JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Skisse til løsning i bussoppgjøret

Meklingsmann Carl Petter Martinsen har nå lagt fram en skisse til løsning i meklingen for buss- og transportbransjen.

2010041501473520131216130311

per.flakstad@fagforbundet.no

Partene i bussoppgjøret mekler torsdag formiddag på overtid, etter at de ikke klarte å bli enige innen fristen ved midnatt.

Dermed blir det foreløpig ingen bussstreik i dag så lenge meklingen fortsatt pågår. Men siden partene ennå ikke er kommet til enighet, er det fortsatt fare for streik i buss- og transportsektoren.

Rundt 2000 ansatte i ulike selskaper og på forskjellige steder i landet vil bli tatt ut i streik hvis meklingen ikke fører fram. For Fagforbundets medlemmer gjelder dette de ansatte i Nettbuss Drammen.

Fagforbundet forhandler sammen med Norsk Transportarbeiderforbund, Norsk Jernbaneforbund og Yrkestrafikkforbundet om transportavtalen og bransjeavtalen med NHO og bransjeavtalen med Nettbuss og Borgbuss i Spekter-området. Alle fire forbundene brøt forhandlingene rett før påske. Meklingen startet onsdag formiddag, og partene satt sammen hele kvelden og natten uten å bli enige.

Meklingen gjelder blant annet lønnsnivået til bussjåførene. Da bussbransjeavtalen ble etablert i 2007, lå det til grunn en forutsetning om at bussjåførene skulle ha en lønn som var mer på linje med en gjennomsnitts industriarbeiderlønn. Etter hovedoppgjøret i 2008 var dette langt på vei på plass.

Siden har sjåførene sakket etter, blant annet på grunn av lokale oppgjør i industrien. Et av de viktigste kravene fra arbeidstakerorganisasjonene i dette oppgjøret er derfor å dekke inn etterslepet uten å belaste rammen for oppgjøret, og så forhandle fram et tillegg omtrent på linje med industrioppgjøret.

Et annet viktig krav er å gjøre noe med de delte skiftene, som innebærer at svært mange bussjåfører jobber lengre dager enn de får betalt for, siden de må ta en lang ubetalt pause midt på dagen.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy