per.flakstad@fagforbundet.no
På et møte i Arbeidsdepartementet i dag, krevde både Fagforbundets Stein Guldbrandsen og Transportarbeiderforbundets leder, Roger Hansen, at bussene blir kontantfrie.
Samlet styring
Etter flere ran i Oslo, har Unibuss fått pålegg om kontantfrie busser i Oslo, hvis selskapet ikke setter i verk en rekke tiltak som trygger bussførernes arbeidsmiljø, men både Guldbrandsen og Hansen mener sjåførenes arbeidsmiljø må ivaretas gjennom en landsdekkene politikk som gjelder alle.
– Vi kan ikke la dette arbeidet styres av enkeltepisoder, der verneombudene først går inn, før Arbeidstilsynet kommer med pålegg til enkeltselskaper, sa Stein Guldbrandsen.
Bussbransjen er også slik at det er fylkeskommunene som bestiller tjenester av ulike selskaper, som legger inn anbud og blir bundet av kontraktene som inngås.
– Dette skaper en frustrerende treghet i arbeidet med å trygge sjåførenes arbeidsmiljø, mente Stein Guldbrandsen.
Han var derfor opptatt av at sentrale myndigheter må ha en samlet styring i det videre arbeidet, og at eventuelt nye bestemmelser om kontantfrie busser skal gjelde alle.
Teknologien finnes
Temaet er ikke nytt, men det er noen år siden det ble drøftet så høyt som på departementsnivå.
Roger Hansen foreslo at alle busser får betalingsautomater for bankkort, slik at det blir enkelt å betale bussbilletten uten å bruke kontanter.
– Teknologien finnes, vi må bare begynne å bruke den, sa han, og la til at også bussførernes organisasjoner er opptatt av at bransjen skal være kundevennlig og servicepreget.
Vil være behov for penger
Næringspolitisk fagsjef i Transportbedriftenes Landsforening, Terje Sundfjord, var derimot ikke helt enig i at kontantfrie busser:
– Vi er svært opptatt av tilgjengelighet, service og å være kundevennlig. Selv om vi fjerner pengene, vil det fortsatt være behov for å betale, og sjåførene vil neppe oppleve noe mindre stress med kort og mobiltelefoner som ikke virker.
– Det er heller ikke slik at ransfaren blir borte om vi fjerner kontantsalget. Det vil fortsatt være mennesker med kontanter om bord i en buss, og derfor vil den uansett være et sted som desperate mennesker på pengejakt kan tenkes å rane, sa Sundfjord.
Han minnet også om at penger er et lovlig betalingsmiddel, og at det derfor kan være formelle hindringer mot å nekte å ta imot kontanter på bussene.
Fjernes fra bussførerne
Stein Guldbrandsen opplyste at bussførernes organisasjoner ikke mener at bussbilletter ikke skal kunne betales med kontanter.
– Det vi er opptatt av er hvor disse pengene skal brukes. I stedet for å kjøpe billettene eller flerreisekort om bord på bussen, kan de i stedet kjøpes hos kommisjonærer eller på automater. Vi ønsker ikke å nekte folk å betale billettene sine med kontanter, men at billettene ikke skal kjøpes og betales hos førerne. Vårt mål er å fjerne den arbeidsmiljøbelastningen det er for sjåførene å ha ansvar for kontanter – enten det er på bussen, til og fra jobb, eller hjemme, sa han.
Arbeidsgruppe
Selv om Sundfjor ikke er enig i at bussene bør bli helt kontantfrie, er også han opptatt av at førerne skal ha et arbeidsmiljø som er trygt.
– Vi vil gjerne bidra til alt som kan redusere faren for ran. Enkelte selskaper har fjernet salget av flerreisekort og gjort det dyrere å kjøpe billetter om bord på bussen enn hvis du kjøper den andre steder.
– Vi foreslår at det settes ned en arbeidsgruppe som arbeider videre med slike tiltak, sa han.
Både Fagforbundet og Transportarbeiderforbundet er gjerne med i en slik gruppe, under forutsetning av at den ikke forsinker arbeidet ved å utrede problemstillinger som allerede er godt kjent.
Målet trenger ikke å være forbund mot kontanter på bussene, men å finne så gode betalingsalternativer at bussførerne slipper å forholde seg til kontantsalg og penger, mente Roger Hansen.
Statssekretær Jan-Erik Støstad i Arbeidsdepartementet ledet møtet, og han konkluderte med at hans departement, sammen med Samferdselsdepartementet, skal vurdere om det skal settes ned en arbeidsgruppe, og hvem som bør ha ansvaret for den.
Anna Granqvist
Terje Bendiksby / NTB
Arbeidslivsdirektør Tor Arne Gangsø i KS er klar til å starte opp forhandlingene om lønningene i kommunen.
Torgny Hasås
Lønnsoppgjøret for kommunene gjelder 450.000 ansatte. Mette Nord representerer 190.000 av dem. Det er Norges største tariffoppgjør, og er derfor omfattet med stor interesse fra media.
Per Flakstad
Forbundsadvokat Kjetil Edvardsen har vært sentral i alle rettsrundene mellom Stendi og Fagforbundet.
Werner Juvik
karin svendsen