JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bostyrer krever Oslo kommune for 500 millioner kroner

Oslo kommune blir saksøkt for en halv milliard kroner etter konkursen i Oslo Vei for nesten et år siden.

2013112110130420131213204918

ola.tommeras@fagforbundet.no

Like før jul i fjor gikk Oslo Vei konkurs. Styret for det kommunalt eide selskapet valgte å begjære oppbud etter at Oslo kommune avviste å bidra med frisk kapital. Oslo Vei trengte 103 millioner kroner for å drive videre, etter at Oslo kommune hadde vedtatt å legge ned Huken Pukkverk, som var selskapets hovedinntektskilde.

Kreditorene måtte betale

Nå krever kreditorene at kommunen dekker tap på til sammen en halv milliard kroner. Kreditorene er NAV, som måtte overta ansvaret for de ansatte, de ansatte selv som ble påført tap, Sparebank 1 og en rekke underleverandører.

– Det er underlig at kommunen velger å sende regningen for en politisk beslutning til kreditorene, sier bostyrer Tom Hugo Ottesen i Kvale Advokatfirma til Dagens Næringsliv.

Han framholder at Oslo kommune var fullt klar over at den politiske beslutningen om å avvikle Huken pukkverk ville bety konkurs for Oslo Vei, med mindre de tilførte selskapet friske penger.

283 mistet jobben

283 ansatte fikk oppsigelse av selskapet like før jul i fjor. De første dagene var det stor usikkerhet om de ansatte ville berge desemberlønna, inntil NAV gjorde hastevedtak og sikret jula for de ansatte. Kommunen sa nei til å ta ansvar da Fagforbundet anmodet om å sørge for lønn til de ansatte før jul.

Oslo kommunes kommunale veivesen ble nedlagt som avdeling i kommunen i år 2000, og Oslo Vei AS ble opprettet med Oslo kommune som eneaksjonær. Selskapet har deretter tilbudt tjenester innenfor veivedlikehold.

– Dette er et kroneksempel på hvordan det kan gå når virksomheter privatiseres, eller omgjøres til aksjeselskap. Veivesenet i Oslo var berømt som det beste i landet. Det tok 11,5 år å kjøre det hele i grøfta. Det er til å grine av, kommenterte leder av Fagforbundet Oslo, Mari Sanden, i fjor da de ansatte ble satt på døra.

MEST LEST:
LITE INFO: Informasjonen Anne Kallset fikk om uførefella da hun søkte KLP om gradert uføreytelse, var en henvisning til å gå inn og lese mer på KLPs nettsider, i siste avsnitt i et brev om dokumentasjon de trengte for å behandle saken.

LITE INFO: Informasjonen Anne Kallset fikk om uførefella da hun søkte KLP om gradert uføreytelse, var en henvisning til å gå inn og lese mer på KLPs nettsider, i siste avsnitt i et brev om dokumentasjon de trengte for å behandle saken.

Ole Martin Wold

Anne (58) taper store penger: Nå endrer KLP info om uførefella

Byråd for næring og eierskap, Victoria Marie Evensen var tilstede og markerte overtakelsen av sykehjemmet.

Byråd for næring og eierskap, Victoria Marie Evensen var tilstede og markerte overtakelsen av sykehjemmet.

Oslo kommune

Noen kan få hevet grunnlønna med 100.000 kroner: Nå er sykehjem nummer fire tilbake på kommunens hender

FØLG OPP: - Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger.

FØLG OPP: - Følg opp ansatte som har opplevd dramatiske ting. Ledelsen må vite hva som trengs, for de vet ikke selv hva de trenger.

Werner Juvik

Brannkonstabel Gunnar så to kollegaer bli drept av en brannstifter med hagle. Det tok sju år før han fikk hjelp

HJELPE: – Jeg vil gjerne formalisere kunnskapen og hjelpe andre i samme situasjon som jeg har vært i, sier Katrine Skårnes som har fått et tilrettelagt tilbud slik at hun kan ta utdanning som advokatsekretær.

HJELPE: – Jeg vil gjerne formalisere kunnskapen og hjelpe andre i samme situasjon som jeg har vært i, sier Katrine Skårnes som har fått et tilrettelagt tilbud slik at hun kan ta utdanning som advokatsekretær.

Per Flakstad

Katrine får 1,67 millioner etter 13 års kamp. Nå vil hun hjelpe andre

FRUSTRERT: I perioder har jeg rett og slett følt meg trakassert, sier Anita Vedvik.

FRUSTRERT: I perioder har jeg rett og slett følt meg trakassert, sier Anita Vedvik.

Per Flakstad

Etter 16 år med smerter fikk endelig Anita millionerstatning

Enigheten i forhandlingene i Bring Transportløsninger AS (BTL) sikrer blant annet alle BTL-ansatte et tillegg på 16 500 kroner, samt økning av en rekke tillegg. Her er Fagforbundet Post og finans' forhandlinngsutvalg: Jacqueline Hopkinson, Odd Arne Hartvigsen, Cathrine S. Ertsås (foran), Gerd Øiahals og Marius Weisæth underveis i forhandlingene.

Enigheten i forhandlingene i Bring Transportløsninger AS (BTL) sikrer blant annet alle BTL-ansatte et tillegg på 16 500 kroner, samt økning av en rekke tillegg. Her er Fagforbundet Post og finans' forhandlinngsutvalg: Jacqueline Hopkinson, Odd Arne Hartvigsen, Cathrine S. Ertsås (foran), Gerd Øiahals og Marius Weisæth underveis i forhandlingene.

Alf Ragnar Olsen

Dette er den nye lønna til ansatte i to Bring-selskap

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy