JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kartellkonferansen 2021:

Fagforbundet ber Støre rydde opp i transportbransjen

OPPRYDDING MÅ TIL: Varebilsektoren må reguleres. Ellers vil de useriøse råde grunnen, med uanstendige vilkår til sine ansatte, samtidig som ansatte hos de seriøse aktørene kan miste jobbene sine, advarte Ertsås.

OPPRYDDING MÅ TIL: Varebilsektoren må reguleres. Ellers vil de useriøse råde grunnen, med uanstendige vilkår til sine ansatte, samtidig som ansatte hos de seriøse aktørene kan miste jobbene sine, advarte Ertsås.

Ole Palmstrøm

Cathrine Ertsås i Fagforbundet Post og finans håper statsministeren vil innfri løftet i Arbeiderpartiets hundredagersplan, og ta grep for å rydde opp i transportbransjen.

2021112509373220211125093732

alf@lomedia.no

I Arbeiderpartiets hundredagersplan er tiltak for å rydde opp i transportbransjen et eget punkt. Slike grep er viktige for svært mange, som følge av oppblomstringen av useriøse aktører.

Cathrine Ertsås er nestleder i Post og finans-delen av Fagforbundet. Hun kom med en klar oppfordring til statsministeren om å prioritere tiltak i transportsektoren.

– Vi organiserer flest yrkessjåfører innenfor LO-familien. Tusener av våre medlemmer kjører daglig varer, pakker, brev og annet på kryss og tvers av landet. I en bransje med lite regulering og kontroll er alle avtalene under sterkt press fra de som ikke ønsker et organisert arbeidsliv. Våre medlemmers vilkår er truet – fordi man må konkurrere om oppdragene mot de som kjører rundt på elendige forhold, forklarte hun.

Undergraver de seriøse

Ertsås fortsatte med å påpeke vi alle bør gjøre gjennomtenkte valg når vi handler ting på nett.

– Jeg regner med at de fleste her har handlet på nett under pandemien? Kaffekapsler, varer fra kondomeriet og treningsutstyr? Eller bare litt shoppingterapi? Gratis frakt, gratis retur, levert hvor som helst på null komma nix. Men ingenting er gratis. Noen må plukke varen og frakte den hjem til deg. Og fleksibilitet i leveringstid utløser også kostnader. Skal de som gjør disse oppgavene ha anstendige arbeidsvilkår, så koster det selvsagt mer enn om de som utfører jobben har elendige vilkår, fastslo Ertsås.

Hun påpekte også flere grunner til at det er viktig at regjeringen prioriterer tiltak i transportbransjen nå, og belyste samtidig forhold vi som forbrukere bør være bevisste på.

– Folk flest ønsker selvfølgelig miljøvennlig levering – også dette koster penger – men er dere villige til å betale for det? Hjemlevering med små varebiler er i ferd med å bli den nye lekeplassen for useriøse oppdrags- og arbeidsgivere som vil utnytte ufaglært arbeidskraft. Vi må i fellesskap hindre at dette utvikler seg til en ny slagmark der vanlige arbeidsfolk blir taperne, tilføyde Ertsås.

Register, regler og miljøansvar

Ertsås viste også til Hurdalsplattformen og regjeringens intensjon om å redusere klimagassutslippene i transportbransjen, og at ansatte i bransjen skal ha trygge arbeidsplasser og anstendige lønn og arbeidsvilkår - i tråd med norske standarder og verdien i arbeidslivet.

– Vi gleder oss over å endelig igjen ha en regjering vi kan jobbe sammen med i stedet for å løpe forgjeves etter. Her har vi også noen innspill og forslag. Vi ønsker oss et system med registrering og godkjenning av sjåfører og kjøretøy. Det bør dessuten innføres kjøre- og hviletidsbestemmelser også på små varebiler, altså såkalte pizzabiler. I dag trenger man kun vanlig førerkort, og det er ingen regler for hviletid eller kjøretid. Bransjen trenger også HMS-krav a la det som fins innen bygg- og renholdssektoren, påpekte Ertsås.

Kontrollinstansene må styrkes

Behovet for styrking av kontrollinstansene var Ertsås også opptatt av.

– Dette gjelder både Arbeidstilsynet, Vegvesenet og de øvrige. Her ønsker vi oss også at det kommer på plass utvidede fullmakter og finansiering, slik at de har nødvendige ressurser, fortsatte Post og finans-nestlederen.

Ertsås avsluttet med å si at EUs mobilitetspakke må følges opp med endringer i den norske lovgivningen på transportfeltet.
– EU-lovgivningen på området er under sterk utvikling gjennom mobilitespakken. I motsetning til sist da vi i Postkom sendte deg til Brussel for å si nei til Postdirektivet, vil vi nå at du sørger for at ny lovgivning bli implementert og håndhevet. Og vi kan gjerne gå enda lengre enn EU, altså... Og til slutt en melding til både Jonas og Peggy: Som største representant for organiserte yrkessjåfører gleder vi oss til å være en sterk bidragsyter i arbeidet, sa Ertsås til applaus fra salen.  

Fra talerstolen lovet statsminister Jonas Gahr Støre at hundredagersplanen skal følges opp, og at det vil komme tiltak for å sikre at ansatte i transportsektoren skal ha ryddige vilkår.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy