LESEMAT: Hver dag leser barne- og ungdomsarbeider, Bente Botnevik (61) et kapittel fra «Godteposen». Mens elevene lytter, spiser de dagens SFO-måltid.
Eivind Senneset
Hanna Skotheim
hanna.skotheim@fagbladet.no
Det er nesten helt stille i et av klasserommene på Midtun skole i Bergen.
Barne- og ungdomsarbeider Bente Botnevik (61) leser høyt for første- og andreklassingene fra boken Godteposen. Elevne tygger og svelger om hverandre. Klokka er halv tre, og det er tid for dagens SFO-måltid.
Midtun skole er blant bergensskolene som har begynt med et daglig smøremåltid. Det gjorde de etter at bystyret i Bergen vedtok en egen rammeplan for SFO i januar 2018.
Evalueringen viser stor variasjon
Men ikke alle kommuner prioriterer SFO-tilbudet.
For første gang på 13 år har SFO-tilbudet blitt evaluert, av forskere ved NTNU.
Ifølge den ferske rapporten er tendensene klare:
• Det er stor variasjon i SFO-tilbudet, både i innhold, organisering og kvalitet.
• Foreldrene er stort sett fornøyde.
• Flere med fagbrev jobber i SFO.
• SFO-prisene varierer.
– SFO er en viktig del av hverdagen til mange barn og kan være en god arena for integrering og inkludering. Vi skal nå vurdere hvordan arbeidet med tidlig innsats kan styrkes gjennom SFO og gjøre tilbudet tilgjengelig for de som har lav inntekt, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.
SFO er ikke styrt i samme grad av nasjonale myndigheter som skolen er. Derfor er det store variasjoner i kvalitet og tilgang til SFO-tilbudet, viser den ferske rapporten.
Enkelte steder har SFO klare pedagogiske planer. Andre steder fungerer SFO mer som en «oppbevaringsplass» der barna får tilsyn.
Varsler nasjonale krav
I dag er det opp til hver enkelt kommune hva slags SFO-tilbud de gir. Det kan det bli en endring på når regjeringen kommer med en stortingsmelding om SFO høsten 2019, ifølge Sanner.
– I Jeløy-plattformen har vi varslet at vi vil styrke kvaliteten på SFO gjennom å innføre en nasjonal mal for lokale rammeplaner, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner i en pressemelding.
Forsker: – SFO blir lite inkludert
Hilde Dæhnes Hogsnes, førsteamanuensis på institutt for pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge, er blant dem som er fornøyd med at det nå har kommet en nasjonal evaluering av SFO.
– Evalueringen bekrefter, slik jeg leser den, at det er behov for tydeligere føringer for SFO. En mal for lokale rammeplaner kan være en god start. Det er derimot interessant at SFO fortsatt ser ut til å bli lite inkludert i et reelt samarbeid med barnehage og skole.
STJELER TID: Bortsett fra det daglige smøremåltidet er det mye fri lek i løpet av SFO-tiden på Midtun skole. Flere av de ansatte mener måltidet stjeler av tiden til organiserte aktiviteter.
Eivind Senneset
Hognes har tidligere forsket på barns overgang fra barnehage til skole. Da fant hun ut at SFO ble nedprioritert i samarbeidet mellom barnehage og skole, også av SFO-lederne selv.
– SFO har verken en egen rammeplan eller læreplan, og det stilles ingen formelle kompetansekrav til de ansatte. Dette har kanskje bidratt til at SFO oppleves som mindre interessante å samarbeide med. Det er uheldig ettersom SFO er en så viktig arena for barna, sier Hogsnes.
I den ferske evalueringen diskuteres det hvorvidt SFO skal være et sted for lek, læring eller såkalt «ikke-pedagogikk». I en evaluering av SFO i Kristiansand fra 2017 kommer det frem at «fri» lek og vennskap har høy prioritet blant så vel foresatte, som SFO-ledere og barn.
– Leken synes å være helt sentral i SFO. Samtidig vil det jo alltid være noen som legger noen premisser for barnas lek. Hvorvidt leken er formålsløs eller ikke, er det kanskje bare barna selv som kan si noe om? Hva de mener er kanskje det jeg savner litt informasjon om i rapporten, sier Hogsnes.
Fornøyde foreldre
I Bergen har kommunen hovedsakelig satset på SFO-måltidet. I 2018 vedtok bystyret både daglig smøremåltid på SFO og en ordning for å få flere ansatte på SFO til å ta fagbrev. På Midtun skole i Vestlandets hovedstad har de fleste av de ansatte på SFO allerede fagbrev. En av dem er barne- og ungdomsarbeider Bente Botnevik (61). Det har skjedd mye på de 25 årene hun har jobbet på SFO, som for eksempel at elevene får mat på SFO hver dag.
MÅLTID: Det er tid for dagens smøremåltid på SFO på Midtun skole i Bergen. Fra venstre: Nora, Anine, Leonard og Sofie.
Eivind Senneset
– Måltidet er viktig, men det tar for mye tid, og det går utover andre aktiviteter. Vi har ikke fått flere ressurser selv om måltidet er blitt integrert i SFO-tiden. Før hadde vi faste aktivitetsuker, men det blir vanskelig å gjennomføre når måltidet skal lages, dekkes på, spises og ryddes hver dag, forteller Botnevik.
Hun har likevel et inntrykk av at foreldrene er fornøyde, noe som bekreftes i den nasjonale SFO-evalueringen. Samtidig viser rapporten at foreldrene er mindre positive til aktivitetstilbudet og måltidene i SFO. Ifølge en brukerundersøkelse som nylig ble gjennomført i Bergen, er foreldre mer tilfredse med tilbudet nå enn i 2017.
– Denne undersøkelsen er foretatt i veldig kort tid etter implementeringen av den nye rammeplanen, så vi vil kunne se enda klarere resultater etter noen år når endringene har fått tid til å sette seg, informerer Roger Valhammer (Ap), byråd i byrådsavdelingen for barnehage, skole og idrett i Bergen.
Lokale varianter
Det er Valhammer og byrådet som har stått i spissen for den nye rammeplanen for SFO i Bergen. Han er spesielt glad for at alle elevene på SFO i dag får et måltid.
TOK INITIATIV: Byråd i byrådsavdelingen for barnehage, skole og idrett i Bergen, Roger Valhammer (Ap) har stått i spissen for den nye rammeplanen for SFO i Bergen. Gjennom den har han innført smøremåltid.
Eivind Senneset
– Et måltid handler om alt fra å planlegge det, lage det, selve spisingen og å rydde etter seg. Dette øker sosial- og relasjonskompetansen hos elevene.
Da Bergen vedtok rammeplanen for SFO, forpliktet de seg også til å innføre mer fysisk aktivitet, de skal drive med flere kunst- og kulturaktiviteter og de skal starte med koding for alle barn på tredje trinn.
– Dette er tiltak som vil øke kvaliteten i SFO samtidig som det er rom for å finne de lokale variantene, forteller Valhammer.
Byråden mener fravær av nasjonale føringer sender et signal om at SFO ikke er så viktig.
– Samtidig gir det også Bergen kommune handlingsrom til selv å kunne definere hvordan SFO-tilbudet skal være. Det er positivt.
Fri lek
På Midtun skole er elevene ferdig med å spise. Det er bare en halvtime til de voksne kommer for å hente dem. Det betyr 30 minutter med mer eller mindre organiserte aktiviteter. Botnevik har satt fram tegnesaker på et bord, plastilina på et annet og så noe lego.
– Det blir mye fri lek før og etter måltidet fordi det er vanskelig å organisere konkrete oppgaver på grunn av maten, sier Botnevik.
Det synes egentlig seks- og syvåringene Anine, Leonard, Nora og Sofie er helt greit. De vil aller helst leke fritt på SFO.
– Det er nok skole ellers, og leksene gjør vi når vi kommer hjem, sier Anine (7).
Fagforbundet om funnene i SFO-evalueringen
Fagforbundet har sett fram til offentliggjøring av denne rapporten. Den viser hvor viktig dette tilbudet er for barns hverdag. Tilbudet skal ha en annen rolle enn skolen, men tilbudet skal ha god kvalitet uavhengig av kommuneøkonomi. Fagforbundet vil fortsette arbeidet for å styrke SFO-tilbudet til alle barn, og vi forventer at regjeringen følger opp denne rapporten med en egen stortingsmelding.
Dette mener politikerne om funnene i SFO-evalueringen
Venstre
Guri Melby, stortingsrepresentant
Venstre er opptatt av å løfte både kvalitet og innhold ved å få på plass en nasjonal rammeplan for skolefritidsordningene. Vi har kjempet gjennom gratis kjernetid i barnehagene for barn i lavinntektsfamilier og sørget for at det til neste år blir 46 500 barn som får tilbud om gratis deltidsplass i barnehage. Nå mener vi det er på tide å innføre en tilsvarende ordning for SFO, som gjør at alle barn kan delta uavhengig av økonomi. I regjeringsforhandlingene vil Venstre derfor prioritere både styrking av innholdet med en rammeplan for SFO og innføre gratis kjernetid for lavinntektsfamilier.
SV
Mona Fagerås, utdanningspolitiske talsperson
Vi kan ikke akseptere så store forskjeller på SFO-tilbudet. Vi har lenge visst at tilbudet i SFO varierer stort i innhold, kvalitet og pris. Regjeringen kunne ha gjort langt mer tidligere og ikke utsette alt til stortingsmeldingen er ferdig skrevet. Det er på høy tid at det nå fastsettes nasjonale krav til innhold og kvalitet. SV har i sitt alternative statsbudsjett foreslått å bevilge 80 millioner kroner mer enn det regjeringen har foreslått til økt kvalitet og deltakelse i SFO. Under den rødgrønne regjeringen utarbeidet vi dessuten en veiledende rammeplan for SFO. Denne bør gjøres obligatorisk for kommunene.
Ikke sunn nok mat på SFO
Halvparten av norske foreldre mener at maten barna får på SFO ikke er sunn nok. Det viser en undersøkelse fra Forbrukerrådet.
– Det er bekymringsfullt når vi vet at mat og tilførsel av næring er grunnleggende for å kunne være aktiv og for å kunne lære, sier Anne Kristin Vie, fagdirektør i Forbrukerrådet.
Hun mener måltidet på SFO bør bestå av grønnsaker, men bare ti prosent av foreldrene Forbrukerrådet spurte fortalte at det er tilfelle.
– Det er alvorlig når vi vet at et sunt og variert mattilbud vil ha mange gevinster både helsemessig og økonomisk.
Vie mener lovverket må være med på å sikre et godt kosthold på SFO i tillegg til en mat- og måltidspolitikk i kommunene. Hun mener også at
mat- og måltidstilbudet må forankres i vedtektene til SFO.
{"427031":{"type":"m","url":"/image-3.427031.d106274d85","cap":"MÅLTID: Det er tid for dagens smøremåltid på SFO på Midtun skole i Bergen. Fra venstre: Nora, Anine, Leonard og Sofie. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"427064":{"type":"m","url":"/image-3.427064.930bee479b","cap":"STJELER TID: Bortsett fra det daglige smøremåltidet er det mye fri lek i løpet av SFO-tiden på Midtun skole. Flere av de ansatte mener måltidet stjeler av tiden til organiserte aktiviteter. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"427066":{"type":"m","url":"/image-3.427066.9560862129","cap":"TOK INITIATIV: Byråd i byrådsavdelingen for barnehage, skole og idrett i Bergen, Roger Valhammer (Ap) har stått i spissen for den nye rammeplanen for SFO i Bergen. Gjennom den har han innført smøremåltid. ","s":"","sb":"","stype":"","sbg":"","sco":""},"tittel":{"color":"#000000","fontsize":"84","bgc":"#ffffff","bgo":"1","bgh":"100%","pos":"2","shadow":false},"extrafiles":{"js":"","css":""},"fb":[{"type":"f1","title":"Fagforbundet om funnene i SFO-evalueringen","closed":true,"place":"I den ferske evalueringen diskuteres det"},{"type":"f1","title":"Dette mener politikerne om funnene i SFO-evalueringen","closed":true,"place":"Forsker: – SFO blir lite inkludert"},{"type":"f1","title":"Ikke sunn nok mat på SFO","closed":true,"place":"Da Bergen vedtok rammeplanen for SFO, fo"},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"si":[{"title":"– Måltidet er viktig, men det tar for mye tid, og det går utover andre aktiviteter","place":""},{"title":"– SFO har verken egen rammeplan eller lærerplan, og det stilles ingen formelle kompetansekrav til de ansatte","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""},{"title":"","place":""}],"us":[{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""},{"type":"f1","title":"","closed":false,"place":""}],"lpage":{"exist":false,"color":"#000000"},"cpage":{"iscpage":false,"mpage":""}}