84 prosent av dyreklinikkene fikk pålegg
For seniorinspektør Vigdis Tingelstad i Arbeidstilsynet er det mest urovekkende at mer enn halvparten av landets smådyrklinikker ikke er tilknyttet bedriftshelsetjeneste.
Tingelstad har hatt delansvar for gjennomføringen av Arbeidstilsynets tilsynskampanje med landets smådyrklinikker.
– Det er spesielt viktig at virksomhetene er tilknyttet godkjent bedriftshelsetjeneste. Godkjente bedriftshelsetjenester har ansatte som er spesialister i ulike arbeidsmiljøforhold og kan bistå bedriftene til å tilrettelegge i forhold til blant annet stråling og kjemisk/ biologisk helsefare, sier Tingelstad til Fagbladet.
Fire reaksjoner til hver
Av 134 undersøkte smådyrklinikker, reagerte Arbeidstilsynet på forhold ved 114 av dem.
– Dette tilsvarer 84 prosent av undersøkte virksomheter. Til hver virksomhet som har fått pålegg, er det gitt gjennomsnittlig fire reaksjoner, ifølge seniorinspektørenTingelstad.
Påleggene dreier seg mye om at klinikkene må kartlegge og vurdere risikoen for kjemisk og biologisk helsefare i egen bedrift, at de må ha en tidfestet handlingsplan for nødvendige tiltak, og at de må være knyttet til godkjent bedriftshelsetjeneste. Det ble også gitt pålegg på opplæring innenfor HMS når det gjaldt kjemisk og biologisk helsefare.
Tingelstad viser til at bare 44 prosent av klinikkene som ble undersøkt var tilknyttet godkjent bedriftshelsetjeneste.
– Hva tror du er årsaken til dette?
– Det er helt umulig å si. Jeg tror en del kanskje ikke er klar over kravet om at de skal være knyttet til godkjent bedriftshelsetjeneste.
Manglende bevissthet rundt helse, miljø og sikkerhet hos ledelsen/eiere kan gi slike utslag, sier Tingelstad.
Riktig råd fra fagfolk
Seniorinspektøren begrunner nødvendigheten ved å ha en bedriftshelsetjeneste med at klinikkene dermed kommer i kontakt med fagfolk som vet hvordan de ansatte skal håndtere risiko i arbeidet som stråling, kjemi og biologi.
– Det er veldig viktig at ansatte får opplæring i kjemisk og biologisk helsefare og at bedriftene tilbyr riktig personlig verneutstyr til sine ansatte, sier hun.
Kampanjen er nå avsluttet, men Tingelstad sier at det kan bli aktuelt å gjennomføre flere tilsyn.
– Dersom vi får inn bekymringsmeldinger eller tips, vil vi selvfølgelig undersøke disse, sier hun til Fagbladet.
Arbeidstilsynet har siden 2010 gjennomført tilsyn hos smådyrveterinærer.
Det er gjennomført 134 tilsyn i perioden.
Hensikten har vært å kartlegge faktorer som kan skade arbeidstakernes helse, og se på hva som kan gjøres for å bedre forholdene.
Blant temaene på tilsynene har vært virksomhetenes bruk av bedriftshelsetjenesten i et systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid (HMS).
Tilsynene har også vært opptatt av bruk av personlig verneutstyr, strålevern og håndtering av smittefarlig avfall som kadaver og medisiner.
Et annet tema har vært opplæring av ansatte i tilknytning til kjemisk helserisiko, biologisk helserisiko og arbeid med røntgenapparat.