PERFEKSJON: Det beste med jobben er å være med på å skape god kunst for publikum og kjenne at du mestrer faget, mener Morten A. Nilsen.
Kathrine Geard
kathrine.geard@fagbladet.no
Morten Nilsen er utdannet ved Nordisk Institutt for Scene og Studio (NISS) og har jobbet ved Operaen siden 2014. Lydteknikerne her er mer enn rene teknikere. De er med i produksjonen fra starten av og en del av det kunstneriske teamet og uttrykket.
– Vi gjør alt fra planlegging og forhåndsarbeid med lydmateriale og opptak vi skal bruke på scenen, til å sitte i salen med ansvar for å mikse lyden under en forestilling. Vi bestemmer mange detaljer samtidig som vi søker å oppnå det regissør og koreograf er ute etter, sier Nilsen.
BIDRAR KUNSTNERISK: Lydteknikerne her er mer enn rene teknikere. De er en del av det kunstneriske teamet og uttrykket, sier Morten Nilsen
Kathrine Geard
Noen ganger handler det om ørsmå ting som publikum ikke merker, men som er nødvendig for dem på scenen. For eksempel at aktørene må høre spesifikke detaljer i musikken som sitt cue, altså signal for når de skal handle.
– Avdelingen er kommet mer og mer til syne på operahuset, og har nå ofte egne definerte prøvetider som vi ikke hadde før.
Opera er tradisjonelt et akustisk uttrykk der lydteknikere gjerne har en mindre rolle. Desto mer setter de sitt preg på moderne ballett der lydbildet og forsterket lyd er en viktig del av uttrykket.
– Hva er det beste med jobben?
– Det er egentlig det å være med på å skape god kunst for publikum og kjenne at du mestrer faget.
– Når er du fornøyd?
– Klisjésvaret for lydteknikere er når ingen klager på lyden. Men jeg vil heller si når jeg merker at aktørene på scenen er trygge på at lyden er på plass, og jeg bidrar til at de kan skinne.
– Hva slags forhold har du til sangerne og danserne?
– Det er ikke alltid vi er så nær aktørene, men vi er veldig tett på koreografene og regissørene.
– Må du som lydtekniker ha interesse for kunstartene?
– Vi må gå inn i forestillingene med hud og hår. Alle faggruppene jobber sammen om et felles mål. Det vil gå ut over kvaliteten om ikke alle er interessert i scenekunsten. Ofte er det bitte små detaljer som skal til for å løfte det kunstneriske til et høyere nivå.
– Er det en forestilling du er særlig stolt av?
– Vi hadde en firedelt ballett «Barokk bevegelse» med forsterket live orkester og en blanding av lydeffekter og innspilt musikk. Det var utrolig krevende, og utrolig kult å få det til sånn som både lyddesigneren og koreografen ville at det skulle bli.
MÅLRETTET – Vi må gå inn i forestillingene med hud og hår. Alle faggruppene jobber sammen om et felles mål, sier Morten A. Nilsen
Kathrine Geard
Kathrine Geard
PERFEKSJON: Det beste med jobben er å være med på å skape god kunst for publikum og kjenne at du mestrer faget, mener Morten A. Nilsen.
Kathrine Geard
kathrine.geard@fagbladet.no
Morten Nilsen er utdannet ved Nordisk Institutt for Scene og Studio (NISS) og har jobbet ved Operaen siden 2014. Lydteknikerne her er mer enn rene teknikere. De er med i produksjonen fra starten av og en del av det kunstneriske teamet og uttrykket.
– Vi gjør alt fra planlegging og forhåndsarbeid med lydmateriale og opptak vi skal bruke på scenen, til å sitte i salen med ansvar for å mikse lyden under en forestilling. Vi bestemmer mange detaljer samtidig som vi søker å oppnå det regissør og koreograf er ute etter, sier Nilsen.
BIDRAR KUNSTNERISK: Lydteknikerne her er mer enn rene teknikere. De er en del av det kunstneriske teamet og uttrykket, sier Morten Nilsen
Kathrine Geard
Noen ganger handler det om ørsmå ting som publikum ikke merker, men som er nødvendig for dem på scenen. For eksempel at aktørene må høre spesifikke detaljer i musikken som sitt cue, altså signal for når de skal handle.
– Avdelingen er kommet mer og mer til syne på operahuset, og har nå ofte egne definerte prøvetider som vi ikke hadde før.
Opera er tradisjonelt et akustisk uttrykk der lydteknikere gjerne har en mindre rolle. Desto mer setter de sitt preg på moderne ballett der lydbildet og forsterket lyd er en viktig del av uttrykket.
– Hva er det beste med jobben?
– Det er egentlig det å være med på å skape god kunst for publikum og kjenne at du mestrer faget.
– Når er du fornøyd?
– Klisjésvaret for lydteknikere er når ingen klager på lyden. Men jeg vil heller si når jeg merker at aktørene på scenen er trygge på at lyden er på plass, og jeg bidrar til at de kan skinne.
– Hva slags forhold har du til sangerne og danserne?
– Det er ikke alltid vi er så nær aktørene, men vi er veldig tett på koreografene og regissørene.
– Må du som lydtekniker ha interesse for kunstartene?
– Vi må gå inn i forestillingene med hud og hår. Alle faggruppene jobber sammen om et felles mål. Det vil gå ut over kvaliteten om ikke alle er interessert i scenekunsten. Ofte er det bitte små detaljer som skal til for å løfte det kunstneriske til et høyere nivå.
– Er det en forestilling du er særlig stolt av?
– Vi hadde en firedelt ballett «Barokk bevegelse» med forsterket live orkester og en blanding av lydeffekter og innspilt musikk. Det var utrolig krevende, og utrolig kult å få det til sånn som både lyddesigneren og koreografen ville at det skulle bli.
MÅLRETTET – Vi må gå inn i forestillingene med hud og hår. Alle faggruppene jobber sammen om et felles mål, sier Morten A. Nilsen
Kathrine Geard