JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Forebygging for trafikkbetjenter

Trafikkbetjenter overbelaster knær og hofter på samme måte som kontoransatte overbelaster nakke og skuldre. På trafikkbetjentkonferansen fikk ansatte konkrete tips for forebygging.

2012112714373220131216210427

Trafikkbetjenter er ute og går dag ut og dag inn på hard asfalt. Samtidig som en aktiv arbeidshverdag kan bidra til å motvirke stress og hjerte- og karsykdommer, blir knær og hofter ofte overbelastet.

Kiropraktor Kristian Kvam har behandlet trafikkbetjenter i flere år og ga konkrete tips til hvordan de kan forebygge helseplager.

– Sko, utbryter han og viser fram et eksemplar på sin power point-presentasjon.

Ifølge ham er sko med god demping den enkleste måten å motvirke helseplager på i en jobb som medfører stadig vandring.

Men så kommer det som er litt vanskeligere for mange.

– For å dempe trykket ned mot bakken, og belastningen på kneet, bør man også ned i vekt, sier han og fortsetter:

– Et kne som er genetisk skapt for å tåle en vekt på mellom 80 og 90 kilo, men må ta imot 115 kilo, det går ikke!

Komplekst

Kvam la vekt på å ikke forenkle helseplagene til trafikkbetjentene. Mange av dem møter aggressive kunder, noe som fører til stress og anspenthet. Sykdomsbildet er komplekst, mener han.

Men også stress forebygges best med trening og kosthold.

– Å kjøpe gode sko er enkleste løsning. Trene og spise sunt er beste løsning, sier Kvam. Det oppstår en viss summing i salen da han legger til at godt kosthold og trening blir man smart, pen og glad av.

– Ja, du blir i hvert fall smart og glad, modererer han seg en smule, før han ber konferansedeltakerne reise seg og hoppe og danse litt. Det fører til umiddelbar latter og fnising.

– Nå ble dere litt gladere, ikke sant? Tester av mennesker som trener og mennesker som ikke trener, viser helt soleklart at trening gir høyere IQ, legger han til.

Forurensing

Fagakademiet har skreddersydd den to dager lange trafikkbetjentkonferansen på helse, miljø og sikkerhet etter innspill fra Fagforbundets trafikkbetjenter.

Mens vold og trusler lenge har vært et kjent problem for denne yrkesgruppa, er tilbakemeldinger om slitasje og plager som følge av forurensing av litt nyere art. I løpet av konferansen ble alle problemstillingene belyst med utgangspunkt i hvordan man best forebygger slike situasjoner.

Marit Låg fra avdeling for luftforurensing og støy i Nasjonalt folkehelseinstitutt var invitert for å snakke om helseeffektene av luftforurensing.

Studier viser at luftforurensing forverrer sykdomsbildet til mennesker som lider av astma eller kols. Langtidseksponering kan også øke forekomsten av helseplager hos ellers friske mennesker.

Likevel er forurensinga i norske byer ikke dårligere enn at selv på dager med svært høy forekomst av partikler i lufta er det ikke på langt nær så skadelig å jobbe i slik luft som å røyke.

Å holde seg i form og ta vare på helsa er viktig også for å forebygge skader som følge av forurensing.

Arbeidsgivers ansvar

Både når det gjelder slitasje og forurensing var innlederne enige i at det bør kreves at arbeidsgiver tar ansvar.

– Trafikkbetjenter som plages av astma, kols eller andre luftveissykdommer, bør slippe å gå langs de mest trafikkerte rutene på dager med høy forekomst av luftforurensing, sier Låg.

Kiropraktoren snakket også varmt om trening i arbeidstiden og små ”time-outs”, pauser i hverdagen hvor man tar seg tid til å trekke pusten dypt.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy