Havnekonflikten i Oslo hardner til

I dag gikk politiet til aksjon mot aksjonerende havenarbeidere i Oslo. Neste uke går Svenska Hamnarbetarförbundet til sympatiaksjon for norske havnearbeideres kamp for tariffavtale med Yilport i Oslo. Kampen i havna hardner til.

HARDERE I HAVNA: Aksjonen i Oslo havn er blitt hardere. I dag ble politi satt inn for å fjerne aksjonister. Mandag går svenske havnearbeidere til sympatiaksjon.
HARDERE I HAVNA: Aksjonen i Oslo havn er blitt hardere. I dag ble politi satt inn for å fjerne aksjonister. Mandag går svenske havnearbeidere til sympatiaksjon.
Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

– Mandag morgen var det en del av oss, som "gikk i veien" for lastebiler som skulle inn på bilhavna på Bekkelagskaia, forklarer nestleder i Oslo Bryggearbeideres Forening (OBF) Tommy Torgersen til Dagsavisen.

– Årsaken til at politiet kom, er at vi måtte ha søkt grunneier om lov til å aksjonere, sier Torgersen, som er overrasket over at politiet blandes inn i en arbeidskonflikt.

Det er også Bjørnar Moxnes (Rødt), som vil følge opp saken i bystyret.

– Oslo havn er eid av kommunen, og alle regler og instrukser som vedtas av bystyret, er gjeldende for Oslo havn. Men ledelsen i Oslo havn, med byrådets velsignelse, presser fram sosial dumping, og de velger å la lossing og lasting av skip foregå med løsarbeidere og skipsansatte, framfor organiserte bryggearbeidere, sier Moxnes, som vil følge opp saken i bystyret.

Fagforbundets kranførere på jobb

Fagforbundet organiserer en femtedel av kranførerne i Oslo havn. De deltar ikke i aksjonen. Tillitsvalgt for kranførerne, Steinar Hopstad, forklarer:

– Fagforbundets kranførere støtter fullt ut bryggesjauernes kamp for tariffavtale, men en sympatiaksjon fra vår side stanser ikke havna. Vi oppnår ingenting ved å aksjonere så lenge hoveddelen av kranførerne er i Parat, sier Hopstad.Tidligere i år sa Parat nei til å aksjonere etter avstemming blant medlemmene.

– Skal det bli effekt av en eventuell aksjon fra vår side, så må den skje på bred front fra Fagforbundet og LO, sier Hopstad.

Fagforbundet har inngått tariffavtale med Yilport og fått videreført vilkårene fra avtalen de hadde som kommunalt ansatte i Oslo havn. Parat har ikke signert tariffavtale mens Yilport nekter å inngå tariffavtale med bryggesjauerne.

Svenskene til aksjon

Like før helga vedtok de Svenska Hamnarbetarförbundet at de vil følge oppfordringen fra Norsk Transportarbeiderforbund om sympatiaksjon.

«På dagens förbundsstyrelsemöte, beslutade förbundsstyrelsen att svara på en begäran om sympatiåtgärder från Norska Transportarbetarförbundet. Norska Transport har sedan den 6 februari själva blockerat containerterminalen i Oslo Hamn (Yilport). Anledningen till detta är att operatören Yilport vägrar att teckna kollektivavtal. Vår sympatiblockad berör inledningsvis gods som kommer från eller ska till OCT (Oslo container terminal, Yilport). Om det visar sig att aktionen inte är tillräcklig, kommer styrelsen att överväga en upptrappning.»

Har sendt varsel

Til Transportarbeideren sier leder i Hamnarbetarförbundet, Eskil Röner, at sympatiaksjonene vil starte fra klokka 00.00 den 8. juni.

– Vi har allerede sendt varsel om at vi vil iverksette sympatiaksjoner. Hvis arbeidsgiveren eller det svenske meklingsinstituttet finner feil i varselet vårt, må vi endre teksten i varselet. Da kan det bli forsinkelse utover 8, juni, sier Röner.

Glad for støtte

Tommy Torgersen, nestleder i Oslo Bryggearbeideres Forening er glad for støtten fra Søta Bror.

– Dette setter vi veldig stor pris på. Her ble en henvendelse fra forbundet om sympatiaksjoner tatt på alvor med en gang. Det er slik det burde vært med alle våre forespørsler, sier han.

Torgersen er derimot usikker på om det vil bli en umiddelbar effekt av de svenske aksjonene.

– Over tid kan nok Yilport merke det, men vi har fremdeles ikke hørt noe fra dem som tyder på at de vil møte oss til forhandlinger om en tariffavtale. Døra er fremdeles stengt for oss, forteller han.

Moralboost

Denne uka har bryggesjauerne og deres støttespillere blokkert både Yilport og flere andre operatører i Oslo etter at Oslo Losse- og Lastekontor ble begjært konkurs forrige uke, og mange operatører ikke lenger ville bestille havnearbeiderne til losse og lastearbeidet.

– Det virker som det skal koste hva det koste vil å bli kvitt oss, men vi gir oss aldri, understreker OBF-nestlederen.

– Hva gjør den svenske støtte for moralen deres i kampen for tariffavtale?

– Det er klart det hjelper. Gutta på havna får bare enda større kampvilje nå, avslutter Tommy Torgersen.

Powered by Labrador CMS