Vil fjerne pengene fra bussførerne

Fagforbundet og Transportarbeiderforbundet ønsker å få all pengehåndtering vekk fra bussene etter mange ranstilfeller de siste månedene. Transportbedriftenes Landsforening er derimot usikker på om dette er en god ide.

2010021116170220131216123602

per.flakstad@fagforbundet.no

På et møte i Arbeidsdepartementet i dag, krevde både Fagforbundets Stein Guldbrandsen og Transportarbeiderforbundets leder, Roger Hansen, at bussene blir kontantfrie.

Samlet styring

Etter flere ran i Oslo, har Unibuss fått pålegg om kontantfrie busser i Oslo, hvis selskapet ikke setter i verk en rekke tiltak som trygger bussførernes arbeidsmiljø, men både Guldbrandsen og Hansen mener sjåførenes arbeidsmiljø må ivaretas gjennom en landsdekkene politikk som gjelder alle.

– Vi kan ikke la dette arbeidet styres av enkeltepisoder, der verneombudene først går inn, før Arbeidstilsynet kommer med pålegg til enkeltselskaper, sa Stein Guldbrandsen.

Bussbransjen er også slik at det er fylkeskommunene som bestiller tjenester av ulike selskaper, som legger inn anbud og blir bundet av kontraktene som inngås.

– Dette skaper en frustrerende treghet i arbeidet med å trygge sjåførenes arbeidsmiljø, mente Stein Guldbrandsen.

Han var derfor opptatt av at sentrale myndigheter må ha en samlet styring i det videre arbeidet, og at eventuelt nye bestemmelser om kontantfrie busser skal gjelde alle.

Teknologien finnes

Temaet er ikke nytt, men det er noen år siden det ble drøftet så høyt som på departementsnivå.

Roger Hansen foreslo at alle busser får betalingsautomater for bankkort, slik at det blir enkelt å betale bussbilletten uten å bruke kontanter.

– Teknologien finnes, vi må bare begynne å bruke den, sa han, og la til at også bussførernes organisasjoner er opptatt av at bransjen skal være kundevennlig og servicepreget.

Vil være behov for penger

Næringspolitisk fagsjef i Transportbedriftenes Landsforening, Terje Sundfjord, var derimot ikke helt enig i at kontantfrie busser:

– Vi er svært opptatt av tilgjengelighet, service og å være kundevennlig. Selv om vi fjerner pengene, vil det fortsatt være behov for å betale, og sjåførene vil neppe oppleve noe mindre stress med kort og mobiltelefoner som ikke virker.

– Det er heller ikke slik at ransfaren blir borte om vi fjerner kontantsalget. Det vil fortsatt være mennesker med kontanter om bord i en buss, og derfor vil den uansett være et sted som desperate mennesker på pengejakt kan tenkes å rane, sa Sundfjord.

Han minnet også om at penger er et lovlig betalingsmiddel, og at det derfor kan være formelle hindringer mot å nekte å ta imot kontanter på bussene.

Fjernes fra bussførerne

Stein Guldbrandsen opplyste at bussførernes organisasjoner ikke mener at bussbilletter ikke skal kunne betales med kontanter.

– Det vi er opptatt av er hvor disse pengene skal brukes. I stedet for å kjøpe billettene eller flerreisekort om bord på bussen, kan de i stedet kjøpes hos kommisjonærer eller på automater. Vi ønsker ikke å nekte folk å betale billettene sine med kontanter, men at billettene ikke skal kjøpes og betales hos førerne. Vårt mål er å fjerne den arbeidsmiljøbelastningen det er for sjåførene å ha ansvar for kontanter – enten det er på bussen, til og fra jobb, eller hjemme, sa han.

Arbeidsgruppe

Selv om Sundfjor ikke er enig i at bussene bør bli helt kontantfrie, er også han opptatt av at førerne skal ha et arbeidsmiljø som er trygt.

– Vi vil gjerne bidra til alt som kan redusere faren for ran. Enkelte selskaper har fjernet salget av flerreisekort og gjort det dyrere å kjøpe billetter om bord på bussen enn hvis du kjøper den andre steder.

– Vi foreslår at det settes ned en arbeidsgruppe som arbeider videre med slike tiltak, sa han.

Både Fagforbundet og Transportarbeiderforbundet er gjerne med i en slik gruppe, under forutsetning av at den ikke forsinker arbeidet ved å utrede problemstillinger som allerede er godt kjent.

Målet trenger ikke å være forbund mot kontanter på bussene, men å finne så gode betalingsalternativer at bussførerne slipper å forholde seg til kontantsalg og penger, mente Roger Hansen.

Statssekretær Jan-Erik Støstad i Arbeidsdepartementet ledet møtet, og han konkluderte med at hans departement, sammen med Samferdselsdepartementet, skal vurdere om det skal settes ned en arbeidsgruppe, og hvem som bør ha ansvaret for den.

MEST LEST:
Forhandlngsleder Mette Nord er fornøyd med at Fagforbundets medlemmer opprettholder kjøpekraften gjennom oppgjøret for de kommuneansatte. I tillegg er heletillegget økt.

Forhandlngsleder Mette Nord er fornøyd med at Fagforbundets medlemmer opprettholder kjøpekraften gjennom oppgjøret for de kommuneansatte. I tillegg er heletillegget økt.

Per Flakstad

Kommuneoppgjøret er i havn: Ansatte får mellom 1400 og 1900 kroner

Vaskeriansatte får et generelt årlig tillegg på nesten 2500 kroner etter årets lønnsforhandlinger. Bildet viser Karmjit Kaur, vaskeriansatt ved Nor Tekstil i Drammen.

Vaskeriansatte får et generelt årlig tillegg på nesten 2500 kroner etter årets lønnsforhandlinger. Bildet viser Karmjit Kaur, vaskeriansatt ved Nor Tekstil i Drammen.

Arkivfoto: Ole Palmstrøm

De vasker tøy for sykehus og sykehjem – nå får de 1000 kroner mer i lønnstillegg enn helsearbeiderne

STÅR FRAM: Målfrid J. Frahm Jensen ble utsatt for omfattende gjengjeldelser da hun varslet. Nå håper hun flere får bedre kompetanse og kunnskap om varsling og varslingens krefter.

STÅR FRAM: Målfrid J. Frahm Jensen ble utsatt for omfattende gjengjeldelser da hun varslet. Nå håper hun flere får bedre kompetanse og kunnskap om varsling og varslingens krefter.

Marie von Krogh

Målfrid varslet om tvangsbruk på den psykiatriske avdelingen. Så vurderte sjefen å få henne innlagt

Kvinnen oppga under jobbintervjuet at hun var utdannet helsefagarbeider. (Illustrasjonsfoto)

Kvinnen oppga under jobbintervjuet at hun var utdannet helsefagarbeider. (Illustrasjonsfoto)

Titti Brun

Kvinne jobbet ulovlig som helsefagarbeider i nesten ett år – løy om utdannelse i jobbintervju

Kravene fra forhandlingsleder Per Egil Johansen (tv) og leder i Faforbundet Oslo, Roger Dehlin, er blitt konkrete. Fristen for en forhandlingsløsning er ved midnatt 15. september.

Kravene fra forhandlingsleder Per Egil Johansen (tv) og leder i Faforbundet Oslo, Roger Dehlin, er blitt konkrete. Fristen for en forhandlingsløsning er ved midnatt 15. september.

Fagforbundet Oslo

Her er kravene i Oslos kommuneoppgjør

Det tok ett år fra Jan-Olav Helmos første e-post til byråd Berg beordret ekstern granskning av etaten hun har ansvaret for.

Det tok ett år fra Jan-Olav Helmos første e-post til byråd Berg beordret ekstern granskning av etaten hun har ansvaret for.

Werner Juvik

Jan-Olav er varsleren bak søppelskandalen i Oslo. Selv ble han omplassert

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy