SKAL FUNGERE: – Når ting fungerer og passer er jeg fornøyd, selv om sømmen ikke nødvendigvis er perfekt. Det vi gjør i teaterverdenen er veldig langt unna det en modist normalt ville gjort., sier May Ona Lintho.
Kathrine Geard
kathrine.geard@fagbladet.no
May Ona Lintho gikk fra å være kostymesyer med ansvar for hatter på Trøndelag Teater siden 2012 til å ta utdanning ved Tillskärarakademin i Göteborg, og gesällbrev (fagbrev) som modist i 2020. Modistfaget er på utdanningsdirektoratets liste over små og verneverdige håndverksfag. En modist lager damehatter, diademer, koaffer (små hatter/plattformer med mye dekor) samt luer, hetter, vesker, hansker og enkle herrehatter/luer. Det må ikke forveksles med hattemaker som lager den tradisjonelle flosshatten.
VERNEVERDIG: May Ona Lintho tok modistutdanning i Sverige. Modistfaget er på utdanningsdirektoratets liste over små og verneverdige håndverksfag.
Kathrine Geard
På teateret står Lintho bak alle nyproduserte hatter. De er tegnet av forestillingens kostymedesigner. Men modisten har ansvaret for å formgi ideene i praksis.
– Jeg lager stort sett bare en av hver modell, men enkelte ganger må det til med masseproduksjon, sier hun.
Det gjelder blant annet å finne riktig passform, bruke materialer som ikke er for tunge og å stabilisere elementene i kreasjonen.
– På hodet begynner hatten å leve sitt eget liv og friksjon og luft spiller en rolle. Det må jeg ha i tankene når jeg produserer. Underveis blir det mye prøving og feiling for å finne ut hva som fungerer. Jeg er i tett dialog med designeren hele tida.
– Hva er det beste med jobben?
– Det er at jeg må tenke kreativt og finne løsninger som vi diskuterer underveis. Det er en veldig spennende og utfordrende prosess fra tegning til resultat.
KREATIVE LØSNINGER: Det er en veldig spennende og utfordrende prosess fra tegning til resultat, sier May Ona Lintho.
Kathrine Geard
Modisten sier seg fornøyd så lenge designeren og skuespillerne er det.
– Når ting fungerer og passer er jeg fornøyd, selv om sømmen ikke nødvendigvis er perfekt. Det vi gjør i teaterverdenen er veldig langt unna det en modist normalt ville gjort. Da skal ingen søm eller sting synes og det aller meste på en hatt er håndsydd og håndformet. I teateret benytter vi maskinsøm så langt det er mulig. Vi produserer ofte store mengder kostymer på relativt kort tid.
Lintho har alltid likt teater veldig godt. Som ung sto hun selv på scenen som danser.
– Det jeg gjør nå er gøy på en annen måte. Jeg elsker å skape og her kan jeg holde på lenge, sier Lintho.
Hun mener det er en stor fordel å ha interesse for teater, og hvordan rommet, scenen og kulissene fungerer og harmonerer.
– Vi er alle viktige brikker i å skape eventyrverdenen publikum opplever. Det gir meg mye å ha kunnskap om hvordan skuespillere og kostymer framheves gjennom lyssetting og kulisser, og alt annet som gjør at det blir magi.
DAMEHATTER: En modist er spesialist på damehatter. På Trøndelag Teater er det Lintho som lager alle nye hatter.
Kathrine Geard
Kathrine Geard
SKAL FUNGERE: – Når ting fungerer og passer er jeg fornøyd, selv om sømmen ikke nødvendigvis er perfekt. Det vi gjør i teaterverdenen er veldig langt unna det en modist normalt ville gjort., sier May Ona Lintho.
Kathrine Geard
kathrine.geard@fagbladet.no
May Ona Lintho gikk fra å være kostymesyer med ansvar for hatter på Trøndelag Teater siden 2012 til å ta utdanning ved Tillskärarakademin i Göteborg, og gesällbrev (fagbrev) som modist i 2020. Modistfaget er på utdanningsdirektoratets liste over små og verneverdige håndverksfag. En modist lager damehatter, diademer, koaffer (små hatter/plattformer med mye dekor) samt luer, hetter, vesker, hansker og enkle herrehatter/luer. Det må ikke forveksles med hattemaker som lager den tradisjonelle flosshatten.
VERNEVERDIG: May Ona Lintho tok modistutdanning i Sverige. Modistfaget er på utdanningsdirektoratets liste over små og verneverdige håndverksfag.
Kathrine Geard
På teateret står Lintho bak alle nyproduserte hatter. De er tegnet av forestillingens kostymedesigner. Men modisten har ansvaret for å formgi ideene i praksis.
– Jeg lager stort sett bare en av hver modell, men enkelte ganger må det til med masseproduksjon, sier hun.
Det gjelder blant annet å finne riktig passform, bruke materialer som ikke er for tunge og å stabilisere elementene i kreasjonen.
– På hodet begynner hatten å leve sitt eget liv og friksjon og luft spiller en rolle. Det må jeg ha i tankene når jeg produserer. Underveis blir det mye prøving og feiling for å finne ut hva som fungerer. Jeg er i tett dialog med designeren hele tida.
– Hva er det beste med jobben?
– Det er at jeg må tenke kreativt og finne løsninger som vi diskuterer underveis. Det er en veldig spennende og utfordrende prosess fra tegning til resultat.
KREATIVE LØSNINGER: Det er en veldig spennende og utfordrende prosess fra tegning til resultat, sier May Ona Lintho.
Kathrine Geard
Modisten sier seg fornøyd så lenge designeren og skuespillerne er det.
– Når ting fungerer og passer er jeg fornøyd, selv om sømmen ikke nødvendigvis er perfekt. Det vi gjør i teaterverdenen er veldig langt unna det en modist normalt ville gjort. Da skal ingen søm eller sting synes og det aller meste på en hatt er håndsydd og håndformet. I teateret benytter vi maskinsøm så langt det er mulig. Vi produserer ofte store mengder kostymer på relativt kort tid.
Lintho har alltid likt teater veldig godt. Som ung sto hun selv på scenen som danser.
– Det jeg gjør nå er gøy på en annen måte. Jeg elsker å skape og her kan jeg holde på lenge, sier Lintho.
Hun mener det er en stor fordel å ha interesse for teater, og hvordan rommet, scenen og kulissene fungerer og harmonerer.
– Vi er alle viktige brikker i å skape eventyrverdenen publikum opplever. Det gir meg mye å ha kunnskap om hvordan skuespillere og kostymer framheves gjennom lyssetting og kulisser, og alt annet som gjør at det blir magi.
DAMEHATTER: En modist er spesialist på damehatter. På Trøndelag Teater er det Lintho som lager alle nye hatter.
Kathrine Geard