JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
HURTIG MEN NØYAKTIG: – Vi må ha is i magen og ro i hendene, sier påkleder Eva Hodnefjell.

HURTIG MEN NØYAKTIG: – Vi må ha is i magen og ro i hendene, sier påkleder Eva Hodnefjell.

Kathrine Geard

Klar for raske skift

Eva Hodnefjell (37)
Påkleder ved Den Nationale Scene

kathrine.geard@fagbladet.no

Eva Hodnefjell ble ansatt ved teatret i januar i fjor. Hun er mest påkleder, men også kostymesyer i roligere perioder når det ikke er så mye å gjøre med forestillingene. Hodnefjell kan skilte med både bachelor og master i kostyme for scene og film fra England og USA, og solid praktisk erfaring gjennom oppdrag for blant annet Riksteatret, Hålogaland Teater og Det Norske Teatret.

PÅ GANGEN: Rett bak scenen sitter påkleder Eva Hodnefjell klar til å hjelpe skuespillere med raske skift.

PÅ GANGEN: Rett bak scenen sitter påkleder Eva Hodnefjell klar til å hjelpe skuespillere med raske skift.

Kathrine Geard

– Hva er det viktigste en påkleder gjør?

– Det er å holde kostymene ved like og holde orden på dem. De må være der de skal være i garderoben, ligge i riktig rekkefølge og være preppet for hurtigskift.

– Hvor langt er et hurtigskift?

– Et langt skift er et par minutter, et hurtigskift cirka 30–60 sekunder. Da er det på med for eksempel skjørt, briller, jakke og hatt. Vi kler på og lukker hekter.

– Dette er nok ikke noe for kløner?

– Nei, vi må ha is i magen og ro i hendene. For å få til hurtigskift er logistikken veldig viktig. Vi utvikler en egen rute, vår lille koordinerte dans bak scenen for ikke å krasje i hverandre.

ORDENSMENNESKE: Påklederne må holden orden på kostymene og i hvilken rekkefølge de skal brukes.

ORDENSMENNESKE: Påklederne må holden orden på kostymene og i hvilken rekkefølge de skal brukes.

Kathrine Geard

På samme måte som aktørene på scenen må de derfor øve på skiftene.  

– Vi trenger også prøvetid, sier Hodnefjell og forteller om da hun var påkleder på «Book of Mormon» på Det Norske Teatret, der rundt 250 kostymedeler var i bruk.

– Det er mange elementer å holde orden på. Vi måtte være tre påkledere for å få det til å gå opp.  

Ikke alle skift er hurtigskift, men påklederne har uansett ikke mye tid på seg. Å ikke la seg stresse er derfor en viktig egenskap sammen med god sans for orden og overblikk.

– Det gjelder også å være bitte litt psykolog. Vi har med mennesker å gjøre og må agere deretter.

– Hva er det beste med jobben?

– Det er veldig kjekt å være med på oppkjøringen mot premiere. Det er mye liv og action. Og så er det veldig kjekt å jobbe sammen med alle yrkesgruppene bak scenen. Vi er et stort og variert lag.

– Må du ha interesse for teater for å være påkleder?

– Det er en fordel. Jeg leser ofte stykkene på forhånd eller bøker de er basert på. Med min bakgrunn er det naturlig, og jeg liker å vite hva det slags stykke det er snakk om.

– Når er du fornøyd?

– Når ting går som det skal. Alt er der det skal være og jeg løser det om det skjer noe uventet.

KLARGJØRING:  Eva Hodnefjell sørger for at et kostyme ligger klar i en boks på scenen.

KLARGJØRING: Eva Hodnefjell sørger for at et kostyme ligger klar i en boks på scenen.

Kathrine Geard

Ansvarlig redaktør:
Eva Ler Nilsen
Redaksjonssjef:
Michael Brøndbo

Nettredaktør:
Knut A. Nygaard
Utviklingsredaktør:
Vidar Eriksen
Utgiver:
Fagforbundet
Kontakt redaksjonen:
tips@ignore-fagbladet.no
Annonser:
Salgsfabrikken
Sosiale medier:
FacebookTwitter
RSS:
RSS-feed
Telefon:
23 06 40 00
Adresse:
Møllergata 10, 0179 Oslo
Fagbladet er medlem av Fagpressen og redigeres etter: RedaktørplakatenVær Varsom-plakatenEtiske husregler Les også: Fagbladets personvernpolicy
PÅ GANGEN: Rett bak scenen sitter påkleder Eva Hodnefjell klar til å hjelpe skuespillere med raske skift.

PÅ GANGEN: Rett bak scenen sitter påkleder Eva Hodnefjell klar til å hjelpe skuespillere med raske skift.

Kathrine Geard

HURTIG MEN NØYAKTIG: – Vi må ha is i magen og ro i hendene, sier påkleder Eva Hodnefjell.

HURTIG MEN NØYAKTIG: – Vi må ha is i magen og ro i hendene, sier påkleder Eva Hodnefjell.

Kathrine Geard

kathrine.geard@fagbladet.no

Eva Hodnefjell ble ansatt ved teatret i januar i fjor. Hun er mest påkleder, men også kostymesyer i roligere perioder når det ikke er så mye å gjøre med forestillingene. Hodnefjell kan skilte med både bachelor og master i kostyme for scene og film fra England og USA, og solid praktisk erfaring gjennom oppdrag for blant annet Riksteatret, Hålogaland Teater og Det Norske Teatret.

PÅ GANGEN: Rett bak scenen sitter påkleder Eva Hodnefjell klar til å hjelpe skuespillere med raske skift.

PÅ GANGEN: Rett bak scenen sitter påkleder Eva Hodnefjell klar til å hjelpe skuespillere med raske skift.

Kathrine Geard

– Hva er det viktigste en påkleder gjør?

– Det er å holde kostymene ved like og holde orden på dem. De må være der de skal være i garderoben, ligge i riktig rekkefølge og være preppet for hurtigskift.

– Hvor langt er et hurtigskift?

– Et langt skift er et par minutter, et hurtigskift cirka 30–60 sekunder. Da er det på med for eksempel skjørt, briller, jakke og hatt. Vi kler på og lukker hekter.

– Dette er nok ikke noe for kløner?

– Nei, vi må ha is i magen og ro i hendene. For å få til hurtigskift er logistikken veldig viktig. Vi utvikler en egen rute, vår lille koordinerte dans bak scenen for ikke å krasje i hverandre.

ORDENSMENNESKE: Påklederne må holden orden på kostymene og i hvilken rekkefølge de skal brukes.

ORDENSMENNESKE: Påklederne må holden orden på kostymene og i hvilken rekkefølge de skal brukes.

Kathrine Geard

På samme måte som aktørene på scenen må de derfor øve på skiftene.  

– Vi trenger også prøvetid, sier Hodnefjell og forteller om da hun var påkleder på «Book of Mormon» på Det Norske Teatret, der rundt 250 kostymedeler var i bruk.

– Det er mange elementer å holde orden på. Vi måtte være tre påkledere for å få det til å gå opp.  

Ikke alle skift er hurtigskift, men påklederne har uansett ikke mye tid på seg. Å ikke la seg stresse er derfor en viktig egenskap sammen med god sans for orden og overblikk.

– Det gjelder også å være bitte litt psykolog. Vi har med mennesker å gjøre og må agere deretter.

– Hva er det beste med jobben?

– Det er veldig kjekt å være med på oppkjøringen mot premiere. Det er mye liv og action. Og så er det veldig kjekt å jobbe sammen med alle yrkesgruppene bak scenen. Vi er et stort og variert lag.

– Må du ha interesse for teater for å være påkleder?

– Det er en fordel. Jeg leser ofte stykkene på forhånd eller bøker de er basert på. Med min bakgrunn er det naturlig, og jeg liker å vite hva det slags stykke det er snakk om.

– Når er du fornøyd?

– Når ting går som det skal. Alt er der det skal være og jeg løser det om det skjer noe uventet.

KLARGJØRING:  Eva Hodnefjell sørger for at et kostyme ligger klar i en boks på scenen.

KLARGJØRING: Eva Hodnefjell sørger for at et kostyme ligger klar i en boks på scenen.

Kathrine Geard