HURTIG MEN NØYAKTIG: – Vi må ha is i magen og ro i hendene, sier påkleder Eva Hodnefjell.
Kathrine Geard
kathrine.geard@fagbladet.no
Eva Hodnefjell ble ansatt ved teatret i januar i fjor. Hun er mest påkleder, men også kostymesyer i roligere perioder når det ikke er så mye å gjøre med forestillingene. Hodnefjell kan skilte med både bachelor og master i kostyme for scene og film fra England og USA, og solid praktisk erfaring gjennom oppdrag for blant annet Riksteatret, Hålogaland Teater og Det Norske Teatret.
PÅ GANGEN: Rett bak scenen sitter påkleder Eva Hodnefjell klar til å hjelpe skuespillere med raske skift.
Kathrine Geard
– Hva er det viktigste en påkleder gjør?
– Det er å holde kostymene ved like og holde orden på dem. De må være der de skal være i garderoben, ligge i riktig rekkefølge og være preppet for hurtigskift.
– Hvor langt er et hurtigskift?
– Et langt skift er et par minutter, et hurtigskift cirka 30–60 sekunder. Da er det på med for eksempel skjørt, briller, jakke og hatt. Vi kler på og lukker hekter.
– Dette er nok ikke noe for kløner?
– Nei, vi må ha is i magen og ro i hendene. For å få til hurtigskift er logistikken veldig viktig. Vi utvikler en egen rute, vår lille koordinerte dans bak scenen for ikke å krasje i hverandre.
ORDENSMENNESKE: Påklederne må holden orden på kostymene og i hvilken rekkefølge de skal brukes.
Kathrine Geard
På samme måte som aktørene på scenen må de derfor øve på skiftene.
– Vi trenger også prøvetid, sier Hodnefjell og forteller om da hun var påkleder på «Book of Mormon» på Det Norske Teatret, der rundt 250 kostymedeler var i bruk.
– Det er mange elementer å holde orden på. Vi måtte være tre påkledere for å få det til å gå opp.
Ikke alle skift er hurtigskift, men påklederne har uansett ikke mye tid på seg. Å ikke la seg stresse er derfor en viktig egenskap sammen med god sans for orden og overblikk.
– Det gjelder også å være bitte litt psykolog. Vi har med mennesker å gjøre og må agere deretter.
– Hva er det beste med jobben?
– Det er veldig kjekt å være med på oppkjøringen mot premiere. Det er mye liv og action. Og så er det veldig kjekt å jobbe sammen med alle yrkesgruppene bak scenen. Vi er et stort og variert lag.
– Må du ha interesse for teater for å være påkleder?
– Det er en fordel. Jeg leser ofte stykkene på forhånd eller bøker de er basert på. Med min bakgrunn er det naturlig, og jeg liker å vite hva det slags stykke det er snakk om.
– Når er du fornøyd?
– Når ting går som det skal. Alt er der det skal være og jeg løser det om det skjer noe uventet.
KLARGJØRING: Eva Hodnefjell sørger for at et kostyme ligger klar i en boks på scenen.
Kathrine Geard
PÅ GANGEN: Rett bak scenen sitter påkleder Eva Hodnefjell klar til å hjelpe skuespillere med raske skift.
Kathrine Geard
HURTIG MEN NØYAKTIG: – Vi må ha is i magen og ro i hendene, sier påkleder Eva Hodnefjell.
Kathrine Geard
kathrine.geard@fagbladet.no
Eva Hodnefjell ble ansatt ved teatret i januar i fjor. Hun er mest påkleder, men også kostymesyer i roligere perioder når det ikke er så mye å gjøre med forestillingene. Hodnefjell kan skilte med både bachelor og master i kostyme for scene og film fra England og USA, og solid praktisk erfaring gjennom oppdrag for blant annet Riksteatret, Hålogaland Teater og Det Norske Teatret.
PÅ GANGEN: Rett bak scenen sitter påkleder Eva Hodnefjell klar til å hjelpe skuespillere med raske skift.
Kathrine Geard
– Hva er det viktigste en påkleder gjør?
– Det er å holde kostymene ved like og holde orden på dem. De må være der de skal være i garderoben, ligge i riktig rekkefølge og være preppet for hurtigskift.
– Hvor langt er et hurtigskift?
– Et langt skift er et par minutter, et hurtigskift cirka 30–60 sekunder. Da er det på med for eksempel skjørt, briller, jakke og hatt. Vi kler på og lukker hekter.
– Dette er nok ikke noe for kløner?
– Nei, vi må ha is i magen og ro i hendene. For å få til hurtigskift er logistikken veldig viktig. Vi utvikler en egen rute, vår lille koordinerte dans bak scenen for ikke å krasje i hverandre.
ORDENSMENNESKE: Påklederne må holden orden på kostymene og i hvilken rekkefølge de skal brukes.
Kathrine Geard
På samme måte som aktørene på scenen må de derfor øve på skiftene.
– Vi trenger også prøvetid, sier Hodnefjell og forteller om da hun var påkleder på «Book of Mormon» på Det Norske Teatret, der rundt 250 kostymedeler var i bruk.
– Det er mange elementer å holde orden på. Vi måtte være tre påkledere for å få det til å gå opp.
Ikke alle skift er hurtigskift, men påklederne har uansett ikke mye tid på seg. Å ikke la seg stresse er derfor en viktig egenskap sammen med god sans for orden og overblikk.
– Det gjelder også å være bitte litt psykolog. Vi har med mennesker å gjøre og må agere deretter.
– Hva er det beste med jobben?
– Det er veldig kjekt å være med på oppkjøringen mot premiere. Det er mye liv og action. Og så er det veldig kjekt å jobbe sammen med alle yrkesgruppene bak scenen. Vi er et stort og variert lag.
– Må du ha interesse for teater for å være påkleder?
– Det er en fordel. Jeg leser ofte stykkene på forhånd eller bøker de er basert på. Med min bakgrunn er det naturlig, og jeg liker å vite hva det slags stykke det er snakk om.
– Når er du fornøyd?
– Når ting går som det skal. Alt er der det skal være og jeg løser det om det skjer noe uventet.
KLARGJØRING: Eva Hodnefjell sørger for at et kostyme ligger klar i en boks på scenen.
Kathrine Geard