Kinoansatte frykter dårligere vilkår

Privatiseringskaoset vil ende i en kamp om publikum, mener Per Georg Andersen, hovedtillitsvalgt i Oslo Kino og leder av Fagforbundets Fagforening for kultur.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Det lå an til kinokrig mellom danske Egmont, som har kjøpt Oslo Kino, og svenske SF Kino, som planla storkino under Akershus festning.

SF Kino trakk seg plutselig ut av Festningen kino i juni, men Andersen tror ikke hovedstaden har nok publikum til å fylle 19 nye saler på planlagte Festningen Kino, uansett eier.

– Det er drøye to millioner kinogjengere i Oslo. Selv om et nytt kinoanlegg skulle klare å tilføre et par hundre tusen til, vil det ikke være nok til at selskapene går i pluss, sier han.

Han frykter at de ansatte kommer til å tape.

– Når konkurransen blir større, kommer presset på de ansatte for å få ned utgiftene, sier Andersen, som til daglig er kinomaskinist på Colosseum kino.

Lang prosess

Salget av Oslo Kino til danske Egmont tidligere i år er ifølge Andersen siste ledd i en privati­seringsprosess som startet allerede da Oslo kommune la om kinodriften og opprettet aksjeselskap i 1998.

– Allerede da ble vi ansatte kasta ut av det kommunale avtaleverket. I dag har vi en minstelønnssats på 122,50 kroner i timen, forteller kinomaskinisten.

Om ti år vil de ansatte som gikk over fra kommunalt drevet kino ha gått av med pensjon.

– Når det skjer, samtidig som kampen om publikum er i full gang, kan du lure på hvordan forholdene blir, sier Andersen.

Setter lav standard

Ifølge fagforeningslederen setter Egmonts svenske konkurrent, SF, lav standard for personalpolitikken i kinobransjen.

Egmont er han mindre redd for. Han har foreløpig en god dialog med sjefen for Egmont Norge, og føler det er mindre press på avkastning i stiftelsen.

Powered by Labrador CMS