KREATIVT, MEN KREVENDE: – Det mest utfordrende er gjerne spesialeffekter. Løsninger som fungerer godt tar gjerne lang tid å lage.
Kathrine Geard
kathrine.geard@fagbladet.no
– Vi bidrar i stor grad til det kunstneriske uttrykket, sier John Einar Hagen.
Med bakgrunn som frisør og lærerutdanning innen formgivingsfag har han arbeidet ved Den Nationale Scene (DNS) siden 1996. De siste tolv åra har han vært leder for maske- og parykkavdelingen, som inkludert ham selv teller seks personer.
STATUS: Leder for maske og parykk ved Den Nationale Scene, John Einar Hagen, skulle gjerne sett at maskørfaget fikk mer oppmerksomhet.
Kathrine Geard
Hagen er opptatt av at maskørfaget skal bli mer verdsatt.
– Faget har høyere status i Sverige. Der får maskørene sin rettmessige plass på plakaten under kunstneriske bidragsytere på lik linje med lys og lyd.
Som leder er hovedoppgavene hans å planlegge, styre økonomien, sørge for at de har riktig bemanning til enhver tid og at masken, altså sminken de legger på skuespillerne, kan gjenskapes på samme måte hver kveld.
– Innen maske er det ulik vanskelighetsgrad og det er viktig at vi lager masker som alle kan gjenskape, slik at kvaliteten opprettholdes. Vi samarbeider tett med designeren for å etablere maskene som kan endre seg helt fram til premieren.
KVALITET: Foran hver forestilling må maskene gjenskapes og med samme kvalitet, påpeker John Einar Hagen.
Kathrine Geard
Deretter må alle maskørene læres opp slik at maskene blir like fine og forseggjorte på alle forestillingene etterpå. Hvis en skuespiller skal spille ulike figurer jobber de tett med kostymedesigner for å finne løsninger. Ved hurtige skift kan parykk, bart eller skjegg være redningen.
– Det mest utfordrende er gjerne spesialeffekter. Løsninger som fungerer godt tar gjerne lang tid å lage. En maskør må øremerkes til oppgaven, og ikke alle skuespillere er så komfortable med å komme til sminken to timer før forestillingen.
En maskør må beherske transformasjon, det vil si å bygge opp et ansikt ved hjelp av eksempelvis lateks. En annen avansert bit av faget er såkalt headcast. Da tas en avstøpning av skuespillerens ansikt og hode som så modelleres. Et slikt falskt hode brukes gjerne for å illudere at en rollefigur er på scenen.
DNS ble opplæringsbedrift i 2015 og har for første gang i teatrets historie uteksaminert lærlinger i maskør- og parykkmakerfaget.
– Vår tredje lærling skal opp til fagprøven om kort tid.
Fagbrevet for maskører inkluderer parykkmaking, noe de driver mye med på avdelingen. Håndlagde parykker tar sin tid, forklarer Hagen.
– En parykk tar cirka 40 timer å lage. Først tar man mål av hodet til skuespilleren og lager en avstøpning i plast. Så lages bunnen på parykken i spesialtyll før parykkmakeren begynner å knytte ett og ett hår. Våre parykker er nærmest å regne som skreddersøm.
– Hva er det beste med jobben?
– Jeg er veldig stolt av medarbeiderne mine og gleder meg over å se at de har progresjon. Vi jobber med fordypning og spissing i faget, men også at vi skal beherske bredden. Min gevinst er å hjelpe andre å utvikle seg og å få tro på seg selv.
HÅNDLAGET: Parykkmaking krever nøyaktighet og tålmodighet. En parykk tar cirka 40 timer å lage.
Kathrine Geard
HÅNDLAGET: Parykkmaking krever nøyaktighet og tålmodighet. En parykk tar cirka 40 timer å lage.
Kathrine Geard
KREATIVT, MEN KREVENDE: – Det mest utfordrende er gjerne spesialeffekter. Løsninger som fungerer godt tar gjerne lang tid å lage.
Kathrine Geard
kathrine.geard@fagbladet.no
– Vi bidrar i stor grad til det kunstneriske uttrykket, sier John Einar Hagen.
Med bakgrunn som frisør og lærerutdanning innen formgivingsfag har han arbeidet ved Den Nationale Scene (DNS) siden 1996. De siste tolv åra har han vært leder for maske- og parykkavdelingen, som inkludert ham selv teller seks personer.
STATUS: Leder for maske og parykk ved Den Nationale Scene, John Einar Hagen, skulle gjerne sett at maskørfaget fikk mer oppmerksomhet.
Kathrine Geard
Hagen er opptatt av at maskørfaget skal bli mer verdsatt.
– Faget har høyere status i Sverige. Der får maskørene sin rettmessige plass på plakaten under kunstneriske bidragsytere på lik linje med lys og lyd.
Som leder er hovedoppgavene hans å planlegge, styre økonomien, sørge for at de har riktig bemanning til enhver tid og at masken, altså sminken de legger på skuespillerne, kan gjenskapes på samme måte hver kveld.
– Innen maske er det ulik vanskelighetsgrad og det er viktig at vi lager masker som alle kan gjenskape, slik at kvaliteten opprettholdes. Vi samarbeider tett med designeren for å etablere maskene som kan endre seg helt fram til premieren.
KVALITET: Foran hver forestilling må maskene gjenskapes og med samme kvalitet, påpeker John Einar Hagen.
Kathrine Geard
Deretter må alle maskørene læres opp slik at maskene blir like fine og forseggjorte på alle forestillingene etterpå. Hvis en skuespiller skal spille ulike figurer jobber de tett med kostymedesigner for å finne løsninger. Ved hurtige skift kan parykk, bart eller skjegg være redningen.
– Det mest utfordrende er gjerne spesialeffekter. Løsninger som fungerer godt tar gjerne lang tid å lage. En maskør må øremerkes til oppgaven, og ikke alle skuespillere er så komfortable med å komme til sminken to timer før forestillingen.
En maskør må beherske transformasjon, det vil si å bygge opp et ansikt ved hjelp av eksempelvis lateks. En annen avansert bit av faget er såkalt headcast. Da tas en avstøpning av skuespillerens ansikt og hode som så modelleres. Et slikt falskt hode brukes gjerne for å illudere at en rollefigur er på scenen.
DNS ble opplæringsbedrift i 2015 og har for første gang i teatrets historie uteksaminert lærlinger i maskør- og parykkmakerfaget.
– Vår tredje lærling skal opp til fagprøven om kort tid.
Fagbrevet for maskører inkluderer parykkmaking, noe de driver mye med på avdelingen. Håndlagde parykker tar sin tid, forklarer Hagen.
– En parykk tar cirka 40 timer å lage. Først tar man mål av hodet til skuespilleren og lager en avstøpning i plast. Så lages bunnen på parykken i spesialtyll før parykkmakeren begynner å knytte ett og ett hår. Våre parykker er nærmest å regne som skreddersøm.
– Hva er det beste med jobben?
– Jeg er veldig stolt av medarbeiderne mine og gleder meg over å se at de har progresjon. Vi jobber med fordypning og spissing i faget, men også at vi skal beherske bredden. Min gevinst er å hjelpe andre å utvikle seg og å få tro på seg selv.
HÅNDLAGET: Parykkmaking krever nøyaktighet og tålmodighet. En parykk tar cirka 40 timer å lage.
Kathrine Geard