JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ytterligere to sykehjem ut på anbud i Oslo

De ansatte ved Smestadhjemmet og Kantarellen sykehjem er de neste Oslo kommune vil sette ut på anbud.

2013060711182820131216230134

ola.tommeras@fagforbundet.no

I dag offentliggjør Oslo kommune hvilke to sykehjem som er plukket ut til konkurranseutsetting i denne omgang. De ansatte ble informert i går.

Oslo kommune gjennomfører tidenes mest hissige konkurranseutsetting av sykehjem. På to år skal åtte sykehjem ut på anbud, i tillegg til 12 som allerede er ute.

Over 20 kommersielle

Første sykehjem ut på anbud, var Hovseterhjemmet i 2001. Siden den gangen har Oslo opplevd konkurs, videresalg av virksomheter, skandaler med omfattende brudd på arbeidsmiljøloven og turbulente arbeidsplasser.

- Likevel er det ennå ikke gjennomført en eneste evaluering av konkurranseutsettingen, sier 1. nestleder i Fagforbundet Oslo, Per Egil Johansen. Han minner om at disse anbudene representerer milliardbeløp av skattepenger.

Byråd for eldre i Oslo, Aud Kvalbein, har tidligere bekreftet overfor Fagbladet at kommunen ikke ser behov for spesifikk evaluering siden kommunen gjennomfører fortløpende kvalitetsmålinger.

Privat monopol

- Det er ikke mulig å få øye på noe som går i positiv retning. Antall plasser blir færre og skandalene blir flere. Har vi oppnådd noe med dette i det hele tatt? spør Johansen.

Johansen stiller også spørsmål ved argumentene om at dette opphever offentlig monopol på drift av sykehjem. Etter oppkjøp av anbudsvinneres drift og sammenslåing av selskaper er det nå kun fire kommersielle aktører igjen på markedet, hvis eiere for det meste er internasjonale investeringsfond.

- Det er et spørsmål om konkurranse på drift av sykehjem er et fungerende marked. De har avviklet et offentlig monopol, men etablert et nytt, sier han.

Nesten ansvarsløst

Det siste året har Fagforbundet Oslo jobbet med ansatte på fire sykehjem som går fra kommunal til anbudsutsatt drift. I tillegg er Ammerudlunden sykehjem satt ut på nytt. Fagforbundet har blant annet forhandlet fram avtaler med anbudsvinnende selskap som hindrer at ansatte taper afp-rettighetene sine.

- Måten Oslo løper fra ansvar som arbeidsgiver på, grenser til ansvarsløsthet, mener Johansen. Afp-rettigheten for ansatte ble ved forrige runde reddet ved at Unicare Omsorg påtok seg ansvaret og regningen for ansatte som går av med afp.

Samme jobb, ulik lønn

Fagforbundet Oslo har merket seg et annet problem som oppstår når sykehjem går fram og tilbake mellom privat og offentlig virksomhet.

- Vi ser etter hvert at ansatte som gjør den samme jobben med den samme ansienniteten, vil ha forskjellig lønn og goder på den samme arbeidsplassen. Slikt skaper ikke fornøyde medarbeidere, påpeker Johansen.

En gjennomgang av protokollene etter lokale lønnsforhandlinger i Oslo, viser at de som jobber i privat drevne sykehjem har i gjennomsnitt 60.000 kroner mindre i grunnlønn enn ansatte i offentlig drevne sykehjem.

- I tillegg ser vi et fall i rekrutteringen. Flere ungdom velger bort helsefag, og blant dem som går ut av helsefag, velger stadig flere bort sykehjem. Det frister ikke å begynne på en arbeidsplass hvis du vet at arbeidsgiveren bare har et visst antall år igjen av kontrakten. Det frister heller ikke å begynne på en offentlig arbeidsplass der du risikerer at arbeidsgiver når som helst setter arbeidsplassen din ut på anbud, sier Johansen.

Byråden: – Vi måler kvaliteten

Oslo har ikke evaluert effekt og konsekvenser ved å sette sykehjem ut på anbud. Men byråd for eldre, Aud Kvalbein, sier at kvaliteten måles fortløpende.

Sykehjemsetatens fagforening stiller spørsmål ved at milliardkontrakter anbudsutsettes i sterkt økende omfang uten at konse­kvenser og effekt blir målt.

– Vi har ingen egen omfattende evaluering, men vi har et eget system for måling av kvalitet ved alle sykehjemmene våre. Dette systemet består av revisjonsbesøk, innrapporteringer av kvalitetsindikatorer, brukerundersøkelser og analyse av ansatteundersøkelser, sier Kvalbein.

Hun legger til at tilbyderne konkurrerer om både kvalitet og pris i anbudsprosessene.

– Sykehjemsetaten vekter kvalitet med 60 prosent og pris med 40 prosent ved valg av leverandør, opplyser hun.

Når det gjelder forslaget fra blant annet SV om å kreve pensjonsavtaler for de ansatte til­svarende dem de har når kommersielle aktører overtar, svarer Kvalbein:

– Byrådet vurderer ikke å stille krav om offentlige pensjonsvilkår ved anskaffelse av drift ved konkurranseutsatte sykehjem.

Oslo setter ut åtte sykehjem på anbud på to år. Aldri har så mange kontrakter rullet ut på så kort tid i norsk eldreomsorg. Verdien på kontraktene er fra rundt 300 millioner kroner til en halv milliard.

Første sykehjem ble konkurranseutsatt i Norge i 1997. Fra 1997 til 2012 ble det gjennomført 47 anbudsrunder i 15 kommuner. 38 kontrakter ble vunnet av kommersielle driftere.

11 forskjellige selskaper vant opprinnelig kontraktene. Etter oppkjøp av drift og omstruktureringer er det nå kun fire aktører igjen. Tre av disse har kommet inn på markedet ved å kjøpe opp driften fra anbudsvinnere. Flere av selskapene eies av internasjonale investeringsfond.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy