB, men dette dekker for Ålesunds vedkommende kun en tredel av løpende utgifter.

– Ålesund kom med i ordningen for to år siden. 18 personer i brannkorpset har i dag Rits-opplæring.

– De har inngått avtale med Hurtigruten om jevnlige øvelser. Skipene mannskapet trener på i dag er MS Midnattsol, MS Polarlys og MS Nordstjernen. Det var tidligere gjennomført flere øvelser på nettopp MS Nordlys.

– Rits-mannskapet har som mål å entre ett skip fra Sea King hvert år. Entringen skjer i samarbeid med 330-skvadronen i Florø.

– Det gjøres jevnlige befaringer om bord i skip som trafikkerer området. Dette for å bli kjent med både skipet, mannskapet og organisasjonen. Målet er å opprette en felles forståelse av ulike oppgaver og hverandres muligheter under en eventuell aksjon.

– Ålesund brannvesen har ansatt en egen Rits-koordinator som drifter tjenesten og skaffer fortløpende nye kontakter i den maritime næringen.

Forkortelse for redningsinnsats til sjøs.

Rits ble til som en følge av den tragiske brannen på Scandinavian Star i 1991. Man så behovet for en sterk nasjonal beredskap ved branner og andre alvorlige hendelser til sjøs.

Beredskapen er i dag etablert i sju kystbyer: Oslo brann og redning, Larvik brannvesen, Sør-Rogaland IKS, Bergen brannvesen, Ålesund brannvesen, Salten Brann IKS og Tromsø brann og ­redning.

MEST LEST:
FRONTFAGET: Fellesforbundet og Norsk Industri, her ved Jørn Eggum og Stein Lier-Hansen, setter normen for alle andre lønnsoppgjør.

FRONTFAGET: Fellesforbundet og Norsk Industri, her ved Jørn Eggum og Stein Lier-Hansen, setter normen for alle andre lønnsoppgjør.

Håvard Sæbø

Utsatt oppgjør: Her kan du se når lønna di skal forhandles

2017: Ulykke på Ullensaker. Bussene hadde ikke høyere fart enn 33-34 kilometer i timen, konkluderte havarikommisjonen til Statens Vegvesen halvannet år senere. En sjåfør omkom. En mistet benet. Ingenting skjedde.

2017: Ulykke på Ullensaker. Bussene hadde ikke høyere fart enn 33-34 kilometer i timen, konkluderte havarikommisjonen til Statens Vegvesen halvannet år senere. En sjåfør omkom. En mistet benet. Ingenting skjedde.

Statens Vegvesen

Omkom da to busser kolliderte i 30 km/t: Så dårlig er sikkerheten for bussjåfører

HOPPET I DET: For fem år siden gjorde Eivor Evenrud et karriereskifte som var uventet for alle – inkludert henne selv. Etter 15 år som barnehageansatt ble hun heltidspolitiker for partiet Rødt.

HOPPET I DET: For fem år siden gjorde Eivor Evenrud et karriereskifte som var uventet for alle – inkludert henne selv. Etter 15 år som barnehageansatt ble hun heltidspolitiker for partiet Rødt.

Siv Dolmen

Sammen med én annen ansatt fikk barnehagelærer Eivor ansvar for 24 barn. Da hun meldte ifra, reagerte ingen

VASKER SELV: Fagforbundet-tillitsvalgte er svært kritiske til at de ansatte selv vasker i barnehagene i Oslo. Renhold skal gjøres av profesjonelle, sier de.

VASKER SELV: Fagforbundet-tillitsvalgte er svært kritiske til at de ansatte selv vasker i barnehagene i Oslo. Renhold skal gjøres av profesjonelle, sier de.

Werner Juvik

Fire av fem barnehageansatte i Oslo er blitt pålagt renholdsoppgaver

– Dette har vi advart mot lenge. Nå må Bent Høie sørge for at det blir nok personell til å gjennomføre testene, sier Mette Nord, leder i Fagforbundet.

– Dette har vi advart mot lenge. Nå må Bent Høie sørge for at det blir nok personell til å gjennomføre testene, sier Mette Nord, leder i Fagforbundet.

Ole Palmstrøm

Mangler testkapasitet: Nå er Fagforbundets medlemmer klare til testdugnad

Helse- og omsorgsminister Bent Høie under pressekonferansen om koronasituasjonen fredag.

Helse- og omsorgsminister Bent Høie under pressekonferansen om koronasituasjonen fredag.

Lise Åserud / NTB scanpix

Høie: Det må være trygt for barnehageassistenter og sykepleierne i kollektivtransporten

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy