Enighet i sporveien

Klokka fem i dag tidlig ble Fagforbundet i sporveien og selskapet Kollektivtransportproduksjon (KTP) enige om et anbefalt resultat.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Oppgjøret innebærer at de med lønnstrinn fra 1 til 32, med unntak av tekniske arbeidsledere, får en lønnsøkning på mellom 8000 og 12.000 kroner med virkning fra 1. april.

Akseptabelt

– Dette er et resultat på linje med andre oppgjør i år. Det er i underkant av hva vi hadde håpet på med bakgrunn i bedriftens økonomiske situasjon, sier lederen i Oslo Sporveiers Arbeiderforening, Rune Aasen.

– På den annen side har vi lykkes med å slå tilbake arbeidsgivers krav om å fjerne betalt spisepause for merkantile stillinger og fjerne rettigheter for helgedagsbetjeningen. Det blir heller ikke noe av å øke førernes arbeidstid, slik arbeidsgiver ønsket.

– I tillegg skal pensjonsordningen i selskapet videreføres.

– Totalt sett anser vi derfor at dette er et akseptabelt oppgjør vi kan leve med, og som vi anbefaler medlemmene å stemme ja til, sier Aasen.

Slik er tilleggene

Resultatet for sporveien er at alle med lønnstrinn fra 1 til 32 går opp to lønnstrinn. I tillegg går signalmontørene opp ytterligere ett trinn. Lønnstrinn 9 ot 20 er fjernet.

Helgetillegget økes til 40 kroner mellom 06 og 17. Fra 17 til 06 er det uendret.

Tunneltillegget for anleggsarbeidere økes med 2,50 kroner i timen.

Godtgjørelse for sikkerhetskort for 11 kV-strøm økes med 800 kroner i måneden.

Det skal settes ned et partssammensatt utvalg som skal vurdere virkeområdet for frikort, diskutere arbeidstidsordninger og vurdere livsfasepolitikk.

Powered by Labrador CMS