JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fagarbeidere med nye oppgaver på videregående

Fagarbeiderne har hoppet ut av sin form og funnet nye arbeidsfelt for sin kompetanse. De stortrives med å følge elever på den forunderlige ferden gjennom videregående skole.

2013042315181720131214201839

titti.brun@fagforbundet.no

En kokk og en hjelpepleier snekrer med elevene på byggfag. På helse- og oppvekstfag øver en barne- og ungdomsarbeider på tannpleie med en annen elevgruppe. På Elvis videregående skole i Elverum følger 12 ansatte opp elever som har krav på tilrettelagt undervisning. De følger sine elever gjennom hele skoledagen, hele uka.

Trygt læremiljø

Med nesten 1000 elever og 160 ansatte er Elvis en stor arbeidsplass. Like før storefri er den romslige kantina nesten tom. Den er et viktig møtepunkt for elevene, og et uformelt kontaktpunkt for fagarbeiderne og elever.

– Vi skal gjøre hverdagen trygg, spesielt for de elevene som har behov og krav på tilrettelegging. Det innebærer å se samspillet i hele klassen jeg følger opp, sier Anne Siri Fjelldall. Hun er selv tidligere elev på Elvis. Da tok hun barne- og ungdomsarbeiderfaget; etter hvert har hun også tatt sosialpedagogikk. I år følger hun en helse- og oppvekstfagklasse.

Streng, men rettferdig

En hverdag for Anne Siri kan begynne med å møte en elev på busstasjonen. Fortsette med engelsk i klassen. I friminuttene er hun ute. Kanskje trøster hun noen eller fanger opp en gryende konflikt. Noen ganger trenger en elev å bli fulgt til lege eller rådgiver.

Elevene inntar kantina. «Hun der er verdens beste,» roper ei jente fra bordet bak oss, og peker på Anne Siri. De andre jentene legger til at Anne Siri er streng på en god måte. Og tålmodig. Og snill.

Før plutselig tida er ute og de slår følge med Anne Siri for å trene på å re opp senger og stelle tennene til en «pasient».

Tett på elevene

Elevene har krav på en individuell plan, som omfatter skole, bolig, medisinering, fysioterapi – alt etter hva som trengs i elevens livssituasjon. Fagarbeiderne er med i ansvarsgruppa rundt eleven.

– Jeg verken er eller vil jobbe som lærer. Selvfølgelig veileder jeg også i skolearbeid, sånn at elevene mestrer sine oppgaver. Men min hovedjobb er å tilrettelegge for et godt læremiljø, sier hjelpepleier Johnny Snerten, som i år følger en klasse på byggfag.

Han har jobbet mange år på et psykiatrisk sykehjem, men ble fristet til å skifte beite da Elvis videregående skole søkte etter en hjelpepleier som kunne følge opp en elev i rullestol. Eleven har for lengst fullført, mens Johnny er her på femte året,og er i gang med å ta fagbrev i byggfag.

– Jeg har fått jobbe med alt fra medisinsk fagpleie til å gi ekstra oppfølging i vanlige klasser, sier Johnny.

Ansatte tar fagbrev

På snekkerverkstedet klatrer elevene på taket på den selvbygde lekestua.

– Her lærer de alt fra reisverk til taktekking. Og å bruke verneutstyr, sier den tidligere kokken Glenn Hol, mens han og Johnny Snerten veileder elevene.

– Det gjør meg både faglig sterkere og mer fleksibel for arbeidsplassen. Det er flott at vi får mulighet til å utvide kompetansen vår.

Fordelt på fag

Samarbeidet med lærerne har gått seg til, og det blir bare bedre og bedre.

– Vi skifter jo lærere fra time til time, og må finne fram til samspillet som fungerer best i forhold til den enkelte elev og klassen. Det viktigste er å utnytte de samlede ressursene best mulig, og samtidig ivareta rollene vi skal ha. Vi ser jo elevene i alle fag, både der de er dårlige og der de er gode. Vår jobb er å bygge opp der elevene mestrer og spille på interesser når noe stopper opp, påpeker Anne Siri.

Inntil dette skoleåret var fagarbeiderne samlet i én avdeling, nå er de fordelt ut fra fagområdene der de følger opp elever.

– Fordelen er at vi får et tettere samarbeid med lærerne. Ulempen er savnet etter den sosialfaglige tilhørigheten.

– Vi skulle helst sagt ja takk, begge deler. Heldigvis kjenner vi hverandres styrker, og kan spille på rett personkjemi i vanskelige situasjoner der elever trenger hjelp. Enten de oppstår på skolen eller på fritida, legger Johnny til.

Alle elever skal få opplæring i samme skole, uavhengig av sosial bakgrunn, funksjonshemninger, kjønn, etnisitet og religion. Elever som tidligere ble sendt på spesialskoler integreres i dag i den vanlige skolen. Fysiske, psykiske eller sosiale år­saker gjør at enkelte trenger mer tilrettlagt undervisning eller støtte i skolehverdagen. Det utløser ekstra ressurser som følger eleven, men som kommer hele klassen til gode.

Arbeid med barn og unge

Fagarbeiderne på Elvis har variert bakgrunn fra hjelpepleier og kokk til barne- og ungdomsarbeider. Flere av de 13 fagarbeiderne har tatt videreutdanning i sosialpedagogikk. De er fordelt på de fleste fag på skolen, og følger klassen gjennom hele dagen.

Nytt av året er at de ikke lenger er et eget team, men fordelt ut på fagavdelingene. Arbeidsoppgavene er:

– Følge opp elever i pedagogske og sosiale situasjoner og bidra til et godt psykososialt skolemiljø og en god læringskultur.

– Bidra til trygghet for den enkelte elev i skolehverdagen, og bygge elevenes sosiale kompetanse. Legge til rette for integrering i skolens sosiale miljø som kantine, klasserom og skolens nærmiljø.

– Bidra til å øke tilstedeværelsen blant elever i risikogrupper.

– Følge opp elever med behov for praktisk bistand som stell, garderobehjelp, matsituasjoner eller hjelp til å kontakte rådgiver, helsesøster og liknende.

– Assistere lærer med å legge til rette så eleven får gjennomført arbeidsoppgaver, og ha ansvar for mindre grupper med opplegg laget av faglærer.

– Møte og følge til buss/taxi ved skolestart og slutt.

– Veilede i bruk av hjelpemidler som cd-rom, tempolex, lesetrening, kjøkken eller annet praktisk.

– Gripe inn ved konflikt.

Bygg- og anleggstekniker, design og håndverk, elektrofag, helse- og sosialfag, service og samferdsel, studie­spesialisering, idrettsfag, teknikk og industriell produksjon, tilbud til minoritetsspråklig ungdom og senter for voksnes læring.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy