Setter kranførerne ut på anbud

UT PÅ ANBUD: Oslo havn utarbeider nå anbudspapirer for krandrifta. Det settes ut denen måneden. På noe sikt kan hele havna bli overlatt til private.

UT PÅ ANBUD: Oslo havn utarbeider nå anbudspapirer for krandrifta. Det settes ut denen måneden. På noe sikt kan hele havna bli overlatt til private.

Ola Tømmerås

Stormen tiltar i havna. Denne måneden setter Oslo havn kranførerne ut på anbud. De vil la private overta.

2014011412000020140115083948

ola.tommeras@fagforbundet.no

Ledelsen i Oslo havn har stadig vist til mangel på effektivitet etter at kollegene til kranførerne – bryggearbeiderne - havnet i konflikt om fortrinnsretten til å losse og laste gods. I styremøtet i desember ble det vedtatt å sette driften av havnas kraner ut på anbud. Uten at Fagbladet får noen forklaring på hvordan, så skal dette kunne effektivisere driften i havna, ifølge forslaget forut for styremøtet.

– Konkurransegrunnlaget er under utarbeiding. Anbudet går ut i løpet av januar, bekrefter havnedirektør Anne Sigrid Hamran. Hun henviser til styreleder Bernt Stilluf Karlsen for kommentarer, men Stilluf Karlsen ønsker ikke å kommentere konkurranseutsettingen før anbudspapirene er ferdig utarbeidet.

I jula uttalte styremedlemmer til NRK at de ønsker noe lignende Gøteborg, der et internasjonalt selskap har overtatt driften.

– Ingenting med effektivitet å gjøre

– Dette er kun et spørsmål om å redusere kostnader på bekostning av ansattes lønn, arbeidsvilkår og pensjon. Det blir ikke mer effektivt om et privat selskap står for driften av kranene, mener hovedtillitsvalgte for kranførerne, Steinar Hopstad.

Han viser til at de ineffektive sidene ved driften, blant annet at lossing og lasting stopper i spisepausene, vil være de samme om private overtar. Fra ledelsens sin side blir havnearbeidernes lunsj omtalt som verdens dyreste.

– Kranførerne går allerede kontinuerlig vakt, men vi kan ikke føre krana uten tilstrekkelig antall bryggearbeidere på plass. Skal krana gå kontinuerlig, er det et spørsmål om bemanning, om å ansette nok bryggearbeidere til at de kan ta pauser og samtidig ha tilstrekkelig antall på jobb, sier Hopstad. Han viser til at Gøteborg havn, som er styrets forbilde, har åtte ansatte per kran. Det er dobbelt så mange som i Oslo.

– Skal den flaskehalsen løses, må bemanningen endres, og det må gjøres enten den som fører krana er offentlig eller privat ansatt, understreker Hopstad.

På sikkerheten løs

Kjernen i konflikten med bryggearbeiderne er nettopp at ledelsen ønsker å la mannskap fra skipene og terminalselskapene delta i lossing og lasting framfor å øke bemanning og oppnå mer kontinuerlig drift på den måten.

– Som kjent er dette en tariffestet fortrinnsrett som bryggearbeiderne har, men fra vår side dreier det seg også om sikkerhet. Det er ikke slik at alle og enhver kan bistå oss kranførere under lossing og lasting, sier Hopstad. Han viser også til situasjonen i november, da bryggearbeidernes fortrinnsrett ble truet.

– Gutta sa stopp etter lang tid med bemanningsproblemer. Terminalselskapet svarte med å ta ut kontorfolk til lastearbeid. Det var ikke bare i strid med fortrinnsretten. Det holdt på å gå riktig galt, sier Hopstad.

– Du skal vite hva man gjør når du jobber under ei kran.

Ønsker effektivisering

- Vi er på ingen måte imot effektivisering, og driften av Oslo havn kan absolutt drives mer effektivt. Vi har påpekt effektiviseringsbrister og kommet med konkrete forslag. Vi har laget forslag til logistikk med økt produksjon, men ledelsen har vært lite interessert. Det finnes ikke interesse for produksjonseffektivitet, kun for kostnadskutt, mener Hopstad.

– Vil bli kvitt oss

Nestleder Lars M. Johnsen i Norsk Transportarbeiderforbund (NTA) som organiserer bryggearbeiderne, tror Oslo havn er på vei til å sette ut all drift på anbud.

– De prøver å bli kvitt oss. Oslo havn ønsker ikke organisert arbeidskraft innenfor området, sier han.

Dersom et privat selskap overtar driften av hele havna, mener NTA at det likevel ikke påvirker bryggearbeidernes fortrinnsrett til lossing og lasting.

– Fortrinnsretten gjelder i offentlige havner, og etter vår definisjon så er havnene fortsatt offentlige selv om private overtar driften, sier Johnsen.

Ingen kommentar

Ledelsen i Oslo havn har blitt tilbakeholdne med kommentarer. I romjula kommenterte styremedlemmer i Oslo den forestående konkurranseutsetting og framsatte ønsket om å få inn én stor internasjonal drifter slik som i Gøteborg.

På spørsmål fra Fagbladet om hvordan anbud på drift av kranene skal kunne øke effektiviteten, sier styreleder Bernt Stilluf Karlsen:

– Jeg vil ikke kommentere dette før grunnlagsdokumentene for anbudet er ferdig utarbeidet.

– Vil det være aktuelt å sette ut hele driften av havna?

– Det har jeg ingen kommentarer til.

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Telefon:
23 06 40 00
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Besøksadresse:
Keysers gate 15 (4. etasje), Oslo
Postadresse:
Postboks 7003, St. Olavs plass, 0130 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy