JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bodø som turby

Bodøværingene skal ha maksimalt 500 meter til nærmeste turløype. Det er målet for byens omfattende turløypeprosjekt.

2013061908465620131214204236

ola.tommeras@fagforbundet.no

Bodøværinger går på tur som aldri før, og trolig mer enn noen andre i landet. Tidligere prosjektleder Bjørn Godal i Bodø kommune har i hvert fall uformelt kronet byen til landets turby nummer én – og ingen har klart å motbevise det.

Må være nært

– Vi er nok ganske nær målet om maksimalt fem hundre meter til nærmeste tursti for alle innbyggere i prosjektområdet, sier prosjektleder Trygve Snøtun. Han har nylig overtatt ledelsen av prosjektet etter Bjørn Godal, som ledet det gjennom de første fire åra.

– 500 meter viser seg å være avstanden som avgjør om folk kommer seg ut på tur eller ikke, forklarer Godal.

I fire år har kommunen gruset, merket, drenert og informert om turstier. De har gitt ut turkort med informasjon om hver eneste løype i sentrumsområder, i skogen, langs kysten og på fjellet. Nå er en tur-app under utvikling.

Historisk satsing

Bodø har i fire år drevet prosjektet STImuli – fra senga til Bestemorenga. I vinter vedtok kommunestyret å videreføre prosjektet i ytterligere fire år, og bevilget 4,5 millioner kroner per år fram til 2016.

Satsingen er historisk. Den er massiv, og har tilslutning fra absolutt alle partier og folk flest. I en spørreundersøkelse opplyser hele 90 prosent av innbyggerne at de bruker marka. Andelen som er negative til STImuli er på knappe 0,7 prosent.

Tellinger og data samlet inn gjennom en mastergradsoppgave ved Høgskolen i Telemark, forsvarer investeringene. Nye stier blir raskt tatt i bruk, og telleapparater viser økende bruk, med tilrettelegging og informasjon.

Vekker oppsikt

Prosjektet har vakt oppsikt over hele landet. Godal har holdt mer enn 35 foredrag. Andre byer vil gjerne vite hvordan Bodø har gått fra å være en by med dårlig vedlikeholdte og usammenhengende turstier, til å bli en så markant turby.

– Det er viktig at prosjektet er godt forankret i politisk ledelse og blant folk flest. Vi har lyktes med et positivt fokus, forteller Godal og Snøtun.

De 16 millionene kommunen brukte de første fire årene kan lett forsvares. Tellingene i starten av prosjektet viste en kostnad på 11,75 kroner per tur i en av de nye turstiene. I forhold til helseeffekten, er det lite. Sammenliknet med mange andre helseprosjekter, er det minimalt.

– Pengene kommunen bruker tilsvarer halvparten av en kunstgressbane. Når vi vet at 90 prosent bruker marka og 16 prosent bruker idrettsanlegg, er det ikke vanskelig å forsvare satsingen, poengterer Godal.

Høyere aktivitet

I første del av STImuli ble det lagt vekt på å tilrettelegge, etablere, oppgradere og koble sammen eksisterende stier samt å merke stiene og gi informasjon til husstandene. De kommende fire åra er målet å øke bruken, samtidig som det skal merkes nye turstier i Rønvikfjellet, Keisertinden, Saltstraumen og Kjerringøy.

– Nytt er også en lenge etterspurt skiløype rundt Soløyvannet. I tillegg skal vi tilrettelegge bedre for sykkelturer, forteller Trygve Snøtun.

Det skal lages ytterligere ti turkort, med bilder, kart og opplysninger om de forskjellige løypene. I sommer starter en sms-basert aktivitetslek der turgåeren finner koder underveis i løypa og sender dem inn. Og en ny app for mobiltelefon med oversikter og turforslag, er nylig satt i drift og kan lastes ned fra godtur.no.

Mer attraktivt

Hvis du ikke er bodøværing, og tror byen bare har regn og vind å tilby friluftsmennesker, så kan det herved avkreftes som en myte.

– Bodø har et glimrende turvær, fastslår Godal.

– Det er mer behagelig å gå tur når det ikke er for varmt, og vi har faktisk ikke særlig mer regn enn Oslo i sommermånedene, opplyser han.

Ryddet gjengrodde turstier, og mer enn 20 kilometer med stier ble drenert, gruset og merket.

Eksisterende stier ble sammenkoblet, byturløyper opprettet og koblet til stiene i marka.

Bruken av marka og effekten av nærhet til turstier ble kartlagt.

Effekten av de første tilretteleggingene ble dokumentert gjennom telleapparater i løypa og spørreundersøkelser.

Alle husstander fikk informasjon og turkort med kart, bilder og opplysninger om severdigheter.

Pris for de første fire årene: 16 millioner kroner.

Vedtatt neste fire år: 4,5 millioner kroner per år.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy