JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Faglærers oppskrift på suksess

Jenny Ellingsen-Suri har undervist på bymisjonens helsefagarbeiderskole og er kontaktperson for deltagerne i gruppen. Her er hennes råd for at flest mulig skal lykkes med å ta fagbrev.

2018121210575520230821171436

* TETT PÅ: Elevene trenger individuell oppfølging og veiledning fra faglærere fram til fagbrev. Noen trenger de for eksempel ekstra øvelse i å skrive pleieplaner, som er eksamensoppgaven.

* FLEKSIBILITET: Hvis deltakerne må ta permisjon fra samlingene, må de få muligheten til å starte på nytt når de selv føler at de er klar for det.

Det samme gjelder hvis deltagerne ikke rekker å levere en eller flere oppgaver til fristen. Da må de kunne levere oppgavene til en annen frist.

* ARBEIDSPLASSEN: For å bli med i prosjektet Jeg vil bli helsefagarbeider- med ABC til fagbrev, må deltageren ha et arbeidsforhold i kommunehelsetjenesten. Lederen skaffer deltageren en veileder på arbeidsplassen og legger til rette for at deltageren får permisjon med lønn for å delta å fellessamlingene.

* SPRÅK: Deltakere med minoritetsbakgrunn må kunne dokumentere muntlige og skriftlige norskkunnskaper på minimum B1-nivå. Hvis de ikke kan det, må de få mulighet til å ta et språkkurs.

* PRØVEFAGPRØVE: De som føler seg usikre og utrygge før fagprøven, kan med fordel få tilbud om å gjennomføre en prøvefagprøve med sin kontaktlærer. Deltageren får da individuell veiledning både om hvordan prøven foregår og hvordan oppgaven skal besvares.

* MEDBESTEMMELSE: Det er viktig at deltagerne inkluderes i det læringsarbeidet og at de blir hørt. De må få lov til selv å velge sin vei for hvordan de skal oppnå målet som er å bli helsefagarbeider.

Jenny Ellingsen-Suri er utdannet yrkesfaglærer i helse- og oppvekstfag, og er adjunkt med tilleggsutdannelse. Hun er knyttet til Nasjonalt kompetansesenter for aldring og helse. Her er hun engasjert i et prosjekt som skal bidra til å oppfylle målene om høyere kompetanse og fagutvikling i den kommunale helse- og omsorgtjenesten frem mot år 2020. Disse målene er forankret i Kompetanseplanen 2020. I dette prosjektet jobber Ellingsen-Suri sammen med fire andre lærere. De jobber mot et felles mål som er få flest mulig til å lykkes med sin helsefaglige yrkesutdanning.

Hennes råd er basert på egne erfaringer og tilbakemeldinger fra deltagerne.

Jenny Ellingsen-Suri arbeider nå med en masteroppgave der hun undersøker hvilke suksessfaktorer som er avgjørende for at voksne minoritetsspråklige skal lykkes med sin helsefaglige yrkesutdanning.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy