JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
STÅLKONTROLL: Under forestillingene er inspisienten en slags kaptein på skuta som gir signal om når ting skal skje, forklarer Kirsti Rosseland.

STÅLKONTROLL: Under forestillingene er inspisienten en slags kaptein på skuta som gir signal om når ting skal skje, forklarer Kirsti Rosseland.

Kathrine Geard

Bindeledd og kaptein

Kirsti Rosseland (47)
Inspisient ved Den Nationale Scene

kathrine.geard@fagbladet.no

Kirsti Rosseland har utdanning i teatervitenskap og kunsthistorie, og hadde ymse jobberfaring innen rekvisitter, scene og lys da hun i 2014 fikk jobben som inspisient ved teatret.

– Hva er dine viktigste oppgaver?

– Det er stor forskjell på hva jeg gjør før og etter premiere. Før premieren er jeg et bindeledd mellom avdelingene og prøveproduksjonen. Jeg tilrettelegger, vever det hele sammen, har et overordnet blikk og må forstå hva regissøren vil, forklarer Rosseland.

Dessuten ser hun til at tariffavtalene overholdes. Teater er mye kveldsjobbing, og prøvene på dagen må foregå mellom klokka 11 og 15. Det er ikke alltid innleide utenlandske teaterfolk kjenner det norske systemet eller skjønner behovet for pause.

– Jeg passer på at de ansatte har det bra og at regler følges.

ETTER PREMIERE: Regissøren forsvinner etter premieren og da har Kirsti Rosseland ansvar for at den kunstneriske standarden holdes ved like.

ETTER PREMIERE: Regissøren forsvinner etter premieren og da har Kirsti Rosseland ansvar for at den kunstneriske standarden holdes ved like.

Kathrine Geard

Under forestillingene er inspisienten en slags kaptein på skuta som gir signal om når ting skal skje.

– Ellers server jeg forestillingen og skjer det noe sørger jeg for å fikse det. Plutselig er det en skuespiller som trenger noe og da må det ordnes. Regissøren forsvinner etter premieren og da har jeg ansvar for at den kunstneriske standarden holdes ved like.

– Hva er mest utfordrende?

– Det er jo alt maset da, ler Rosseland, og trekker fram dårlig planlegging og mye å holde styr på som stressfaktorer. En inspisient har lange dager og opp mot forestillingen kan det være mye kaos. Lang erfaring og kjennskap til skuespillerens gode og dårlige vaner er en stor fordel. 

– Jeg vet hvem som roter og hvem som holder orden, og blir en slags mamma. Jeg er streng og bestemt. Klar tale er viktig.

En annen utfordring er å opprettholde motivasjonen når det butter i prøveperioden.

– Det kan være dårlig kjemi eller andre ting som gjør det tungt. Teater handler mye om psykologi.

– Hva er det beste med jobben?

– Det er å få lov til å jobbe med noe som skjer i nået. Alt foregår der og da og stykket lever fra dag til dag. Så er det enormt stor stas at vi holder i hevd de mange gamle håndverkstradisjonene som finnes i teatret. Det er viktig.

– Må du være glad i kunstformen teater i din jobb?

– Ja, det synes jeg. Fordi du må vite hva instruktøren prøver på og hva aktørene i prosessen holder på med. Det kan se helt tussete ut for utenforstående.

– Når er du fornøyd?

– Når alt flyter som det skal og jeg ser det er en god forestilling. Det er så sinnssykt fett når du merket at nå får publikum den opplevelsen.

SERVER FORESTILLINGEN: Fra et rom bak i salen holder inspisient Kirsti Rosseland øye på alt som skjer. Må noe fikses tar hun grep.

SERVER FORESTILLINGEN: Fra et rom bak i salen holder inspisient Kirsti Rosseland øye på alt som skjer. Må noe fikses tar hun grep.

Kathrine Geard

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy

Kathrine Geard

STÅLKONTROLL: Under forestillingene er inspisienten en slags kaptein på skuta som gir signal om når ting skal skje, forklarer Kirsti Rosseland.

STÅLKONTROLL: Under forestillingene er inspisienten en slags kaptein på skuta som gir signal om når ting skal skje, forklarer Kirsti Rosseland.

Kathrine Geard

kathrine.geard@fagbladet.no

Kirsti Rosseland har utdanning i teatervitenskap og kunsthistorie, og hadde ymse jobberfaring innen rekvisitter, scene og lys da hun i 2014 fikk jobben som inspisient ved teatret.

– Hva er dine viktigste oppgaver?

– Det er stor forskjell på hva jeg gjør før og etter premiere. Før premieren er jeg et bindeledd mellom avdelingene og prøveproduksjonen. Jeg tilrettelegger, vever det hele sammen, har et overordnet blikk og må forstå hva regissøren vil, forklarer Rosseland.

Dessuten ser hun til at tariffavtalene overholdes. Teater er mye kveldsjobbing, og prøvene på dagen må foregå mellom klokka 11 og 15. Det er ikke alltid innleide utenlandske teaterfolk kjenner det norske systemet eller skjønner behovet for pause.

– Jeg passer på at de ansatte har det bra og at regler følges.

ETTER PREMIERE: Regissøren forsvinner etter premieren og da har Kirsti Rosseland ansvar for at den kunstneriske standarden holdes ved like.

ETTER PREMIERE: Regissøren forsvinner etter premieren og da har Kirsti Rosseland ansvar for at den kunstneriske standarden holdes ved like.

Kathrine Geard

Under forestillingene er inspisienten en slags kaptein på skuta som gir signal om når ting skal skje.

– Ellers server jeg forestillingen og skjer det noe sørger jeg for å fikse det. Plutselig er det en skuespiller som trenger noe og da må det ordnes. Regissøren forsvinner etter premieren og da har jeg ansvar for at den kunstneriske standarden holdes ved like.

– Hva er mest utfordrende?

– Det er jo alt maset da, ler Rosseland, og trekker fram dårlig planlegging og mye å holde styr på som stressfaktorer. En inspisient har lange dager og opp mot forestillingen kan det være mye kaos. Lang erfaring og kjennskap til skuespillerens gode og dårlige vaner er en stor fordel. 

– Jeg vet hvem som roter og hvem som holder orden, og blir en slags mamma. Jeg er streng og bestemt. Klar tale er viktig.

En annen utfordring er å opprettholde motivasjonen når det butter i prøveperioden.

– Det kan være dårlig kjemi eller andre ting som gjør det tungt. Teater handler mye om psykologi.

– Hva er det beste med jobben?

– Det er å få lov til å jobbe med noe som skjer i nået. Alt foregår der og da og stykket lever fra dag til dag. Så er det enormt stor stas at vi holder i hevd de mange gamle håndverkstradisjonene som finnes i teatret. Det er viktig.

– Må du være glad i kunstformen teater i din jobb?

– Ja, det synes jeg. Fordi du må vite hva instruktøren prøver på og hva aktørene i prosessen holder på med. Det kan se helt tussete ut for utenforstående.

– Når er du fornøyd?

– Når alt flyter som det skal og jeg ser det er en god forestilling. Det er så sinnssykt fett når du merket at nå får publikum den opplevelsen.

SERVER FORESTILLINGEN: Fra et rom bak i salen holder inspisient Kirsti Rosseland øye på alt som skjer. Må noe fikses tar hun grep.

SERVER FORESTILLINGEN: Fra et rom bak i salen holder inspisient Kirsti Rosseland øye på alt som skjer. Må noe fikses tar hun grep.

Kathrine Geard